یکشنبه، 27 خرداد 1403
پایگاه خبری میار » اقتصادی » کدام یک رئیس جمهور آینده ایران خواهند بود

پس از شهادت رئیسی؛

کدام یک رئیس جمهور آینده ایران خواهند بود

0
1 950
کد خبر: 73872

در مطلب زیر گزینه های احتمالی ریاست جمهوری ایران برای انتخابات هشتم تیر 1403 را بررسی کرده ایم.
به گزارش میار، انتخابات آینده ریاست جمهوری ایران روز جمعه هشتم تیر امسال برگزار می شود. هم اکنون محمد مخبر، معاون رئیس جمهور، با رعایت قانون اساسی کشور، به عنوان رئیس جمهور موقت به جای ایشان سر کار است.

محمد مخبر کیست؟
مخبر، 68 ساله، قبلاً صندوق ستاد اجرایی فرمان حضرت امام را که با رهبر معظم انقلاب نیز مرتبط است، مدیریت می کرد.
در سال 2010، اتحادیه اروپا مخبر را در فهرستی از افراد و نهادهایی که به اتهام دخالت در «فعالیت‌های موشکی یا هسته‌ای» تحریم می‌کرد، گنجاند اگرچه  دو سال بعد او را از لیست حذف کردند.
سه سال پس از آن، وزارت خزانه داری ایالات متحده، ستاد اجرایی فرمان حضرت امام و 37 شرکت تحت نظارت آن را به فهرستی از نهادهایی که واشنگتن بر آنها تحریم کرده است، اضافه کرد.
آینده ایران و انتخابات 1403 ریاست جمهوری
بر اساس این گزارش، سید ابراهیم رئیسی و چندین مقام ارشد از جمله حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه در شمال غرب ایران بر اثر سقوط بالگرد در یک منطقه کوهستانی کشته شدند.
نامزدهای ریاست جمهوری می توانند از 30 اردیبهشت ثبت نام کنند و توسط شورای نگهبان، یک نهاد 12 نفره متشکل از روحانیون و حقوقدانان که مدیریت انتخابات را بر عهده دارند، تأیید صلاحیت شوند.
به نظر می رسد یکی از گزینه های اصلی برای ریاست جمهوری آینده ایران، محمد مخبر است که هم اکنون جای آیت الله رئیسی بر مسند ریاست دولت نشسته است اما گزینه های دیگر کیستند.

محمد باقر قالیباف
محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس، پیش از این به دنبال سمت ریاست جمهوری بوده است.
قالیباف، 62 ساله، از سال 1399 رئیس مجلس ایران بوده و از سال 1384 تا 1396 شهردار تهران بوده است. وی همچنین از سال 1379 تا 1384 رئیس پلیس ایران و از سال 1376 تا 1389 فرمانده نیروی هوافضای سپاه بوده است.
اگر او در انتخابات زودهنگام امسال شرکت کند، این چهارمین تلاش او خواهد بود.
در سال 1388 صلاحیت قالیباف توسط شورای نگهبان رد شد. او در سال 1392 رقیب اصلی رئیس جمهور سابق، حسن روحانی بود.
در سال 1396، در سومین تلاش خود، قالیباف عقب نشینی کرد تا راه را برای نبرد دو نفره بین روحانی و رئیسی هموار کند.
قالیباف در رقابت انتخاباتی سال 1378 پس از اینکه رقیبش روحانی گفت که قالیباف دستور داده بود در ماجرای کوی دانشگاه به تظاهرات دانشجویی حمله شود، قدرت خود را از دست داد.

علی لاریجانی
علی لاریجانی رئیس سابق پارلمان که از سال 1387 تا 1399 این سمت را برعهده داشت، احتمالاً ماه آینده برای دومین بار برای ریاست جمهوری تلاش خواهد کرد.
لاریجانی 65 ساله به عنوان یک صدای برجسته محافظه کار شناخته می شود، بعدها با رئیس جمهور نسبتاً میانه رو ایران یعنی حسن روحانی متحد شد.
او پیش از این در انتخابات 1384 با کسب 5.83 درصد آرا به مقام ششم رسید.
او که از فرماندهان سابق سپاه بود، پیش از این به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سازمان صدا و سیما فعالیت می کرد.
در زمان محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور اسبق، او به مدت دو سال به عنوان دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران و به عنوان یک مذاکره کننده ارشد هسته ای فعالیت کرد.
او بعداً برای حدود 12 سال رئیس مجلس ایران شد و با انتخاب قالیباف از سمت خود کنار رفت.
خانواده لاریجانی شامل اعضای برجسته حکومت دینی ایران است و برادر روحانی وی زمانی رئیس قوه قضائیه ایران بود. پدرش از روحانیون برجسته بوده است.

محمدجواد ظریف
محمدجواد ظریف که از سال 1392 تا 1400 وزیر امور خارجه ایران بود، سابقه تعامل با غرب را دارد. او تحصیلات خود را در آمریکا گذرانده و به زبان انگلیسی مسلط است.
دوران تصدی او دوره قابل توجهی از تعامل با غرب بود.
او تیم مذاکره کننده ایران را در توافق هسته‌ای سال 1394 با قدرت‌های جهانی رهبری کرد که هدف آن محدود کردن برنامه هسته‌ای تهران در ازای لغو تحریم‌ها بود.
نام او در هفته‌های اخیر پس از حضور در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برای ارائه آخرین کتاب خود با عنوان «پایاب شکیبایی» که در آن جمع زیادی را به خود جلب کرد، مطرح شد.
ظریف تحریم‌های آمریکا را در مورد قطعات هوانوردی مقصر اصلی سقوط بالگردی که رئیسی در جریان آن کشته شد، معرفی کرد.
ظریف گفته بود: «یکی از مقصران فاجعه دیروز، ایالات متحده است، زیرا تحریم‌هایی علیه ایران دارد که ما را از تهیه قطعات ضروری هوانوردی منع می‌کند.»

سعید جلیلی
سعید جلیلی به عنوان مذاکره کننده ارشد در مذاکرات هسته ای ایران خدمت کرده است.
جلیلی، 58 ساله، کار خود را وقف خدمت به کشورش در نقش های مختلف کرده است. او دارای دکترای علوم سیاسی است و برای دهه ها نقش کلیدی در شکل دادن به سیاست خارجی ایران داشته است.
جلیلی از سال 1386 تا 1392 به عنوان مذاکره کننده ارشد هسته‌ای ایران خدمت کرد و رهبری هیئت تهران در مذاکرات هسته‌ای را برعهده داشت و به خاطر دفاع از منافع ملی شهرت خود را به دست آورد.
در انتخابات ریاست جمهوری 1400، او پس از اینکه تنها چند روز به برگزاری انتخابات مانده بود، از سمت خود کناره گیری کرد و به این ترتیب رئیسی رئیس جمهور ایران شد.
وی در حال حاضر یکی از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام است، یک نهاد مشورتی اداری که در اصل برای حل اختلافات یا اختلافات مجلس و شورای نگهبان تشکیل شده است.
او همچنین در جنگ ایران و عراق به عنوان یکی از نیروهای داوطلب بسیج خدمت کرده بود.


دسته بندی: اقتصادی
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید