سه شنبه، 29 خرداد 1403
پایگاه خبری میار » اقتصادی » نامعلوم بودن محدوده منطقه آزاد چابهار؛ یک فعال بلوچ عنوان کرد

به مشکلات پایان دهید

نامعلوم بودن محدوده منطقه آزاد چابهار؛ یک فعال بلوچ عنوان کرد

0
690
کد خبر: 73927

عبدالباسط بهرامی فعال فرهنگی و اجتماعی و مدرس دانشگاه، در یادداشتی انتقاداتی نسبت به منطقه آزاد شدن چابهار ایراد کرد که می طلبد مسئولان توجه ویژه ای به آنها داشته باشند.

به گزارش میار، عبدالباسط بهرامی نوشت: همانطور که مستحضرید تقریباً پنج سال پیش شهرِ چابهار جزو منطقه آزاد مصوب شد، البته جای بسی خرسندی بود به این دلیل دیگر منطقه آزاد از آن حالت انزوا، اختناق و کابوس رهانیده شد و از مهجور و محصور بودن در تپه های حاشیه شهر خارج و با سرزمین بزرگتری بنام شهر چابهار پیوند خورد، لااقل از نظر حدود همانند سایر مناطق مشابه (قشم و ...) به یک منطقه آزاد واقعی تر بدل گشت، مضافاً قبل از این، مردمان شهر سنتی چابهار بی آنکه جزو منطقه آزاد باشند اما زیر سایه منطقه آزاد جورِ هزینه های آنان را می کشیدند (اکثر صاحب نظران معتقدند منطقه آزاد با شرکت های زیر مجموعه مسبب اصلی افزایش هزینه سبد معیشت، افزایش قیمت زمین و اجاره منازل، افزایش ترافیک فرودگاه و ... شده است، می‌توان گفت پیش از این اتفاق امتیازات برای ساکنین ویلاها و سرمایه دارانِ منطقه آزاد بودند و دود ناشی از آن، سهمِ مردمان شهر سنتی می شد.

به هر روی این مهم (شهر جزو منطقه آزاد شده بود) می بایست از بدو تأسیس در نظر گرفته می شد ولی با کوتاه فکری و .‌‌... برخی ها، آن زمان میسر نگشت، حال جای سپاس که این آرمان برآورده شده است و از همه مهمتر سرکار خانم حمیرا ریگی از بومیانِ توانمند به عنوان مدیر عامل منطقه آزاد انتصاب و دکتر محمد انور بجارزهی فردی دانشگاهی بعنوان نماینده انتخاب شدند که هر دو خوشبختاته دغدغه توسعه منطقه را دارند.

نکته اساسی اینجاست، اکنون که شهر جزو منطقه آزاد گردیده است آیا همه ی آن امکانات و امتیازها که در ویلاها و بازارچه های تجاری موجود هستند، برای نقاطِ دیگر شهر فراهم خواهند شد؟ یا نه همچون کما فی سابق، در بر همان پاشنه می چرخد.

حقیقتاً با گذشتِ قریب به پنج سال از منطقه آزاد شدنِ شهر، تاکنون تغییرات ملموسی حاصل نگردیده است، بنابراین اگر واقعاً افزایش محدوده منطقه آزاد حقیقت دارد فلذا از همه مسئولین مربوطه، خاصاً از سرکار خانم ریگی مدیر عامل منطقه آزاد و دکتر بجارزهی منتخب مردم، انتظار داریم: 

۱- رفع معضل دو حکومتی و دوگانگی شهر چابهار با منطقه آزاد سابق، که در این بین مردم به شدت متحیر هستند، همانطور که واقفید متأسفانه با منطقه آزاد شدن شهر، انگار دو حکومت موازی و رقیب به وجود آمده است، گویا هر کدام دیگری را نفی می کنند و در این تنازع بیشتر از هر کسی مردم خاسر گشته اند ، به طور مثال برای اخذ اسناد زمین یا پروانه کسب و ...، به دلیل عدم یکپارچگی ادارات منطقه آزاد با ادارات شهر سنتی، شهروندان بلاتکلیف شده اند ، فلذا امیدواریم این تغایر، رفع و همه شهر بصورت یکسان، کاملاً تابع قوانین و مزایای منطقه آزاد گردد.

۲- تخریب دیوار (فنس) و دروازه بین شهر و منطقه ی آزاد و نصب آن در خروجی شهر با قید فوریت

۳-تأمین آب شهر به صورت شبانه روز و فربه نمودن زیرساخت‌ها اعم از شبکه آبرسانی، شبکه فاضلاب، گاز، جاده، پیاده رو، پارک، شهر بازی، مکان های ورزشی ساحلی، غیرساحلی، توریستی و .‌‌‌...

۴- ساخت چندین کلینیک و بیمارستان تخصصی و فوق تخصصی مجزا و مستقل به همراه تجهیزات مدرن (ام آر آی و ...) و توانمند سازی نیروی های بومی مورد نیاز، همچنین کمک به تسریعِ ساخت بیمارستان ۵۴۰ تخت خوابی.

۵- افزایش ساختمان های آموزشی و فرهنگی (حفظ و گسترش فرهنگ بومی با محوریت زبان بلوچی و...)

۶- تسهیل واردات و صادرات با کشورهای همسایه و شرکای تجاری (چین، پاکستان، عمان، امارات و....)

۷- ساخت فرودگاه مستقل تجاری و مسافری و برقراری پروازهای بین المللی با کشورهای همسایه و شرکای تجاری (چین، هند، پاکستان، عمان، امارات و...)

۸- برقراری خطوط کشتیرانی تجاری و مسافری باکشورهای همسایه و شرکای تجاری (چین، هند، پاکستان، عمان، امارات و...)

۹- ملزم نمودن شرکت های محدوده منطقه آزاد مبنی بر حفظ محیط زیست و رعایت مسئولیت های اجتماعی، با الویت اشتغال نیروهای بومی

و ...

امیدوارم سرکار خانم ریگی و دکتر بجارزهی، با همراه سازی دیگرِ مسئولین، انقلابی در منطقه آزاد چابهار به وجود بیاورند و نام نیک خود را برای همیشه به جای بگذارند.


دسته بندی: اقتصادی
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید