شنبه، 8 اردیبهشت 1403
پایگاه خبری میار » حوادث » یادداشتی برای طایفه دزدان

به قلم کریم بخش کردی تمندانی

یادداشتی برای طایفه دزدان

0
289
کد خبر: 73583

کریم بخش کردی تمندانی درباره افزایش سرقت ها در بلوچستان یادداشت زیر را نگاشته است.

به گزارش میار، کریم بخش کردی تمندانی در یادداشت خود نوشته است: دزدی یا همان سرقت که برداشتن مال غیر بدون رضایت در همه جوامع بشری به صورت های گوناگون وجود دارد و تنها وجه مشترک دزدی در همه جوامع بشری زشتی آن است، دزدی پدیده ای جدید نیست از گذشته وجود داشته و همچنان ادامه دارد.

اگر بردن اموال مردم باشد به آن دزدی و اگر برداشتن از اموال دولتی و بیت المال باشد به آن اختلاس می گویند.

دزدی علل گوناگون دارد؛ فقر، حس دنیاپرستی و نداشتن عرضه کار، حرفه و شغل، ضعف قانون، ضعف اعتقادات دینی، اعتیاد، بیکاری، اختلال شخصیتی و ... .

دزدی در کشورهای اسلامی و کشور ما اگر چه نسبت به بسیاری کشورها کمتر است ولی رو به رشد و نگران کننده است و بیشتر مردم از نظر روانی هم به دلیل احساس عدم امنیت اموال شان تحت فشار هستند. 

دزدی یک اختلال شخصیتی هم است. کلپتومانیا  kleptomania، نوعی اختلال شخصیتی است که نمی تواند مانع افراد در هنگام وسوسه دزدی شود و عاملی مهم در سرقت است.

در جوامع سنتی و قبیله ای و طایفه ای دزدی یک قبح و عمل زشت است و در گذشته خیلی کمتر از امروز بوده است، در شارع اسلام برای دزدی مجازات سنگینی در نظر گرفته شده، قطع عضو، و حتی اگر بصورت مسلحانه و قطع طریق باشد، محاربه است.

دزدی در جامعه چنان زیاد شده که می توان گفت، دزدان در حال تبدیل شدن به یک گروه، دسته و طایفه بزرگ جدیدی در هر شهر و آبادی شده اند و در همه جا حضور آنان حس می شود، تا جاییکه نه محصول کشاورز و دامدار امنیت دارد، نه اموال عمومی و نه اموال مردم و حتی خانه خدا و مساجد و شاید کمتر خانواده ای در جامعه بتوان یافت که تجربه دزدی اموال خودش را نداشته باشد و به همین دلیل دزدی یک نگرانی بزرگ اجتماعی است.

دزدی با همه زشتی هایش در این وضعیت بیکاری، موجب اشتغال زیادی در جامعه  شده است و عده ای از طریق ساخت و فروش ابزار و تجهیزات ضد سرقت و دزدی، کسب و کارشان حسابی گرفته و پر رونق است و مردم تلاش می کنند برای حفاظت از خانه و خودرو و محل کسب خود، امکانات ضد سرقت مناسب و گران قیمت تهیه کنند. 

فاجعه است که در کشوری اسلامی خانه خدا (مسجد) هم از دست دزدان به ظاهر مسلمان امنیت نداشته باشد و باید همه نگران طایفه بزرگ دزدان باشند.

دسته بندی: حوادث / جالب
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید