سه شنبه، 29 خرداد 1403
پایگاه خبری میار » اقتصادی » فاجعه آفرینی دیگری برای نظام با محدودیت جدید بنزینی!

آبانی دیگر در راه است؟

فاجعه آفرینی دیگری برای نظام با محدودیت جدید بنزینی!

0
977
کد خبر: 73845

از نشستن سید ابراهیم رئیسی بر مسند ریاست جمهوری اسلامی ایران سه سال نمی گذرد در حالی که سه محدودیت بنزینی را در این سه سال شاهد بوده ایم و هستیم، بار اول و دوم سهمیه ها کاهش یافت با بهانه اینکه کارت آزاد در جایگاه ها هست اما این بار کارت آزاد جایگاه ها جمع آوری می شود با بهانه اینکه سهمیه کفاف مردم را می دهد، حال به نظر می رسد باید در اوج گرمای خرداد منتظر زمستان سختی برای قشری از جامعه باشیم که روزگار خود را با بنزین آزاد می گذرانند، یعنی پیک موتوری ها، تاکسی های اینترنتی و آزاد.
به گزارش میار، تصمیمی دیگر از وزارت نفت جواد اوجی در راه است، البته وزارت نفت در دو مرتبه قبلی با زرنگی و با بهانه موجود بودن کارت سوخت آزاد در دست جایگاه داران، سهمیه بنزین مردم را کاهش داده بود اما حالا همین کارت سوخت های آزاد هم جمع آوری خواهد شد، کی؟ طوری که وزیر نفت قول داده است از اول خرداد ماه این اتفاق خواهد افتاد و این بار بهانه جدیدی آورده اند مبنی بر اینکه اصلاً چه نیازی به کارت آزاد در جایگاه ها است وقتی که سهمیه کفاف خودروها را می دهد.
این دفعه البته آقایان قرار نیست شگفت زده مان کنند و همین نشان می دهد بعد از جمع آوری کارت از جایگاه های سوخت، رویداد خاصی مانند آبان 98 اتفاق نخواهد افتاد چرا که شوک بنزینی در راه نیست و به قول خودشان فقط بحث محدودیت است و به همین دلیل نیز از دو سه ماه پیش خبرها مبنی بر جمع آوری کارت های سوخت آزاد از جایگاه ها به کرار از رسانه ها اعلام می شود اما واقعاً چه شده است که وزارت نفت به این فکر افتاده است.
اعتراف وزیر به کم آوردن!
جواد اوجی در مصاحبه ای که 10 روز پیش از طریق اقتصادآنلاین به اشتراک گذاشته شده، گفته است: طبق اطلاع رسانی های انجام شده، کارت سوخت از یک ماه تا کمتر از دو هفته صادر می‌شود و استفاده از کارت سوخت خودروها تکلیف قانونی است و قانون گذار به درستی تشخیص داده است که به جهت مدیریت مصرف بنزین این نکته در سال جدید جدی گرفته شود و عملیات سوخت گیری با کارت سوخت خودرو انجام شود.
وزیر نفت ادامه داده است: اگر بخواهیم یک پالایشگاه 100 هزار بشکه‌ای احداث کنیم، حداقل سه تا چهار سال زمان می‌برد و حداقل سه تا چهار میلیارد دلار بار مالی دارد تا بتواند هشت تا 10 میلیون لیتر در روز بنزین تولید کند. این یعنی ما باید سالی چهار پالایشگاه احداث کنیم که این میزان از مصرف را در مواقع اضطرار و با این میزان مصرف، شرایط را کنترل کنیم.
وی یکی از راه‌های کنترل مصرف بنزین را استفاده از کارت سوخت خودروها دانسته و عنوان کرده است: با آمادگی لازم از یک هفته تا 10 روز آینده، فرآیند سوخت‌گیری تنها از طریق کارت‌های سوخت شخصی انجام خواهد شد؛ این مسئله ربطی به افزایش قیمت بنزین ندارد و ما در حال استفاده از روش‌های غیر قیمتی برای مدیریت مصرف بنزین هستیم.
عمق فاجعه
در حقیقت با توجه به اینکه از وزارت نفت وزیر فعلی، اقدامات غیر واقع بینانه دو بار دیگر هم دیده ایم، به نظر می رسد این اقدام وزارت نفت در دوره ایشان همانطور مسبوق به سابقه پیش برود، برای مثال تا به الان طی دو مرحله سهمیه ها از سوی وزارت نفت کم شده اند در حالی که به هیچ عنوان به اهالی سیستان و بلوچستان که باید فواصل بعضاً 800 کیلومتری را بپیمایند تا به پایتخت خود برای یک کار کوچک اداری برسند و از همانجا به خانه دوباره بازگردند، فکری نشده است.
حالا نیز تصور ما این است که همین اتفاق توسط وزارت نفت قطعاً عملی خواهد شد، البته این بار وسعت اقدام آقایان دیگر تنها شهروندان سیستان و بلوچستانی را درگیر نمی کند، این بار اقدام جدید وزارت نفت کل ایران را درگیر خواهد کرد و این طور که رسانه های دیگر پیش بینی کرده اند شکل گرفتن بازار سیاهی همچون بازار سیاه بنزین در سیستان و بلوچستان در کل ایران جدی است یعنی کنار حضور پمپ بنزینی ها در شهرهای مختلف، حالا باید شاهد حضور دستفروش هایی در معابر باشیم که با گالن بنزین می خرند و می فروشند.
بله، دیگر از این به بعد باید برای کل ایران یک چنین روزگاری را متصور باشیم، البته آقایان مسئول مقصر نیستند و متأسفانه به نظر می رسد دوستان به آنها مشاوره درستی نمی دهند، به همین دلیل ما مسئله را کمی بیشتر برای دوستان مسئول باز می کنیم تا بهتر متوجه عمق فاجعه شوند و متوجه شوند دقیقاً چرا خیلی از جامعه امروز به بنزین آزاد جایگاه داران برای گذران زندگی خود وابسته هستند.
25 لیتر مخصوص موتوری ها
افرادی در ایران با عنوان پیک موتوری کار می کنند که البته کارشان برای مسئولان فعلاً ملموس نیست اما باید همینقدر بدانید که در ترافیک شهری شلوغ مانند تهران، رسیدن در کمتر از پنج دقیقه یک وعده غذای گرم از رستوران به دست مشتری، حاصل کار این عزیزان است، یا رسیدن مرسوله ها در کمترین زمان ممکن به مقصد، حاصل دسترنج این عزیزان است، مطمئناً آقایان دولتی و اداری بهتر از همه ارزش کار پیک موتوری ها را درک می کنند اما چرا این اقدام وزارت نفت برای پیک موتوری ها گران تمام خواهد شد.
به این دلیل که اگر حتی پیک یک موتوری عزیزی کارت سوخت هم داشته باشد، کارت سوختش نهایتاً چهار روز کاری او را کفاف می دهد و بقیه ماه او باید از طریق کارت دیگری بنزین برای خودش را تأمین کند! جالب نیست، حالا فرض کنید آمار این پیک موتوری ها در کشور چقدر است؟ با اینکه آماری رسمی وجود ندارد باید در همین حد بدانید که به تعداد رستوران ها ما پیک موتوری داریم! صد البته بیشتر از تعداد رستوران ها، افرادی به عنوان پیک موتوری کار می کنند، با این حال آماری رسمی در این زمینه وجود ندارد.
درآمد پیک موتوری ها نیز بین پنج میلیون الی 25 میلیون تومان در برخی خبرگزاری ها ذکر شده است که با واقعیت همخوانی دارد اما مسئله این است که بیشتر این پیک موتوری ها صاحب موتورهایی با قدمت بالا هستند و این یعنی بیشتر موتورسیکلت ها کارت سوخت ندارند که این یعنی بیشتر پیک موتوری ها از همان 25 لیتر سوخت هم بهره ای نمی برند، البته این را هم در نظر بگیرید که افراد زیادی در این روزگار برای فرار از شلوغی های شهرهای بزرگ، تاکسی موتوری می گیرند!
با این حال ما امیدواریم دولت به این قشر متوسط و حتی فقیر جامعه فکری کرده باشد وگرنه تمام این جمعیت بیکار خواهد شد و هزینه تمام شده برای ارسال مرسولات و سفارشات رستوران ها به دست مردم، گران تمام خواهد شد و این وعده یک گرانی بزرگ به کل جامعه است، یعنی از این به بعد همه مردم مجبور می شوند به جای استفاده از خدمات ارزان قیمت پیک موتوری ها، به استفاده از خودروها روی بیاورند که در دیگر سو باید برای تهران ترافیکی سنگین تر از حالا را متصور باشیم و در کل قیمت تمام شده برای مرسولات نیز خیلی بالاتر از حالا خواهد بود.
تاکسی های اینترنتی
قشر عظیمی از جامعه نیز امروز به شغل شریف تاکسی های اینترنتی مشغول هستند، کارت سوخت این عزیزان نیز کفاف استفاده شان را نمی دهد و اقدام جدید وزارت نفت آنها را بیچاره خواهد کرد، یعنی چه، یعنی خانواده این تاکسی های اینترنتی و حتی تاکسی های غیر اینترنتی که به صورت آزاد در سطح شهر کار می کنند، همگی باید از این به بعد پدر (و در بعضی موارد مادر) پریشانی را ببینند که دیگر پولی برای خرید مایحتاج خانه ندارد و به دنبال شغل جدیدی برای خود می گردد و مانند یعقوب که یوسفش را گم کرده بود، دائم در حال هذیان گویی با خودش است.
خلاصه کلام اینکه افراد زیادی وابسته به بنزین آزاد جایگاه داران هستند و این را همه می دانند و حاصل این اقدام وزارت نفت که می خواهد کارت آزاد جایگاه داران را جمع آوری کند، یعنی بدبخت کردن تعداد زیادی خانواده! فقط ما امیدواریم فکری به حال این عزیزان کرده باشند و بعد اقدام به این محدودیت کنند.
پاک کردن صورت مسئله توسط دولت!
اخیراً مصاحبه ای از عضو کمیسیون انرژی مجلس منتشر شده است که نشان می دهد نمایندگان از حال و روز این مردم آگاه هستند و هشدارهای کافی به دولت داده اند اگرچه این دولت به قول نخعی نماینده حوزه انتخابیه نهبندان و سربیشه در حال پاک کردن صورت مسئله است، در ادامه قسمت های مهمی از مصاحبه او که توسط عصر ایران منتشر شده است را می خوانید.
عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در مورد حذف کارت سوخت جایگاه ها، می گوید: دولت برای اینکه مصرف سوخت را مدیریت کند می خواهد صورت مسئله را با حذف کارت جایگاه ها پاک کند. سهمیه بنزین مردم 60 لیتر 1500 تومانی و صد لیتر سه هزار تومانی مشخص شده است. حالا اگر کسی بیشتر نیاز داشت چکار باید کند؟ این کارت جایگاه را برای همین گذاشتند که این نیاز را برطرف کند. اینکه بخواهند این کارت را حذف کنند به صلاح کشور نیست.
مصطفی نخعی می افزاید: در بحث بنزین متأسفانه دولت در این چند سال گذشته خیلی از اقداماتی که جنبه قیمتی نداشت و می توانست به مدیریت مصرف بنزین کمک کند را معطل نگه داشت و کار خاصی انجام نداد. در کمیسیون، ما بارها این مسئله را تذکر دادیم و خیلی برنامه ریزی مشخصی در بحث مدیریت مصرف بنزین ندیدیم. مثلاً بحث توسعه جایگاه های سی ان جی  و بحث افزایش تولید خودروهای دوگانه سوز که مصوبه شورای اقتصاد را داشت، اجرایی نشد و اقدام مؤثری در افزایش تولید خودروهای دوگانه سوز انجام نشد.
نخعی در مورد مجوز مجلس به دولت برای جمع آوری کارت آزاد جایگاه داران، توضیح می دهد: ما در مجلس حکمی گذاشته بودیم که دولت سیاست گذاری کند تا مردم ترغیب شوند از کارت های شخصی خود استفاده کنند و باید زیرساخت های آن را فراهم می کرد که این کار را انجام نداده است و می خواهد با حذف کارت ها، صورت مسئله را پاک کند.
سرعت تحویل کارت های سوخت
مسئله بعدی سرعت تحویل کارت سوخت به متقاضیان است، هم اکنون سایت ها خبر از کم شدن زمان تحویل کارت می دهند با این حال عملاً کسی این موضوع را امتحان نکرده است و از طرف دیگر، استانی مثل سیستان و بلوچستان سال ها با این مسئله درگیر است که کارت سوخت به جای یکی دو ماه، معمولاً شش ماهه برای افراد ارسال می شود و بهانه دولتی ها برای این طولانی شدن مدت ارسال کارت سوخت، قاچاق شدن بنزین از این استان است.
برای مثال دوستی برای دریافت کارت سوخت خود اقدام کرده بود و با اینکه خودرو را نو خریده بود، باز هم شش ماه طول کشید تا کارت به چابهار ارسال شود، با این حال این دوست ما کمی دیر اقدام کرد و دیر به پست سر زد و همین باعث شد پست کارت سوخت را به تهران بازگرداند و دوست عزیز ما مجبور شد یک بار دیگر برای دریافت کارت سوخت ثبت نام کند که از شانس خودرویش هم به سرقت رفت و آخر سر کارت سوختی هم به دستش نرسید!
هشدار به دولتی ها!
به نظر می رسد با اقدامات جدید وزارت نفت، ما یک سونامی در راه خواهیم داشت، یک سونامی بنزینی که اگرچه مثل آبان 98 نشود اما این بار خانواده های زیادی را بیچاره خواهد کرد، خانواده هایی که یا نان آورشان یک پیک موتوری است یا سرپرست خانواده به شغل تاکسی اینترنتی یا مسافرکشی به صورت آزاد مشغول است، خلاصه کلام اینکه بنزین آزاد برای افراد زیادی در جامعه امروز ما ممر درآمدی مهمی بود اما مشخص نیست از این به بعد هم باشد یا خیر، چرا که وزارت نفت شفاف سازی نکرده که به این افراد هم فکری کرده است یا خیر.
گزارش از سید خلیل موسوی نیا

دسته بندی: اقتصادی
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید