سه شنبه، 1 خرداد 1403
پایگاه خبری میار » اسلاید شو » نکاتِ راهگشای تحققِ شعارِ سالِ1400

نکاتِ راهگشای تحققِ شعارِ سالِ1400

0
386
کد خبر: 66317

پایگاه خبری تحلیلی «میار»، از سوي مقام معظم رهبري؛ سال 1400 به عنوان سال «توليد، پشتيباني ها، مانع زاديي ها» نامگذاري شده است. از دهه گذشته تا کنون، دقیقا از سال 1391، عناوین سال های مورد اشاره بنا به حساسیت و دغدغه درست معظم له که مورد تأکید قرار گرفته است اقتصادی بوده که متأسفانه مورد اهتمام دولت ها بنا به دلایل داخلی و بیرونی واقع نشده است و اگر بدون حب و بغض به بررسی موضوع پرداخته شود در خواهیم یافت که اگر این سیاست های اعلامی از سوی رهبری معظم انقلاب اجرایی می گشت، امروز دیگر شاهد برخی کاستی ها نبودیم و مشکلات عدیده اقتصادی بر گرده مردم عزیز ایران این همه فشار فوق طاقت فرسا وارد نمی نمود. چه کنیم که نظام مدیریتی دهه گذشته برای کاهش مشکلات عدیده اقتصادی کشور و کاهش آلام مردم در این زمینه گام های میسری برنداشت و ماحصل این بی توجهی آن شد که امروز جامعه با تورم غیرقابل تصوری مواجه گشته و ارزش پول ملی نیز به پایین ترین سطح  خود در طول دهه گذشته سقوط کرده است! دولت ها باید پاسخگو باشند و از فرار رو به جلو دست بر دارند و هر کدام از دولت ها نیز باید نسبت به قصور و تقصیر خود در این زمینه مسئولیت پذیر باشند و تحمل نقدهای سازنده و دلسوزانه را داشته باشند و بگویند چرا به توان داخلی اتکا نکرده و بر روی داشته های کشور حساب باز نکرده و سرمایه­گذاری ننموده اند؟!.          نکاتِ راهگشای تحققِ شعارِ سالِ1400

مدیران ناکارآمد دولتی با کم توجهی به نظام برنامه ریزی کشور -که سیاستگذاری کلان یک ساله آن از سوی مقام معظم رهبری در ابتدای هرسال با پیام نوروزی ایشان اعلام می شود- بلایی بر سر اقتصاد کشور آورده اند که نتیجه ای جز رکود اقتصادي، بيکاري، تورم، افزایش بی رویه قیمت ارز( دلارو یورو و...) و اقلام خوراکی و بهداشتی و درمانی و افزایش سرسام آور مسکن و خودرو و... در بر نداشته است. 

به حضرات که با طمطراق بر مناصب و مسندهای مدیریتی تکه زده اند باید گفت فأین تذهبون؟ به کجا می روید و این مردم را به کجا کشانده اید؟ این کشور را با این همه ثروت خدادادی و منابع طبیعی و ذخایر سرشار معدنی و انرژی های متنوع چرا رها کرده اید و چرا برای فایق آمدن بر مشکلات اقتصادی چشم به دست دشمنان قسم خورده این مرز و بوم دوخته اید؟ ایر ان برای ساخته شدن و دوباره سرپا شدن همه چیز دارد و گویی مدیران خودباوری ندارند که می توانند با تمام استعدادهای مادی و معنوی داخلی این بار گران را با نیروی کار جوان متخصص و مستعد عاشق ایران سامان داده و به مقصد رسانند و با ثبات اقتصادی، مانع از بی ثباتی سیاسی و امنیتی گردند.     


مقام معظم رهبری در بخشی از بیانات خود در آغاز سال ۱۴۰۰ هجری شمسی؛  میزان جهش تولید را در سال 1399 در حدّ انتظار ندانسته و به درستی اشاره داشته اند که  نتیجه آن در اقتصاد عمومی و معیشت مردم مشهود و محسوس نبوده در حالی‌که انتظار بود جهش تولید گشایشی در زندگی مردم به ‌وجود آورد. از نگاه معظم له 

جهش تولید اگر به طور کامل محقق می گشت هم تأثیرات عمیق اقتصادی در کشور از جمله در مسئله ارزش پول ملی داشت و هم اعتماد به ‌نفس ملی را موجب می گردید و هم رضایتمندی عمومی را در پی داشت و هم  تضمین‌کننده امنیت ملی بود. بنابراین باید حق داد که رهبر معظم انقلاب نسبت به مسایل و مشکلات اقتصادی جامعه حساس باشند و دولت ها را در این زمینه حساس نمایند و زنگ خطر را برای آن که پاشنه آشیل حکومت اسلامی قرار نگیرد به صدا در آورد! ولی کو گوش شنوا و کو مدیران جهادی و انقلابی که دغدغه های رهبری را جدی بگیرند و به دنبال ریل گذاری آنان در جهت تحقق منویات ایشان باشند.  


 رهبر معظم انقلاب چه حکیمانه علت تحقق نیافتن کامل جهش تولید را آسیب شناسی کرده اند. ایشان وجود موانع و همچنین حمایت نشدن تولید در همه بخش‌ها و معضل واردات و قاچاق از طریق دست های خیانتکاران و نفوذی ها  و ضعف های قانونی موجود را نه تنها  مانع تولید دانسته بلکه موجب شکست خوردن آن عنوان نموده است. 

برای تحقق شعار امسال و پاسخ به دغدغه های اقتصادی رهبر معظم انقلاب؛ چاره وجود ندارد که قوای سه گانه کشور در این زمینه فعال و هماهنگ  وارد میدان شوند تا به آن چه رهبری اظهار و ابراز نموده اند نایل آیند. ضرورت دارد به نکات زیرکه مورد اتفاق صاحب نظران و کارشناسان است و می تواند راهگشا در این زمینه باشد دقت شود: 


1-  تولید، شاه کلید حل مشکلات امروز اقتصاد کشور است. 2- با تحریم یا بدون تحریم؛ باید از تولید حمایت شود. 3- حمایت های همه ‌جانبه‌ قانونی، دولتی و حکومتی از تولید و رفع موانع آن الزامی است. 4- حذف موانع قانونی. 5- صدور مجوزهای کسب وکار. 6-استفاده از ظرفیت و توانمندی های نهادهای مردمی و کارآفرینان و شرکت‌های دانش‌بنیان و پشتیبانی و مانع‌زدایی از سر راه آن ها در مسیر تولید. 7- نظارت قوی بر امر تحقق تولید. 8- انجام برخی اصلاحات مورد نیاز در حوزه های اقتصادی کشور. 9- بهبود مستمر فضای کسب وکار و رفع موانع تولید رقابت پذیر. 10- استفاده از تجربه کشورهای موفق در مانع‌زدایی. 11- ایجاد و بهره‌برداری مؤثر از سامانه‌های دولت الکترونیک. 12- بهبود وضعیت تولید حاصل حمایت از تولید، اشتغالزایی و افزایش قدرت خرید مردم است. 13- مبارزه قاطع  با مفاسد و مفسدان، امتیازطلبان و انحصارطلبان اقتصادی. 14-  تغییر نگاه مدیریت اجرایی کشور از بیرون به درون‌. 15- تدوین استراتژی توسعه تولید. 16- اخذ مالیات های سنگین از سوداگران نامولد 17- نظارت بر منابع و عملکرد بانک‌های خصوصی. 18-  قانونمداری. 19- نمایش عزم و همت ملی. 20- وجود دولتی توانمند و کاربلد آگاه به مسائل اساسی و ساختاری اقتصاد کشور. 20- حذف هرگونه رانت اقتصادی. 21-  شفافیت در عملکردها. 22- پذیرش قصور در تصمیم‌گیری‌ها و تصمیم‌سازی‌های( چه کلان و چه خرد). 23- رفع چالش‌های نظام بانکی به ویژه تغییر شیوه ارائه تسهیلات بانکی. 24- حذف  ذی‌نفعان بازدارنده. 


دکتر اسدالله افشار

در پایان یادداشت مذکور؛ نگارنده امیدوار است با توجه  به عنوان سال 1400 به سال«تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها»؛ مسیر پیشرفت و توسعه کشور هموار گردد و به نقطه مطلوب رشد اقتصادی با تکه بر توان و تولید داخلی نایل آییم. 


دکتر اسدالله افشار
دسته بندی: اسلاید شو / جالب
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید