دوشنبه، 17 اردیبهشت 1403
پایگاه خبری میار » فرهنگی » دین و اندیشه » به مناسبت 28 صفر؛ سالروز وفات نبی مکرم اسلام؛ ضرورت تبیین نظری سیره حضرت محمد(ص)

به مناسبت 28 صفر؛ سالروز وفات نبی مکرم اسلام؛ ضرورت تبیین نظری سیره حضرت محمد(ص)

0
542
کد خبر: 56256
پایگاه خبری تحلیلی میار؛ 28صفر بنابر قول مشهور و معروف در نزد علمای شعیه و بسیاری از بزرگان عالم دینی از جمله شیخ مفید و شیخ طوسی ؛ وفات پیامبر عظیم الشأن اسلام حادث شده است.  این روز حزن انگیز را که مصادف با شهادت امام حسن مجتبی(ع) است به شیفتگان و علاقمندان اهل بیت عصمت و طهارت تعزیت و تسلیت گفته و مطالبی را در همین زمینه خاصه وجود مقدس رسول اکرم (ص) در ذیل مطرح ،یادآوری و مورد اشاره قرار می دهیم:
سالروز وفات نبی مکرم اسلام1-  بدون شک شخصیت ممتاز و والای رسول اکرم(ص) از ابعاد تاریخی، كلامی، سیاسی، جامعه شناختی، اخلاقی، عرفانی، قرآنی و روایی، قابل بررسی و پژوهش می باشد و جای بسی تأسف که در این زمینه کوتاهی صورت پذیرفته و نخبگان دینی و فرهیختگان این عرصه تا به امروز نتوانسته‌اند حق مطلب را ادا نمایند و با تحقیق و تتبع خود از شخصیت حقیقی، حقوقی، مادی و معنوی اثرگذار آن حضرت- که مباهات عالم خلقت بشمارمی‌آید و اگر نبود وجود مقدسش خداوند این عالم را خلق نمی‌کرد- به شایستگی تکریم، تعظیم و تجلیل نمایند. توصیه و پیشنهاد می شود این بخش از نگرانی را عالمان ديني، سیره پژوهان و سیره نگاران با تحقیق و پژوهش در زندگی حضرت محمد(ص) جدی گرفته تا بتوانند در این زمینه به توفیقاتی نایل آیند.

2- امروز اگر نام حضرت محمد(ص) پرآوازه است و به تعبیری در جهان مادی از شهرتی با اعتبار برخورداراست به خاطر ویژگی های متعادل شخصیتی خود آن حضرت است. ایشان محبوب قلوب جامعه بشری است. دنیا او را با توجه به خصایص و ویژگی هایی چون: حق پذیری، تعبّد و خدامحوری،توکّل و خدا اتکایی، دردمندی و احساس مسئولیت، مقاومت و پایداری، دلجویی از یتیمان و مستمندان، خلوص، شرح صدر، پیراستگی از هر گونه پلیدی، پرهیز از سلطه جویی، پرهیز از عوام زدگی، مبارزه با خرافه پرستی، احترام به کرامت انسانی، تحقق عدالت اجتماعی، پرهیز از ظلم و ستم، نکوهش تبعیض، دوری از خوی اشرافی‌گری، ساده زیست بودن، حمایت از محرومان، حفظ بیت المال، برخورد با امتیاز خواهان ویژه‌خوار( رانت خواران)، تأکید بر گسترش علم و ایمان در جامعه دینی و توصیه بر اخلاق مدار بودن جامعه بشری تا رسیدن به مطلوب‌ها، آرمان‌ها و ارزش‌ها. آری 23 سال رسالت جهانی این نبی مکرم اسلام بر مدار همین ویژگی ها قرار داشت که توانست ارکان کاخ‌های سلاطین مهم آن دوران را از امپراتوری روم گرفته تا امپراتوری با اقتدار ایران؛ بلرزاند و نوید دوران خوش صلح و برابری را با تکیه بر مبانی اخلاقی انسانی- الهی دهد.

3- حضرت محمد(ص) در طول 23 سال رسالت بزرگ خود توانست جامعه بدوی و جاهلی عرب را با آموزش و تعلیم  قوانین ارزشمند حیات بخش اخلاقی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و حتی نظامی آشنا و به قله رساند و بر قلوب دل‌های سخت عرب جاهلی بادیه نشین حاکم و غالب گردد و قلب آنان را تسخیر نماید.

4-امروز جبهه متحد استکبار جهانی -که به هیچ آئین و مذهبی و مرامی باور ندارد- با ترس از جهانی شدن دین و آیین اسلام، دست به توطئه زده و هر از چند گاهی  به شخصیت اول جهان اسلام هجمه های برنامه-ریزی شده انجام می‌دهد.
در این هجمه‌ها، رسالت نورانی و عملکرد 23 ساله ایشان را زیر سئوال برده و با تحلیل های مغرضانه و غرض‌آلود از کودکی تا وفاتش را با دروغ، توهین، نشر اکاذیب تحریف می نمایند تا مردم را از درک حقایق معرفتی و وجودی نبی مکرم اسلام دور نگهدارند! بنابراین با این شیطنت‌ها و تحریفات؛ وظیفه علما، فرهیختگان، سیره نویسان و سیره نگاران مهم و حساس خواهد بود که اگر وارد صحنه نشوند و به یاوه‌گویی های منحرفان تحریف‌گر به موقع پاسخ دندان‌شکن ندهند و از این هجمه ها با سکوتشان به راحتی عبور کنند و اقدامی ننمایند، خسارت بار و نابخشودنی خواهد بود و جبران آن نیز در آینده چه بسا میسور و میسر نگردد. پس عزیزان جدی باشند و هجمه‌های مغرضانه جبهه استکبار را با منطق و استدلال، پاسخی در خور دهند. عدم پاسخگویی و سکوت نخبگان در  دوران بعد از وفات حضرتش که عافیت طلب شده و گنج عزلت را برگزیده بودند، آن چنان بلایی بر سر میراث این پیامبر الهی آورد که تا امروز اسلام و شیعه تاوان آن را پرداخته و می‌پردازد. با توجه به هجمه‌های استکباری دنیا به مرام و آیین محمدی؛ بازكاوی شخصیت بی بدیل پیامبر اكرم(ص) به گونه ای كه تمامی زوایای پنهان آن به روشنی تصویر شود، ضروری و  برعهده عالمان عامل دینی است.

5- 28 صفر انسانی شایسته، برگزیده و محبوب پس از 23 سال انجام رسالت به سوی دیار باقی شتافت و به ندای خالق هستی لبیک گفت و جهانی را از گرمای آفتاب وجودش و از اندیشه سترگ عظیمش محروم نمود. او خدایی بود و عاشق. به هدایت جامعه بشری می اندیشید و عاشق انسان ها بود. برای تکامل بشر و تکامل دین آمده بود. پاک بود و بری از رجس و پلیدی. مهربان بود و رئوف. صاحب شرح صدربود.  خلق و خوی عظیم داشت. حیا داشت و امانتدار بود. گشاده دست و گشاده رو بود. با محرومان نشست و برخاست می کرد. از فقرا دستگیری می نمود. بر اموریتیمان اهتمام داشت و جامعه را براین امر تأکید و سفارش می نمود. الگوی تمام عیار زندگی و نمونه اعلای انسان كامل بود. زاهد بود و ساده زیست می نمود. دین مدار بود و جامعه بشری را به توحید دعوت و فرا می خواند. ضدبت پرستی بود. با شرک و کفر و نفاق مبارزه جانانه داشت. عابد به معنا واقعی کلمه بود.  فداكار و شكیبا بود. در مبارزه با جبهه استکبار نه فریب خورد و نه از تهدیدها ترس به دل راه داد و نه خسته شد و سستی نمود و نه نرمش به خرج داد تا دل استکبار را بدست آورد. بشارت دهنده و مشورت پذیر بود. و...  

دکتر اسدالله افشار
نگارنده رجاء واثق دارد تا صاحب نظران و متفکران دینی دلسوز آگاه با توجه به شرایط حساس و بحرانی جهان اسلام و هجمه‌های گسترده استکبار جهانی علیه شخصیت معنوی رسول اکرم(ص)؛ برای دفاع از کیان و حیثیت اسلام و سیره نبوی، جدی تر وارد صحنه شده و حضور در این میدان را امری ضروری و واجب بر خود بدانند و برای پاسخی محکم، متقن به دشمنان نابخرد؛ سیره پیامبراکرم(ص) را در تمامی ابعاد مورد تهاجم، تبیین نظری نمایند.  

پی‌نوشت:
1 - شیخ مفید، الارشاد فی معرفه حجح الله علی العباد، تحقیق مؤسسه آل البیت لاحیاء التراث (قم، چاپ مهر، 1413ه) ج 1، ص 189.
2 - محمدبن الحسن الطوسی، تهذیب الاحکام (بیروت، دارالتعارف للمطبوعات، 1412ه)، جزء 6، ص 5.
3 - درباره تاریخ وفات پیامبر(ص) اختلاف است و غیر از 28 صفر، اقوال متعددی دیگری وجود داردکه  معروف ترین این اقوال عبارتند از: اول ربیع الاول، دوم ربیع الاول و دوازدهم ربیع الاول.

دکتر اسدالله افشار
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید