دوشنبه، 31 اردیبهشت 1403
پایگاه خبری میار » اسلاید شو » درباره اولین مناظره انتخاباتی ریاست جمهوری آمریکا

درباره اولین مناظره انتخاباتی ریاست جمهوری آمریکا

0
345
کد خبر: 55292
گروه سیاسی پایگاه خبری تحلیلی میار؛ اولین مناظره انتخاباتی ریاست جمهوری آمریکا میان دورقیب جمهوریخواه و دموکرات؛ «ترامپ» و « بایدن» ساعت 4:30 دقیقه به وقت تهران در روز چهارشنبه 9 مهر ماه سال جاری( 30 سپتامبر 2020)  برگزار گردید. این مناظره با اتهام زنی های هر دو نامزد، خارج از عرف رقابت، مبارزه  و غیر اخلاقی در میان چشمان 100میلیون بیننده برگزار گردید. مردم آمریکا و رسانه‌های آمریکایی؛ این مناظره را زشت، دهشت‌زا، آزاردهنده و بدترین مناظره تاریخ آمریکا خواندند. آن چه در این مناظره مهم نبود ارائه برنامه از سوی هر دو نامزد رقیب بود.   مناظره انتخاباتی ریاست جمهوری آمریکابایدن دموکرات عملکرد ترامپ را در عرصه های؛ اقتصادی، تغییرات اقلیمی، مسائل نژادی و خشونت در شهرها، کووید-۱۹، بیمه همگانی( درمانی یا طرح سلامت «اوباماکر»)، معرفی «ایمی بارت» به عنوان نامزد دیوان عالی1 ، فرار مالیاتی ترامپ، طرح تخلف در امر انتخابات و بحث عدالت نژادی( یا بهتر است بگویم همان تبعیض نژادی) به چالش کشید، والبته ترامپ با رندی تمام با شانتاژ از پاسخگویی صریح و شفاف در همه این موارد شانه خالی کرده و انگشت اتهام را به سوی جوبایدن گرفته و می گوید؛  بیش از ۴۷ سال است  که در عرصه سیاست حضوردارد چه کار مثبتی برای مردم آمریکا انجام داده است؟!  ترامپ  در این مناظره ادعا می کند؛ من ارتش شکست‌خورده‌ای که شما به من دادید، درست کردم و خدمت من از ۴۷ سال خدمت شما بیشتر بوده است.
ترامپ جمهوریخواه برای خلع سلاح کردن بایدن دموکرات، پرونده پسروی را علم کرد تا شاید بتواند از این رهگذر دستاوردی را نصیب خود سازد و بایدن را با همین نقطه ضعف از میدان خارج سازد و نفس راحتی بکشد! اما رفتارها و تکنیک‌های پوپولیستی ترامپ برای خارج کردن بایدن از صحنه کار ساز نبود چرا که پس از این مناظره؛ نظرسنجی سریع YouGov نشان داد آمریکایی‌ها 48 به 41 درصد معتقدند که بایدن برنده مناظره بوده است2 ؛ اما تحلیلگران ضمن انتقاد صریح از چنین مناظره نازل، نه تنها آن را باعث وهن مردم آمریکا دانسته بلکه آنان را بازنده این رقابت در این میدان معرفی کرده‌اند.

در خصوص این مناظره مشمئز کننده در نزد افکار جهانیان گفتنی بسیار است اما به چند نکته از آن ها در ذیل؛  اشاراتی خواهیم  داشت:
1- نقاب از چهره کریه سیاست در نزد این دو حزب رقیب برداشته شد و معلوم گردید هر دو حزب سیاسی سنتی آمریکا به دنبال رسیدن به قدرت هستند تا حل مشکل مردم آمریکا و اصلاح ساختار سیاسی این کشور.

2- مناظره 90 دقیقه ای هر دو نامزد؛ سراسرجدال بود و بی‌اخلاقی آمیخته با دروغگویی، توهین های آشکار، عقده گشایی های قدیمی، تسویه حساب های سیاسی دوحزب علیه یکدیگر.

3- از فواید مناظره آن است که نامزدها به معرفی خود بپردازند و برنامه‌های کاری خود را در صورت پیروزی در عرصه های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، رفاهی، بهداشتی و درمانی، دفاعی و امنیتی تشریح نمایند که متاسفانه در اولین مناظره این امر محقق نگردید و با شومنی ترامپ حتی به مشکلاتی همچون بیماری ناشی از ویروس کرونا، بیکاری، امنیت، انرژی، محیط زیست، نژادپرستی و تبعیض نژادی هم که این روزهای جان سیاه‌پوستان را گرفته و امنیت اجتماعی، سیاسی و ملی آمریکا را نشانه رفته است، نه پرداخته شد و نه سخنی از آن به میان آمد!    

4- جامعه رسانه‌ای آمریکا این مناظره را وحشتناک توصیف کرده و آن را نقطه تاریک در سیاست و دموکراسی آمریکا خوانده‌اند. سی ان ان در این زمینه می نویسد؛ «مناظره اول، آشوب مطلق» بود.  نشریه آتلانتیک تیتر زد؛« شبی انزجارآور برای دموکراسی.» جورج استفانوپولس ، روزنامه نگار سرشناس ای بی سی هم در توئیتی نوشت: «این مناظره، کثافتی بود در یک سطل آشغال در یک ترن که در حال خروج از ریل است.» برخی رسانه های دیگر نیز اعلام موضع کرده و گفتند؛ «نخستین مناظره انتخابات ریاست‌جمهوری 2020 ایالات متحده، فضاحت نظام دموکراسی حاکم در غرب را آشکار کرد»، «همین یک مناظره ترامپ- بایدن کافی است، لطفا جلوی مناظره‌های بعدی را بگیرید»، « درخواست‌های گسترده برای لغو مناظره‌ها نشان‌دهنده نگرانی عمیق لابی‌های صهیونیستی - سرمایه‌داری گرداننده این رسانه‌ها از افشای واقعیت‌های ضد مردمی لیبرال‌دموکراسی در آمریکاست!». و پاره‌ای دیگر از رسانه‌های آمریکایی این گفت‌وگوی جنجالی را نمایشی از شرمساری ملی توصیف کردند.

 5- تعابیر مذکور عمق فاجعه ساختار سیاسی در آمریکا را نشان می دهد و همین نگاه و دیدگاه می تواند جامعه جهانی و نخبگان تئوری پرداز را مجاب سازد که افول قدرت سیاسی آمریکا در داخل و در عرصه بین الملل آغاز گشته و قطعا دوران طلایی سلطه آمریکا بر جهان سپری شده و شماره معکوس سقوط این کشور استکباری به عنوان یک  ابر قدرت بلا منازع که به دنبال یک جانبه گرایی بوده، کلید خورده است.

6-  مسلما این مناظره نه تنها وخامت اوضاع سیاسی در آمریکا را برملا نموده بلکه مهر تأییدی بر اختلافات عمیق سیاسی این دو حزب کهنه کار سنتی زده است. در حقیقت این مناظره شکست نظام لیبرال‌دموکراسی حاکم در غرب را امضا نمود.

7- این مناظره نشان داد آن چه برای این دو رقیب مهم نیست مردم آمریکا هستند؛ مردمی که این روزها سخت گرفتار فقر، بیکاری، انواع بیماری و خشونت های مرگبار لجام گسیخته هستند و با آن دست و پنجه نرم می‌کنند و فریاد‌رسی ندارند.

8- این مناظره چهره بدون روتوش آمریکا را در مواضع دوحزب رقیب از زبان دونامزدش به خوبی برای مردم جهان به وضوح و روشنی تصویر کرد که اگر هرکشور زخم خورده‌ای از آمریکا و یا حتی سیاه‌پوستان و رنگین‌پوستانی آمریکایی که مورد ظلم و بی عدالتی و جنایت رؤسای جمهور این دوحزب تا کنون واقع شده‌اند و می خواستند با صرف هزینه های سنگین مالی، خباثت ایشان را نشان دهند به این خوبی که با مناظره نشان داده شد نمایش داده نمی‌شد و لذا این مهم با دست «بایدن» و «ترامپ» محقق گردید.


جان کلام همان است که رسانه ها و تحلیل گران غربی در باره اولین و غیر اخلاقی‌ترین مناظره انتخاباتی گفتند؛ «تحقیر»، «تمسخر» و «شرمساری»‌ ملی برای جامعه آمریکایی.
به این نکته پایانی نیز باید اشاره داشت که براساس برخی اظهارنظرکارشناسان؛ فضای سیاسی کشور آمریکا ملتهب گشته و میزان درخواست ها برای مهاجرت آمریکایی ها به کانادا و نیوزیلند افزایش یافته است.
دکتر اسدالله افشار

پی نوشت:
1 - سال 2016، پس از مرگ قاضی آنتونین اسکالیا، سنای آمریکا که در اختیار جمهوری‌خواهان بود، مانع از این شد که اوباما قاضی جایگزین را برای دیوان عالی معرفی کند و چندین ماه این پست را خالی نگه داشت تا نتیجه انتخابات 2016 مشخص شود. این کرسی خالی را ترامپ پر کرد. این‌بار در آستانه انتخابات، سنا برخلاف ممانعت قبلی، تلاش می‌کند تا سریع‌تر روند جایگزینی قاضی جدید را انجام دهد. در سال 2000 همین دیوان توانست با وجود تخلفات عدیده، رای به پیروزی جرج بوش پسر در انتخابات بدهد. حالا ترامپ هم همین را می‌خواهد و بر همین اساس موضوع انتخاب قاضی جایگزین، محل بحث هر دو حزب است. اولین سوال مناظره دیروز از نامزدها درباره دیوان عالی آمریکا و قاضی منتخب ترامپ برای کرسی خالی این دیوان بود. ترامپ در این باره گفت: «ما انتخابات را بردیم و حق داریم که این انتخاب را انجام دهیم، اگر دموکرات‌ها بر سر کار بودند این کار را به‌سرعت انجام می‌دادند.»
2 - پس از پایان مناظره ترامپ و بایدن، رسانه‌ها و برخی موسسات نظرسنجی، به‌سرعت نتایج نظرسنجی‌های خود از مخاطبان‌شان درباره پیروز نخستین مناظره را منتشر کردند. هرچند این نظرسنجی باتوجه به هیجانات دقایق ابتدایی مناظره خیلی قابل‌اعتنا نیست، اما به‌هرحال تا حدودی می‌تواند عملکرد کاندیداها را به نمایش بگذارد. نتایج نظرسنجی شبکه سی‌ان‌ان از مردم آمریکا درباره برنده اولین مناظره اعلام‌ شد که طبق آن، اکثریت قاطع۶۰درصدی جو بایدن را طرف پیروز مناظره می‌دانند. تنها ۲۸ درصد پاسخگویان، ترامپ را در مناظره بهتر دیده‌اند. در برآوردهای قبل از مناظره، این نسبت بسیار نزدیک‌تر و ۵۶ به ۴۳ درصد به نفع بایدن بود. در نظرسنجی CBS هم این درصدها به‌ترتیب برای بایدن 48 درصد، ترامپ 41 درصد و هیچ‌کدام 10 درصد بوده است. نظرسنجی شبکه Telemundo نیز نشان می‌دهد 66 درصد از گروهی از آمریکاییان اسپانیایی‎زبان ترامپ را برنده مناظره می‌دانند.

دسته بندی: اسلاید شو / جالب
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید