سه شنبه، 1 خرداد 1403
پایگاه خبری میار » اجتماعی » محیط زیست » آخرين تعداد پرونده خجالتي در حال انقراض ايران+‌تصوير

آخرين تعداد پرونده خجالتي در حال انقراض ايران+‌تصوير

0
903
کد خبر: 15388
میار: رئیس نظارت بر حیات وحش سازمان محیط زیست آذربایجان غربی گفت: تنها ۳۰ تا ۳۵ عدد میش مرغ در منطقه بوکان باقی مانده است.
یوسفی با بیان اینکه در خوشبینانه ترین حالت تعداد این پرنده بین ۳۰ تا ۳۵ عدد در محدوده کوچکی از بوکان است اظهار کرد: متاسفانه زیستگاه این پرنده بدلیل تعارضات و تهدیدات محیطی در حال ازبین رفتن است و زمینه انقراض این پرنده کوتاه پرواز را سریعتر فراهم کرده است.

وی با بیان اینکه میش مرغها در اواسط فروردین آشیانه سازی می کنند اظهار کرد: این پرنده خجالتی در حدود ۲ تا ۴ تخم در لابه لای مزارع و محصولات کشاورزی می گذارد که پس از ۲۵ تا ۲۸ روز جوجه میش مرغ بدنیا می آید.

وی با اشاره به اینکه در گذشته پراکنش جغرافیایی میش مرغها شامل غرب و شمالغرب و محدوده ای از شمال شرق کشور را شامل می شد افزود: طی ۵ سال اخیر این پرنده قهوه ای با خالهای سیاه و سفید سنگین وزن بجز در محدوده کوچکی از شهرستان بوکان در هیچ جای ایران دیده نشده است.

یوسفی فعالیتهای کشاورزی، شخم زمین و سم پاشی ها را از دلایل از بین رفتن زیستگاه این پرنده دانست و گفت: میش مرغها جز خجالتی ترین پرندگان هستند که زیستگاه انها در مزارع، گندمزارها و لابه لای علفزارهاست که با انجام فعالیتهای کشاورزی و شخم زمین مامن این پرنده نابود و در معرض تهدید قرار می گیرد.

رئیس نظارت بر حیات وحش سازمان محیط زیست آذربایجان غربی با بیان اینکه یکی دیگر از دلایل کاهش تعداد میش مرغها می توان به کوتاه پرواز بودن آنها و اینکه مسافت بسیار کمی را به دلیل وزن زیاد خود می توانند پرواز کنند عنوان کرد و افزود: طول بدن این پرنده سنگین ۷۵ تا ۱۲۰ سانتیمتر است که فاصله نوک بالها از دوطرف به ۲۶۰ سانتی متر نیز می رسد.

رئیس نظارت بر حیات وحش سازمان محیط زیست آذربایجان غربی افزود: متاسفانه نقشه ژنتیک این پرنده نیز به خاطر تعداد کم پرنده و جفت گیری فامیلی آن دچار تغییر شده و این تغییر سبب افزایش آسیب پذیری میش مرغها منطقه در برابر تهدیدات و کوچکترین استرس شده است.

وی با بیان اینکه این سنگین وزن ترین پرنده با قابلیت پرواز در زبان ترکی میش مرغ به “دویداخ” و در کردی به “چرگ” معروف است، ادامه داد: طول عمر این پرنده سنگین وزن بسته به شرایط زیستی بین ۱۰ تا ۱۵ سال است.

دسته بندی: محیط زیست / اسلاید شو
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید