دوشنبه، 31 اردیبهشت 1403
پایگاه خبری میار » اقتصادی » کلان » اختصاصی میار؛ چین میلیاردها دلار از واردات بی سابقه نفت ایران، صرفه جویی می کند+ جزئیات

اختصاصی میار؛ چین میلیاردها دلار از واردات بی سابقه نفت ایران، صرفه جویی می کند+ جزئیات

0
118
کد خبر: 73107
طبق محاسبات رویترز و بر اساس داده های بازرگانان و حمل و نقل، چین در سال جاری نزدیک به 10 میلیارد دلار پس انداز از خرید بی سابقه نفت از کشورهای تحت تحریم های غرب به دست آورده است.
به گزارش میار، پیامد ناخواسته تحریم های اعمال شده توسط ایالات متحده و سایرین علیه روسیه، ایران و ونزوئلا کاهش هزینه های واردات نفت برای پالایشگاه های بزرگ رقیب چین بوده است که اغلب از چنین تحریم های "یک جانبه" انتقاد می کند.
تحلیل رویترز از پس انداز چین در خرید نفت از سه کشور تحریم شده، آنچه را که واردکنندگان چینی برای خرید همان گریدها از تولیدکنندگان غیرتحریم شده پرداخت می کردند، مقایسه می کند.
واردات با قیمت های پایین تر از طریق افزایش ظرفیت و حاشیه سود برای دومین مصرف کننده و پالایشگاه بزرگ نفت جهان، به ویژه اپراتورهای مستقل کوچک موسوم به "قوری" و تسهیل صادرات سودآور توسط پالایشگاه های دولتی گازوئیل و بنزین در حالی که کشور با باد معکوس اقتصادی مواجه است. مواجه است
خریدهای چین همچنین راه نجاتی برای مسکو، تهران و کاراکاس است که اقتصاد آنها به دلیل تحریم های غرب و کاهش سرمایه گذاری محدود شده است.
بر اساس میانگین داده‌های ارائه شده توسط نفت‌کش‌های ردیاب ورتکسا و کپلر، چین در 9 ماه اول سال 2023 روزانه 2.765 میلیون بشکه نفت خام از ایران، روسیه و ونزوئلا از طریق دریا ارسال کرده است.
تحلیل رویترز نشان داد که این سه کشور یک چهارم واردات چین را بین ژانویه تا سپتامبر به خود اختصاص داده اند که از حدود 21 درصد در سال 2022 افزایش یافته است و سهم آنها در سال 2020 به 12 درصد افزایش یافته است.
کانگ وو، رئیس تحقیقات تقاضای جهانی در S&P Global Commodity Insights، گفت: در حالی که پس‌اندازها کسری از صورت‌حساب واردات نفت چین است، اما برای پالایشگاه‌های مستقلی که «خریداران فرصت‌طلب و فعالانه به دنبال معاملات هستند» مهم است.
وزارت امور خارجه چین به سوالات مشخصی که رویترز ارسال کرده بود، پاسخ نداد. در عوض، در بیانیه ای موضع خود را تکرار کرد که پکن با تحریم های یکجانبه مخالف است و تجارت عادی چین شایسته احترام و حمایت است.
اداره کل گمرک چین به درخواست برای اظهار نظر پاسخ نداد.
واردات روسیه
بر اساس میانگین داده های ارائه شده توسط Vortexa و Kpler، روسیه از ژانویه تا سپتامبر، 1.3 میلیون بشکه در روز نفت خام از طریق دریا ارسال کرده است. به گفته منابع تجاری چین، چین همچنین حدود 800000 بشکه در روز نفت خام ESPO را از طریق خط لوله وارد کرده است.
واردات از طریق دریا عمدتاً از بندر کوزمینو در اقیانوس آرام روسیه و همچنین از دریای بالتیک از اورال انجام می شود.
از ژانویه تا سپتامبر، مجموع محموله های روسیه بیش از 400000 بشکه در روز نسبت به سال گذشته افزایش یافت، زیرا تحریم های ناشی از حمله مسکو به اوکراین باعث انحراف گسترده جریان نفت از اروپا به هند و چین شد.
بر اساس مقایسه رویترز از تفاوت قیمت ماهانه بین ESPO و نفت خام Tupi از برزیل و اورال در مقابل عمان، چین با واردات نفت روسیه در سال جاری 4.34 میلیارد دلار صرفه جویی کرده است.
محاسبات بر اساس داده‌های بازرگانان نشان می‌دهد که چین به‌طور متوسط 10 دلار در هر بشکه در واردات نفت ونزوئلا، به‌خصوص گرید سنگین مری، در برابر نفت خام کاستیا صرفه‌جویی کرده است. این کشور با خرید نفت خام ایران در برابر نفت عمان تقریباً 15 دلار در هر بشکه صرفه جویی کرد.
چین با واردات بی سابقه 1 میلیون بشکه در روز از ایران در مدت مشابه، حدود 4.2 میلیارد دلار صرفه جویی کرد که 60 درصد بیشتر از اوج ثبت شده توسط گمرک چین در سال 2017 (623000 بشکه در روز) بود، زیرا تهران تولید خود را محدود کرد. به حداکثر نزدیک شد و تخفیف هم ارائه می دهد. 17 دلار در هر بشکه در برابر برنت.
در مقایسه، عمان در 9 ماه نخست امسال به طور میانگین 2 دلار بیشتر از برنت قیمت داشته است.
بر اساس داده‌های میانگین Vortexa و Kpler، چین با ورود نفت ونزوئلا در ژانویه تا سپتامبر در حدود 430000 بشکه در روز، 1.17 میلیارد دلار از خرید نفت ونزوئلا صرفه‌جویی کرد.
سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه ای گفت که سقف قیمت نفت روسیه به خریداران این امکان را می دهد که در خرید خود "معامله سخت تری را پیش ببرند" و درآمد مسکو را محدود کنند.
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: آمریکا از سال 2021 بیش از 180 نفر و نهاد فعال در حوزه نفت و پتروشیمی را در ایران تحریم کرده است و تاثیر تحریم ها باعث افزایش تورم در ایران شده است. 
کاهش نرخ تورم ارزش پول کشور
اجرای تحریم های آمریکا علیه ونزوئلا ادامه خواهد داشت و روابط دولت مادورو با چین نشان دهنده قدرت نیست، بلکه نشان دهنده انزوای آن در "جامعه بین المللی" است.
در حالی که پالایشگاه های دولتی سینوپک و پتروچاینا به طور کامل از خرید نفت خام از ایران و ونزوئلا خودداری می کنند، غوری ها از نفت با تخفیف این دو تامین کننده برخوردار هستند.
به گفته شرکت مشاوره چینی JLC، نیمکت‌های پالایشگاهی در استان شاندونگ با 4.2 واحد درصد افزایش به 65.7 درصد ظرفیت در سه فصل اول سال 2023 رسید که حاشیه‌هایی را برای فرآوری نفت خام وارداتی با قیمت 567 یوان (77.63 دلار) در تن ایجاد کرد. 50 یوان یک سال پیش.
با این حال، افزایش قیمت ها برای صرفه جویی در هزینه ها محدود شده است، زیرا بویلرها با سهمیه واردات نفت خام محدود شده اند، در حالی که هیچ سهمیه صادرات سوخت و نظارت نظارتی ندارند.
ویکتور کاتونا، تحلیلگر ارشد نفت خام در کپلر، گفت: «این به ویژه در مورد پالایشگاه های شاندونگ صادق است، زیرا اگر در سال های اخیر تحت فشارهای بیشتری قرار گیرند، می توانند صادرات ایران را محدود کنند.
اوایل سال جاری، گمرک بازرسی از محموله‌های نفت خام سنگین به مقصد شاندونگ را تشدید کرد، زیرا چندین محموله ایرانی به عنوان قیر رقیق شده برای دور زدن سهمیه‌های وارداتی مشخص شدند.
به گفته تحلیلگران، اگر ایالات متحده تحریم ها را علیه تهران به دلیل بحران اخیر اسرائیل تشدید کند، می تواند صادرات نفت ایران را که بیشتر به چین می رود، محدود کند.
دسته بندی: کلان / اسلاید
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید