دوشنبه، 31 اردیبهشت 1403
پایگاه خبری میار » اجتماعی » شهری » اندر چرایی قطع درختان در شهری با کمترین سرانه فضای سبز در کشور

اندر چرایی قطع درختان در شهری با کمترین سرانه فضای سبز در کشور

0
40
کد خبر: 72621

شاید زیاد از چابهار و در قعر جدول بودن آن از نظر انواع شاخص های توسعه شنیده باشید حال باید بدانید چابهار از نظر سرانه فضای سبز نیز حال و روز خوشی ندارد اما واقعاً چرا این روزها درختان شهر توسط شهرداری قطع می شوند.


به گزارش میار، مردم چابهار در تماس های مکرر خود با خبرنگاران ما خواستار پیگیری موضوع قطع درختان چابهار شدند، پیگیری های خبرنگار ما نیز نشان از این دارد که شهرداری در حال جایگزینی یک گونه خاص با دیگر گونه های گیاهی است اما ماجرا چیست؟

درختانی مضر برای شهرها

کونوکارپوس اولین بار در قطر ممنوع شد، مسئولان قطری با پی بردن به موضوع مهاجم بودن اینگونه گیاهی کاشت آن در نزدیکی تأسیسات شهری و داخل شهرها را ممنوع کردند و بعد از آن در منطقه هر از گاهی اخباری از مضرات این گیاه به گوش رسید که شاید موثق ترین مضرات آن همان گرده هایش باشد که برای شهروندان مضراتی را به وجود می آورد، این گیاه علاوه بر ایران در پاکستان، هند، عربستان و دیگر کشورهای منطقه نیز کاشته شده است.

از همه اینها بگذریم می رسیم به کاشت این درخت در چابهار، عمر درختان کونوکارپوس در چابهار به یک دهه هم نمی رسد اما مسئله این است که از لحظه ورود این درختان به چابهار و کاشت شان، انتقادات فراوانی به مضر بودن آنها برای محیط زیست مطرح می شد اما خب بیشتر نظرات غیر کارشناسی شده بود و شاید هم دلیل عدم توجه دولتی ها و نهادهای ناظر به انتقادات همین بود.

حالا شهرداری چابهار با دستور مستقیم وزارت کشور، مأموریت پیدا کرده است تا هر چه سریعتر شهر چابهار را از درخت کونوکارپوس ریشه کن کند، درویش بلوچ نیا شهردار چابهار مدعی است: این درختان از نوع مهاجم هستند و ریشه های آنها به تأسیسات شهری مانند لوله های آب آسیب وارد می کند.

وی ادامه می دهد: در نتیجه باید هر چه زودتر این درخت را با درختان مثمر جایگزین کنیم و عملیات جایگزینی آن با سرعت خوبی در حال انجام است اگر چه حذف یکباره این درختان نیز ممکن نیست؛ ما نیز قصد داریم طی مدتی کوتاه و با برنامه ای مشخص، این درختان را به طور کامل با درختان مثمر جایگزین کنیم.

چرا کونوکارپوس این همه دشمن دارد

با سرچی در میان منابع خارجی متوجه خواهید شد که در واقع دلیل محکم و موثقی بر مضرات زیست محیطی آن دیده نمی شود و فقط به یک مورد بر می خوریم، در واقع به دلیل سازگاری بالای این درخت با محیط، برخی از شهرداری ها اقدام به کاشت تنها این درخت در کل سطح شهرشان کرده اند و همین موضوع موجبات نگرانی برخی محیط زیست دوستان را فراهم کرده است چرا که این تک گونگی باعث می شود برای مثال گونه های گوناگون پرنده مهاجر نیز دیگر به آن شهر نیاید.

در واقع پرندگان مهاجر و کلاً حیوانات علاقه به تنوع گونه گیاهی دارند و از تک درختی خوششان نمی آید، همین موضوع یکی از نگرانی های محیط زیست دوستان بود و در بقیه موارد همه مقالات و خبرهای منتشر شده درباره مضرات این گونه گیاه برای زیرساخت های شهری بود چرا که ریشه کونوکارپوس به راحتی به لوله های فولادی و یا تأسیسات بتنی وارد می شود و از طرفی هم رشد افقی ریشه آن می تواند همه تأسیسات شهری را به نابودی بکشاند، چیزی که از همه بیشتر برای کشور و علی الخصوص چابهار خطرناک است.

دسته بندی: شهری / اسلاید
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید