چهارشنبه، 26 اردیبهشت 1403
پایگاه خبری میار » اسلاید شو » ضرورت گزینش رئیس جمهور در تراز انقلاب اسلامی

ضرورت گزینش رئیس جمهور در تراز انقلاب اسلامی

0
197
کد خبر: 69018
نظام جمهوری اسلامی مثل سایر نظام‌های حکومتی دیگر، یک سیستم است.
در تعریف سیستم گفته‌اند:
پایگاه خبری تحلیلی «میار»، مجموعه‌ای از اجزا است که در یک رابطه منظم با یکدیگر برای دستیابی به هدفی معین فعالیت می‌کنند.
به معنای روشن‌تر: هر عنصر سیستم بر رفتار و یا ویژگی‌های کل سیستم، مؤثر است.

به عنوان مثال رفتار هر عضو از بدن انسان مانند قلب یا مغز می‌تواند عملکرد بدن انسان را به عنوان یک کل تحت تأثیر قرار دهد.
بین عنصر سیستم از نظر رفتاری و نوع تأثیر بر کل سیستم، وابستگی متقابل وجود دارد.
یعنی نحوه رفتار هر عنصر و نیز نحوه تأثیر هر عنصر بر کل سیستم، بستگی به چگونگی رفتار حداقل یک عنصر دیگر از سیستم دارد. به عنوان مثال در بدن انسان، نحوه رفتار چشم بستگی به نحوه رفتار مغز دارد. هر زیرمجموعه‌ای از عناصر تشکیل شود و بر رفتار کل سیستم مؤثر است.
یک نظام حکومتی نیز چنین است. از اجزای متفاوت اما هماهنگ تشکیل شده است. این اجزا به تناسب نقشی که در سیستم حکومت ایفا می‌کنند دارای اهمیت هستند. پرواضح است هر عضوی که در سیستم نقش‌آفرینی بیش‌تری داشته باشد به همان اندازه در کارآمدی یا ناکارآمدی آن سیستم نقش‌آفرینی می‌کند.

در سیستم نظام جمهوری اسلامی ایران علاوه بر آنکه صدها عضو که همان دستگاه‌های اجرایی و سازمان‌ها و نهادها هستند نقش‌آفرینی می‌کنند، سه رکن یا عضو اساسی یعنی قوای مجریه، مقننه و قضائیه بیش‌ترین نقش را در کارآمدی نظام ایفا می‌کنند‌. بهتر بگویم کارآمدی سایر اجزای نظام بستگی به کارآمدی این سه عضو مهم دارد.
علاوه بر آن رابطه این سه عضو نیز بسیار مهم است. برای آنکه مجموعه سیستم به درستی به مسیر خویش ادامه بدهد و در راستای اهداف تعیین‌شده حرکت کند، رابطه هماهنگ و منسجم این سه عضو بسیار مهم است. می‌توان این سه عنصر مهم را بسان سه چرخ‌دنده در نظر گرفت که برای به حرکت درآوردن موتور اصلی هم باید سالم باشند و هم با یکدیگر هماهنگ حرکت کنند.
هر کدام از این سه چرخ‌دنده اگر دارای اشکال باشند یا ناهماهنگ عمل کنند سیستم یا از کار می‌افتد و یا ناکارآمد می‌شود و به هدف خویش دست پیدا نمی‌کند.

طراحی سیستم نظام جمهوری اسلامی به گونه‌ای است که اگر اجزای اصلی آن به درستی به مأموریت و وظیفه خود عمل کنند بدون تردید بالاترین کارآمدی را خواهد داشت. این نکته از این جهت دارای اهمیت است که در رأس این نظام فقیهی عادل و جامع‌الشرایط قرار دارد که با انگشتان تدبیرش نظام را در سطح کلان مدیریت می‌کند.
حال سؤال مهم و اساسی این است که چرا تاکنون نظام جمهوری اسلامی علی‌رغم ساختار درست نتوانسته به اهدافی که در ظرف این چهل و سه سال باید بدان دست یابد نرسیده است.
پاسخ اساسی این است که در کنار مسائل دیگر از جمله جنگ سخت و نرم و تحریم‌های ظالمانه ضعف و ناکارآمدی و ناهماهنگی کسانی که  یک یا برخی از این چرخ‌دنده‌ها را باید به حرکت درآورند عامل اساسی در عدم دستیابی کامل نظام جمهوری اسلامی به اهداف کلانش بوده است. در این میان نقش قوه مجریه که می‌تواند سهم اصلی و حداکثری را در کارآمدی داشته باشد از بقیه برجسته‌تر است. این ناکارآمدی را در دوره‌های مختلف می‌توان دید.

اگر امروز شاهد فشار حداکثری بر معیشت مردم هستیم و گرانی سرسام‌آور و انواع معضلات اجتماعی و اقتصادی عرصه را بر مردم تنگ کرده است ناشی از انتخاب رئیس جمهوری است که چرخ‌دنده اصلی سیستم نظام جمهوری اسلامی را نتوانسته هماهنگ با سایر اجزا و چرخ‌دنده‌های نظام به حرکت درآورد.
رئیس جمهور در تراز نظام جمهوری اسلامی یعنی کسی که نظام جمهوری اسلامی و قانون اساسی را با همه لوازم و ساز و کارش قبول داشته باشد.
هیچ راهی برای فائق آمدن بر مشکلات در مقابل ملت ایران وجود ندارد جز اینکه رئیس جمهوری را برگزینند که در تراز نظام جمهوری اسلامی باشد. انتخاب رئیس جمهور در تراز نظام جمهوری به مصلحت همه مردم است حتی آن‌ها که دیدگاهی غیر از دیدگاه چنین رئیس جمهوری دارند.
در گفتار بعدی بیش‌تر به ویژگی‌های رئیس جمهور در تراز نظام جمهوری اسلامی می‌پردازیم.

دکتر نصرالله شفیعی

ضرورت گزینش رئیس جمهور در تراز انقلاب اسلامی
دسته بندی: اسلاید شو / سردبیر
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید