پنج شنبه، 27 اردیبهشت 1403

حقیقت شب های قدر

0
450
کد خبر: 67158

شب قدر در فرهنگ و آموزه های دین مبین اسلام از اهمیت بسیار فوق العاده ای برخورداراست و این اهمیت از آن رو ادراک می شود که نه تنها آیه اول سوره مبارکه قدر به آن اختصاص یافته است (إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ فِي لَيْلَه الْقَدْرِ: ما [قرآن را] در شب قدر نازل كرديم) بلکه نزول جامع ترین، کامل ترین و ماندگارترین کتاب الهی( قرآن کریم) برعظمت و منزلت شب قدر افزوده است. البته به این نکته هم باید اشاره داشت که شب قدر از پر رمز و راز ترین شب هایی است که خداوند در چرخه زمان آن را آفریده است؛ که قلم ها از وصفش عاجزند، زبان ها از توصیف آن  قاصرند و عقل ها نیز همه  در فهم آن مبهوت و متحیر مانده اند. 

حقیقت شب های قدرپایگاه خبری تحلیلی «میار»، شب های با عظمت قدر در ماه مبارک رمضان از آن چنان ارزشی برخوردار است که قابل مقایسه با 11ماه دیگر سال نیستند تا بتوانیم برای آن عیاری در نظر آوریم و یا آن که بتوانیم با خلق واژه ها و الفاظ به توصیف آن بپردازیم، حقیقتا توصیف این شب ها در قالب هیچ واژه و الفاظی نمی گنجد. با مرورآیات پنچگانه سوره قدر؛ توصیف ناپذیر بودن این شب های با عظمت و با کرامت بیشتر ادراک می شود. 

شب های قدر شب های تضرع، انابه و توبه است. شب های قدر شب های بررسی عملکرد پرونده انسان مدعی ایمان و دیانت است. در این شب ها، احیا و شب زنده داری تا اذان صبح سفارش و توصیه شده است تا انسان با دل و قلب و روحش به خدا توجه کند و با حضورقلب بیشتر در محضرربوبیت حاضر شود و شش دانگ وجودش را وقف خالقش کند و تنها با او سخن بگوید و تنها از او بخواهد. 


شب های قدر شب ها عبادت و گام گذاشتن در مسیر سیر و سلوک است. این شب ها شب های مقدرات و رقم خوردنِ سرنوشتِ همه ما مدعیانِ عرصه دینمداری در ساحت قدسی ربوبی است. مراقب باشیم در این شب ها غفلت نورزیم و از خود و خدا غافل نشویم. اگر بهبود اوضاع را طالبیم باید این شب ها را پاس بداریم و با تمام وجود در محضرش خالصانه و مخلصانه وارد شویم و صادقانه از حضرتش بخواهیم تا عطا کند.  

شب های قدر؛ شب های بارش برکات الهی است و این برکات نصیب کسانی می شود که برخوردار از دل بیدار باشند و همه وجودشان را در این مسیر بیدار نگه داشته اند و از معاصی ریز و درشت، کوچک و بزرگ اجتناب نموده اند و خلایق از دست و زبانش در امان بوده اند و خیر از وجود ایشان به فرد و جامعه صادر شده است.


در این شب ها باید از شر شیاطین جن و انس و نفس خود به قرآن پناه برد، از گناهان و خطاها باید توبه و استغفار نمود، نماز خواند، دست به دعا برداشت و از خداوند؛ عاقبت  به خیری و تأمین آتیه  به همراه رفع گرفتاری ها و مشکلات را خاضعانه طلب نمود تا به یک زندگی آرام و بی دغدغه رسید. 

خوبست در شب های قدر به نکات زیر توجه و دقت شود تا فیض الهی بر جان و روحمان جاری گردد و از نسیم حیاتبخش روح نوازش بهره مند گردیم: 


1- نزول دفعی قرآن در شب قدر بر وجود نازنین نبی مکرم اسلام(ص) نازل شد. 

2- شب قدر براساس آیات و روایات؛ شب تقدیر امور یکساله بشر و جهان (چه مادی و چه معنوی) است. 

3- شب قدر بزرگ ترین سند امامت و تداوم آن در طول زمان است.  

4- شب قدر؛ شب بخشش گناهان و عفو عاصیان و مجرمان طغیانگراست. 

5- عبادت ( نماز و دعا) در شب قدر، بنابر روایات متقن و محکم فضیلت فراوان دارد و در نیکویی سرنوشت یک ساله بسیار مؤثر عنوان شده است. 

6- شب قدر با اختیار انسان منافاتی ندارد و به همین دلیل؛ این انسان است که خود را باید در مسیر نسیم روح بخش قدر قرار دهد و از فیوضات این شب های ارزشمند بهره مند گردد. 

7- شب قدر شب حکمت است و هر امری در این شب های از سوی ذات خداوند صادر شود عین حکمت است. 

8- از رسول اکرم (ص) نقل شده است، که به اصحابشان فرموده‌اند: به شب قدر ایمان بیاورید، زیرا آن شب برای علی بن ابی‌طالب(ع) و یازده نفر از فرزندان او پس از من خواهد بود.[1]

9- در شب های قدر؛ رحمت و مهربانی و عشق خداوندی جاری و ساری است.  

10- در شب های قدر؛ ناله و نواهای سوزناک عاشقان الهی شنیدنی است که به دنبال سیراب کردن  تشنگی روح‌های سرگردان خود هستند تا جان خود را بتوانند از کویرستان وحشت زا و دهشتناک نجات دهند. 

11- شب های قدر؛ شب های آسمانی و شب های زیبایی هاست تا بشر بتواند با خلوص توبه کند، استغفار کند تا با جسم و روحی پاک، همنشین با فرشتگان ملکوتی باشد.  

12- شب های قدر؛ شب های سقوط انسان گرفتار در منجلاب گناه و فساد است. این انسان تا سقوط نکند و تا تطهیر نشود شایسته شب های قدر نمی شود؛ با سقوط و پذیرش خطا و گناهانش، بستر صعود او فراهم می آید و با پاکی به ملکوت اعلی راه می بابد و صاحب بصیرت می شود تا بتواند به درک این شب های با عظمت نایل آید و در اقیانوس بی‌کران رحمت الهی غوطه ور شود. 

جان کلام این که؛ شب های قدر را مغتنم شماریم و آن را یک فرصت ناب ارزشمند بدانیم که خداوند در اختیارمان قرار داده است تا شتسشوی جان و دل کنیم، از بدی ها و گناهان دست کشیده توبه کنیم، کانون مهر و محبت شویم و از ما جز خیر و نیکی صادر نشود، به دنبال صلح و دوستی و صفا باشیم، از غیبت و تهمت و نفاق و اختلاف انداختن و تفرقه دست برداریم، احسان و نیکی را جایگزین ستم و ظلم نماییم و دستگیرهمنوعان خود با هر مسلکی باشیم، و با بصیرت دریافت شده  اعمال نیک و خیر و ثواب را تأیید و نشر و گسترش دهیم. 

حقیقت شب های قدر همین نکات است که بیان شد. در این شب ها از خداوند سبحان برای یکدیگر بصیرت، آگاهی، ایمان، صلح، صفا، عسق، مهربانی، دوستی و عاقبت بخیری طلب نماییم.


دکتر اسدالله افشار
پی‌نوشت:

[1] - علامه مجلسی، بحارالأنوار، ج 51، ص 51.  صافی گلپایگانی؛ منتخب الاثر، فصل 10، ب 1، جز 1 ، ص 492.



دکتر اسدالله افشار


تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید