یکشنبه، 16 اردیبهشت 1403
پایگاه خبری میار » فرهنگی » دین و اندیشه » حقیقتِ دلبستگی انسانِ منتظر در زمانِ انتظار

حقیقتِ دلبستگی انسانِ منتظر در زمانِ انتظار

0
216
کد خبر: 65254

پایگاه خبری تحلیلی میار؛ سلام بر منتظرانِ مشتاق که با عشقی پاک و مقدس و با معرفتِ ناب و خالص و مثال زدنی  در انتظارِ ظهورِ فرج و تبلورِ نور بی صبرانه شکیبایی کرده و چشم به راه به یاد او، چشم به افق های دور دوخته اند تا شاهد آمدن حجت خدا، صاحب اختیار، مهرِتابان، موعود وعده داده شده آخرالزمان باشند و با اطاعت از محبوب خود به این غیبتِ طولانی، فراقِ جانسوز و هجرانِ طاقت فرسای عاشق کش بیش از 11 قرن پایان دهند و محبت ایشان و شمیم عطر وجود مبارکش را از نزدیک لمس، درک و استشمام نمایند. نگارنده نیمه شعبان، سالروز ميلاد با سعادت منجی عالم بشریت، حضرت مهدی(ع)، حجت ابن الحسن العسکری(عج) را به پیشگاه منتظران حضرتش تبریک و تهنیت گفته و به همین مناسبت چهار نکته را در این زمینه با خوانندگان گرامی مطرح می نماید.

حقیقتِ دلبستگی انسانِ منتظر در زمانِ انتظارنکته اول- منتظران عاشق که دل در گرو اهلِ بیتِ عصمت و طهارت دارند سالروز میلاد خجسته حضرت مهدی( ع) را که در سحرگاه نیمه شعبان ۲۵۵ ه. ق. در سامرّا چشم به جهان گشوده  با شکوه هرچه فراوان تر جشن گرفته و عملا و علنا آمادگی خود را برای شرکت در قیام و نهضتی انسانی، سازنده و حیات بخش در سطح جهانی اعلام  می نمایند تا نشان دهند به دنبال آرزوها، احیای امیدها و تمناهای عالی انسانی در جهت تحقق وعده قسط و عدل جهاني در جهت صلح، آرامش، امنیت و زندگی سالم و بدون دغدغه توأم با حیثیت و شرافت در سایه اصول و ارزش ها و آرمان های برگرفته از تعالیم الهی انبیا هستند تا دیگر در این کره خاکی شاهد سيه روزي ها، جهل ها و شرك ها، فسادها، دروغ ها، بی عدالتی ها، دین فروشی ها، غارت ها، تجاوزها، ترورها،  آدم کشی ها و جنايت ها نباشند. حقیقت دلبستگی انسان منتظر با توجه به زمان طولانی انتظار همین است که آرزوها و رؤیاهای 1192 ساله اش با آمدن منجی عالم بشریت تعبیر شود و نفس راحتی در فضایی آگنده از صلح و صفا با آرامش و عدالت و امنیت در سرتا سر عالم بکشد و تنفس نماید.

نکته دوم- بشر امروز گرفتار در تباهی و منجلاب خودخواهی ها و همه گونه بیماری های جسمی، روحی- روانی است و از افسردگی، پریشانی، نگرانی، اضطراب و خستگی های ناشی از آلودگی های اخلاقی رنج می برد و با توجه به اوضاع حاکم بر دنیا و دگرگونی و دگردیسی های ناشی از بهم ریختگی نظامات اجتماعی جهان؛ مشکلات جامعه بشری با وجود اندیشمندان و متفکران بزرگ که حل نشده است بر دشواری ها این مسیر پر فراز و نشیب هم افزوده است تا جایی که مکاتب اجتماعی هم سر درگم در کوچه پس کوچه های ناکجاآباد ذهنی خود عاجز از ارائه نسخه شفابخش به بشر امروزی به بن بست فکری رسیده اند و اعتراف دارند افکار مادی آنان نتوانسته است راهی را برای پایان بخشیدن به تباهی های جامعه بشری  از فسادها گرفته تا معضلات اخلاقی و روحی- روانی باز کنند و لذا عقلای این دانشمندان که عاجز از درمان شده اند اذعان دارند ظهور انسانی که آگاه بر روح و روان بشر است و نیازهای جسمانی و روحانی او را بهتر و بیشتر از دانشمندان علوم مادی امروز درک می کند، قطعا کارگشا و چاره ساز بوده و می تواند بشریت را از این گندآب ها و مرداب ها که منجر به  افسردگي ها و دردهاي فكري و روحي و امراض درمان ناپذير جسمي  گردیده است نجات بخشد. این اعتراف در حقیقت پذیرش عقیده مهدویت است و این مهم مسلما با ظهور حضرت مهدی(عج) محقق خواهد شد و جامعه بشری به ساحل نجات خواهد رسید. 


نکته سوم- جهان دیروز و جهان امروز در آشفتگی محض بسر برده و فرصت های شایسته ای را در جهت اصلاح از کف داده است و با داشتن حاکمان نالایق؛ چیزی جز تعصب، تحجر، واپس گرایی، بحران و چالش نصیبش نشده است. بهره جامعه بشری از این حاکمان لاابال چیزی جز فساد، تباهی، جنگ، جنایت و خونریزی نبوده است و همچنان این سیر قهقهرایی با دگم اندیشی خناسان و جزم اندیشان ادامه داشته و دارد و بشریت را به فلاکت و بدبختی انداخته و آواره کرده اند. چاره رهایی از این مسیر و خلاصی از دست حاکمان نابخرد؛ تنها و تنها با اعتقاد به مهدویت میسر است و این عقیده می تواند به عنوان یک اندیشه و ضرورت اجتماعی مورد توجه و پذیرش قرار گیرد و دنیا را از این مشکلات و مفاسد و بحران ها و چالش ها نجات بخشد تا توازن و اعتدال به زندگی جامعه بشری باز گردد. 


دکتر اسدالله افشار

نکته چهارم- نباید شک کرد که اصلاح جهان فقط در پناه و سایه یک حکومت واحد جهانی آن هم با مدیریت و حاکمیت یک انسان کاربلد صالح و کامل محقق خواهد شد و در این صورت است که جامعه جهانی ایده آل شکل و نظام خاص خودش را پیدا خواهد کرد و مدینه فاضله رؤیایی، عینی خواهد شد و پا به عرصه وجود خواهد گذاشت تا نشان دهد دیگر اثری از ظلم، فلاکت، بدبختی، ستم، بی عدالتی، فحشا، فساد، گرسنگی، فقر، تبعیض، زورگویی، و ... در میان نمی باشد. لازم به ذکراست اندیشمندان و دانشمندان بیشماری به چنین حکومت و حاکمیتی معتقد بوده و به ضررت تأسیس و تشکیل چنین جامعه ای که  باید به واسطه یک انسان صالح اندیشمند اداره گردد اعتراف، اقرار و اذعان داشته اند.        

جان کلام این که: خواست ها ی بشری در دوران انتظار با ظهور منجی عالم بشریت از جمله اقتدار معنوی، امنیت، رفاه و آسایش، فرهنگ و آموزش، صلح، عدالت، شایسته سالاری، بهداشت و درمان  محقق خواهد شد و از دگر سو بساط ظلم ها، ستم ها، عصیان ها، قانون شکنی ها، نابسامانی ها اقتصادی، خیانت ها، فسادها، استعمارها، استثمارها، انحراف ها، کژی ها، توسعه طلبی ها، تعصبات کورکورانه، جاه طلبی ها، تبعیضات و... برچیده  و ریشه کن خواهد شد.

جامعه بشری به امید چنین روزی لحظه شماری می کند تا زندگی واقعی را در سایه مهدویت درک کند و شهد آن را تا عمق جانش احساس نماید. 



دکتر اسدالله افشار
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید