چهارشنبه، 19 اردیبهشت 1403
پایگاه خبری میار » اقتصادی » آیا همه روستاهای سیستان‌وبلوچستان آب آشامیدنی دارند

آیا همه روستاهای سیستان‌وبلوچستان آب آشامیدنی دارند

0
454
کد خبر: 53787

هوتک مسئله داغی است که این روزها به دغدغه فعالین اجتماعی و مردم ایران تبدیل شده‌است، این واژه به معنای جایی است که آب باران در آن جمع شده‌باشد و واقعیت ماجرا این است که بیشتر روستاهای سیستان‌وبلوچستان از این آب که مورد استفاده حیوانات و حشرات نیز قرار می‌گیرد بهره می‌برند، هم در نوشیدن و هم در شستن!


به گزارش میار، در روزهای اخیر مصاحبه‌ای از موهبتی، استاندار سیستان‌وبلوچستان در رسانه‌ها منتشر شده‌است که براساس آن مصاحبه باید خیال همه مردم ایران بابت ماجرای آبرسانی به سیستان‌وبلوچستان راحت شود درحالی‌که مشکلات حوزه آب و فاضلاب نه تنها بر کسی پوشیده نیست بلکه باید یادآور شد مدیرعامل سابق و تنی چند از مسئولان همین حوزه در بازداشت دستگاه قضائی به سر می‌برند.


احمدعلی‌موهبتی در جایی از مصاحبه اینگونه گفته‌است: هیچ روستایی در سیستان‌وبلوچستان از آب هوتک‌ها استفاده نمی‌کند و کسانی که در بطری آب برای رئیس‌جمهور ارسال می‌کنند به جای این کارها طرح سه فوریتی برای تخصیص اعتبار به بخش آب و راه این استان ارائه کنند.


این استاندار البته بی‌راهه هم نرفته؛ به ادامه مصاحبه که از این مقام بالای دولتی در استان نقل شده‌است توجه کنید: "با تخصیص اعتبار می‌توان راه‌ها را در جنوب سیستان‌وبلوچستان ایجاد و نحوه آبرسانی به روستاییان را تسهیل کرد."


درواقع روستاهای این استان از طریق سقایی و آبرسانی با تانکر سیراب می‌شوند؛ مسئله راه و عدم وجود راه‌های مناسب بهانه‌ای شده که خیلی وقت‌ها آب رساندن به روستاهای این استان را غیرممکن می‌کند و جالب اینکه این راه‌ها برای دروازه ملل ایران یعنی چابهار که جنوبی‌ترین نقطه استان بوده، از نان شب نیز واجب تر است.


بنابراین گزارش؛ شرکت آب و فاضلاب سیستان‌وبلوچستان مدعی است از 438 روستای جنوب بلوچستان در شهرستان‌های چابهار و دشتیاری تنها 8 روستا به شبکه آب متصل هستند؛ روستاهای فاقد شبکه آب با تانکرهای سیار آبرسانی می‌شوند اما چون سهیمه 15 لیتری کفاف مصارف روزانه روستاییان را نمی‌دهد، هوتک بخش مهمی از حاجت آب روستاییان را رفع می‌کند.


در بسیاری از روستاهایی که تانکرهای آبرسانی سیار یا نمی‌روند و یا نامنظم می‌روند، مردم از همان آب هوتک می‌نوشند و تاکنون بارها قربانی‌ها نیز داده‌اند.


استفاده از آب هوتک علاوه بر روستاهای جنوب منطقه بلوچستان در بخش مهمی از روستاهای شهرستان کنارک، سرباز و راسک هم وجود دارد و در این حال است که استاندار سیستان‌وبلوچستان اطمینان می‌دهد کسی در استان از هوتک آب نمی‌خورد!


یادآور می‌شود؛ هوتک که در سال‌های اخیر قربانیان زیادی گرفته و این‌ روزها تیتر اول خبرهای روز است حدود 15 متر عمق و توانایی ذخیره 20 هزار مترمکعب آب را دارد؛ هوتک‌ها در بسیاری از روستاها، تنها منبع آب مردم هستند و در صورتی‌ که پرآب باشند توانایی تامین آب روستاهای اطراف آن برای حداقل یک سال را دارند.


حال قضاوت با خودتان، به قول قدیمی‌ها "آن چیز که عیان است چه حاجت به بیان است" و مطمئنا در سفر اخیر برخی از نمایندگان مجلس به این استان پهناور که رسانه‌ای نیز شد؛ آنها نیز به واقع و از نزدیک، با مسئله کم‌آبی در این استان آشنا شدند و حتی یک بطری از آب گل‌آلود مردم یکی از روستاهای استان نیز برای نشان دادن اوضاع وخیم نزد دولت بردند.

سلمان حاجی محمدزاده

دسته بندی: اقتصادی
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید