یکشنبه، 30 اردیبهشت 1403
پایگاه خبری میار » فرهنگی » سینمای ایران » اکران «همه می دانند» فرهادی در ۲۰۰ سینمای فرانسه

اکران «همه می دانند» فرهادی در ۲۰۰ سینمای فرانسه

0
365
کد خبر: 13083
اصغر فرهادی فیلمساز ستایش شده ایرانی همچنان مسیر رو به بالا را با آرامش وبا اعتماد به نفس طی می کند؛ این کارگردان بسیار مستعد بار دیگر با «همه می دانند» به همه ثابت کرد که هرکجا باشد، توانایی این را دارد که فیلمش را به زبانهای دیگر و در فرهنگ های دیگر هم موفق ازکار درآورد.
«همه می دانند» که از سکانس اولش به خوبی آغاز می شود. دست هایی دیده می شود که بریده های روزنامه های گوناگون درباره گمشدن دختربچه ای را بریده و نگه می دارد. از سویی زنگهای کلیسا برای دادن خبری به صدا در می آید. درصحنه بعد، حرکت آغاز می شود، حال در اتوموبیلی هستیم که در جاده ای زیبایی از کشور اسپانیا در حرکت است، از روبرو یک موبایل تصاویری از یک خانواده را که با شادی به طرف فامیلشان برمی گردند فیلمبرداری می کند. سازنده چیدمان هوشمندانه و درگیرکننده ای پیش روی تماشاگر می گذارد. جدا از این، فضای ساخته شده با فیلمبرداری بسار خوب، تماشاگر را به شکلی به پرده سنجاق می کند که تا به انتهای فیلم همراه می شود.
«همه می دانند» چه از لحاظ تصویری و چه داستان پردازی، میزانسن و بازی های خوب بازیگران، اثری موفق از آب درآمده است.
هرچه فیلم جلو می رود، ساختار آن ما را به یاد کارهای رابرت آلتمن، کارلوس سائورا و همچنین رگه هایی از تعلیق های هیچکاک و گاه کارهای برخی دیگراز کارگردانان اسپانیایی می اندازد. هرچند و البته «همه می دانند» رنگ ولعآب ومهارت های خود اصغر فرهادی را به تماشاگران می نمایاند.
پنه لوپه کروز در نقش (لارا) که با یک آرژانتینی ازدواج کرده بود، حالا برای شرکت درمراسم ازدواج خواهرش به همراه دو فرزند خود به سوی دهکده ای می روند تا در آنجا با سایر اقوام درجشن شرکت کنند. فرهادی در این فیلم شهر، آپارتمان های سربسته که در بسیاری از فیلم های قبلی خود بوده را رها می کند تا در بیابان ها و مکان های سرباز و زیبای اسپانیا نفسی بکشد و هوایی تازه کند.
این دومین اثر فرهادی درخارج از کشور (فیلم قبلی «گذشته» در فرانسه و به زبان فرانسوی) و حالا به زبان اسپانیولی در اسپانیاست؛ با این تفاوت که «همه می دانند» خیلی بیشتر از قبل موفق است و جسارت وی را برای فیلم ساختن به زبان دیگر با فرهنگی دیگر نشان می دهد.
فرهادی برای نوشتن سناریو، از مانی حقیقی و همچنین یک سناریست اسپانیایی به نام داوید تروبا استفاده کرده، اما آن را بارها بازنویسی کرده و حتی قبل ازساخت آن را به تعدادی از کارگردانان اسپانیایی هم نشان داده تا حس و حال «همه می دانند» کاملا اسپانیایی فیلم لمس شود.
پدرو آلمادورا کارگردان بزرگ اسپانیایی که قراربوده به همراه برادرش یکی از تهیه کنندگان فیلم باشند، پس از خواندن سناریو از آن بسیارخوشش آمده بود و حتی به اصغر فرهادی گفته بود: «اگر تو این فیلم را نسازی، من آن را خواهم ساخت»… همان بهتر که فرهادی خود این فیلم را ساخت تا باردیگر توانایی های خودرا به معرض نمایش بگذارد.
«همه می دانند» که فیلم افتتاحیه جشنواره کن امسال است، عصر روزسه شنبه ۸ ماه می درافتتاحیه فستیوال کن به نمایش در خواهد امد و از فردای آن در بیش از دویست سینمای سراسر فرانسه به نمایش عمومی در خواهد آمد.
از هم اکنون پوسترهای بسیاری از «همه می دانند» درنقاط مختلف شهر پاریس نصب شده است.
همزمان با نمایش این فیلم در شب افتتاحیه جشنواره، از ساعت هفت ونیم بعد ازظهر جلسات «پیش نمایش» آن در۲۴ سینمای پاریس برای تماشاگران این شهر برگزار خواهد شد.
حال باید منتظر بود آمار تماشاگران که روزبه روز منتشر خواهد شد، چگونه خواهد بود و همچنان در انتظار رای داوران جشنواره که در روز شنبه ۱۹ ماه مه درکاخ جشنواره اعلام خواهند کرد.
با آرزوی موفقیت برای این فیلمساز صاحب نام ایرانی.

 

منتقدان فرانسوی: کپی برابر اصل نیست؛ «سه‌رخ» پناهی، تقلید آشکار از فیلم کیارستمی است!
فیلم «سه رخ» ساخته جعفر پناهی که در بخش مسابقه جشنواره کن پذیرفته شده، برای تعدادی از منتقدین به نمایش در آمد.
به عقیده این منتقدان، «سه‌رخ» خیلی وامدار و کپی برداری و تقلید آشکار از کارهای عباس کیارستمی است.کارگردان فقیدی که جعفر پناهی قبلا بارها دستیار او بوده است. به عقیده این چند منتقدی که فیلم را دیده اند، «سه رخ» چه از نظر میزانسن‌ها در ماشین که در جاده های رو به شمال غربی ایران می رود و در آن کارگردان به همراه یک هنرپیشه در ماشین رانندگی می کند و چه از نظر «فیلم در فیلم» بودن و … مانند فیلم «باد‌ ما را خواهد برد» و همچنین دیگر فیلم‌های زنده‌یاد عباس کیارستمی است. هرچند که پناهی گوشه هایی هم به استاد قبلی خود عباس کیارستمی می زند!
از سوی دیگر، به نظر منتقدین می آید که این بار جعفر پناهی با خیال کاملا راحت و بدون هرگونه ترس و واهمه‌ای فیلم خود را ساخته و برخلاف آنچه تلاش دارد وانمود کند، تحت هیچ فشاری هم از طرف حاکمیت ایران نیست…
جدای از این، مناظر زیبای طبیعت و جاده ها هم خیلی یادآور کارهای برخی دیگر از فیلمهای ایرانی است که پیش از این در جشنواره‌های غربی به نمایش در آمده بودند.
داستان «سه‌رخ» که از یک ماجرای واقعی الهام گرفته شده از این قرار است: دختر جوانی برای یک هنرپیشه معروف یک ویدئو کوچک می فرستد و ادعا دارد که خیلی عاشق این هنرپیشه مشهور است و او باید به وی کمک کند و اگر فوری به داد او نرسند، خودکشی خواهدکرد.این در حالی است که پدر و مادرش متعصب هستند و به وی اجازه نمی دهند به هنرپیشگی رو بیاورد و… به همین خاطر فیلمساز و آن هنرپیشه مشهور از تهران به طرف منطقه ای که دختر جوان آنجا زندگی می‌کند، راه می افتند تا ماجرا را دنبال کنند.
بعداز نمایش فیلم اصغر فرهادی «همه میدانند» که در روز افتتاحیه کن به نمایش در خواهد، قرار است چهار روز بعد فیلم «سه رخ» در کاخ جشنواره نمایش عمومی داشته باشد.

 

در خواست مسئولان جشنواره کن از روحانی:
 از جعفر پناهی حمایت کنید
در همین حال هفته گذشته رئیس و مدیر جشنواره کن در نامه‌ای خطاب به حسن روحانی از او خواسته‌اند تا شرایط حضور جعفر پناهی در این فستیوال فیلم را فراهم کند. فیلم «سه رخ» پناهی به بخش رقابتی کن راه یافته است. این سینماگر اما ممنوع‌الخروج است.به گزارش دویچه وله،پیر لسکور، رئیس جشنواره فیلم کن و تیری فرمو، مدیر این جشنواره، در نامه‌ای مشترک خطاب به حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، از او خواسته‌اند تا شرایط حضور جعفر پناهی را در این فستیوال بین‌المللی فراهم کند.
رئیس و مدیر جشنواره بین‌المللی فیلم کن هم‌زمان در نامه‌ای جداگانه خطاب به وزیر امور خارجه فرانسه، از ژان−ایو لو دریان خواسته‌اند که تقاضایشان را به دست رئیس جمهوری ایران برساند و در صورت امکان از آن حمایت کند.
پیر لسکور و تیری فرمو در نامه‌شان که تاریخ ۲۹ آوریل ۲۰۱۸ را بر خود دارد، خطاب به روحانی نوشته‌اند: «جناب آقای رئیس جمهور، فستیوال کن مفتخر است که سنت دیرینه‌ای در تبادلات سینمایی با سینمای ایران دارد. فیلم‌های ایرانی بسیاری در بخش‌های مختلف فستیوال ما به نمایش در آمده‌اند و شاهدی بوده‌اند بر پویایی سینمای شما که شهرت جهانی دارد. امسال باز هم ، جشنواره‌ ما مفتخر است که در ۷۱مین دوره‌اش پذیرای یک فیلمساز بزرگ ایرانی باشد. فیلم سه رخ آقای جعفر پناهی یکی از فیلم‌های منتخب بخش اصلی جشنواره‌ی امسال است. ما از شما تقاضا داریم که از دعوت فستیوال از آقای پناهی حمایت بفرمایید تا ایشان بتوانند از ۸ تا ۱۹ ماه مه در فستیوال حضور داشته باشند».
رئیس و مدیر جشنواره کن در پایان نامه خود نوشته‌اند که حضور جعفر پناهی در این فستیوال بین‌المللی بیانگر کیفیت روابط فی‌مابین است.
این دو مسئول فستیوال کن در نامه خود به ژان−ایو لو دریان نیز با اشاره به ضرورت حضور جعفر پناهی در جشنواره امسال برای معرفی فیلم منتخب‌اش سه رخ، خطاب به وزیر امور خارجه فرانسه نوشته‌اند: «فستیوال بی‌نهایت قدردان شما خواهد بود اگر محبت کرده و تقاضای کتبی ما برای تسهیل حضور آقای جعفر پناهی در فستیوال را به رئیس جمهور ایران برسانید و در صورت امکان از آن حمایت نمایید».
نویسندگان نامه در پایان تأکید کرده‌اند: «از نظر ما این حضور و مشارکت، روابط فرهنگی فی‌مابین دو کشور فرانسه و جمهوری اسلامی ایران را تقویت کرده و همچون پیام دوستی و مودت ‌فرهیختگان دو کشور تلقی خواهد شد».
حدود دو هفته پیش نیز کانون فیلمنامه‌نویسان ایران از حسن روحانی خواسته بود تا شرایط خروج جعفر پناهی از ایران برای حضور در جشنواره فیلم کن را فراهم کند.

محمد حقیقت/بانی فیلم

 
 
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید