سه شنبه، 29 خرداد 1403
پایگاه خبری میار » فرهنگی » افراد دارای معلولیت نمی توانند ثبت نام کنند!

اندر شرایط ثبت نام کتابخانه ملی؛

افراد دارای معلولیت نمی توانند ثبت نام کنند!

0
21
کد خبر: 73950

براساس شرایط عضویت در آیین نامه جدید، افراد دارای معلولیت نمی‌توانند در این کتابخانه عضو شده و از امکانات آن بهره‌مند شوند.
به گزارش میار، در روز‌های اخیر آیین‌نامه جدید کتابخانه ملی جنجال بسیاری در شبکه‌های اجتماعی ایجاد کرده است و از دانشجویان ارشد گرفته تا جامعه معلولان، هریک به نحوی درباره آن انتقاد می‌کنند. هر چند آیین‌نامه فعلی در فروردین ۱۴۰۳ تصویب شده است، اما در روز‌های گذشته بحث آن داغ شده است و مراجعین با شوک ممنوعیت ورود مواجه شدند.
«براساس شرایط عضویت در آیین نامه جدید، افراد دارای معلولیت نمی‌توانند در این کتابخانه عضو شده و از امکانات آن بهره‌مند شوند.» یکی از صفحات مجازی در حوزه مطالبات معلولان با نوشتن این جملات، پرده از محدودیتی جدید برای جامعه معلولان برداشت.
در یکی از بند‌های آیین نامه قبلی آمده بود که «معلولین جسمی و حرکتی، نابینایان، کم بینایان و ناشنوایان» می‌توانند در کتابخانه ملی عضو شوند، اما مقایسه آیین نامه سال قبلی با آیین نامه جدید نشان می‌دهد که اکنون خدماتی به آن‌ها ارائه نمی‌شود و نامشان از لیست عضویت حذف شده است.
این اتفاقات در شرایطی رخ داد که از سال ۱۳۸۲ کتابخانه نابینایان و کم بینایان در کتابخانه ملی با هدف تأمین نیاز‌های فرهنگی این قشر مهیا شد تا امکاناتی همچون کتاب‌های گویا و بریل در اختیارشان قرار بگیرد.
ثبت‌نام دانشجویان ارشد با یک شرط
مشکل دیگر آیین نامه جدید کتابخانه ملی مربوط به محدودیت جدید برای دانشجویان کارشناسی ارشد است تا پیش از این دانشجویان این مقطع تحصیلی می‌توانستند از خدمات کتابخانه ملی استفاده کنند، اما آیین نامه جدید برای حضور دانشجویان کارشناسی ارشد در کتابخانه ملی شرط گذاشته است.
براساس شرایط جدید، تنها دانشجویانی در مقطع کارشناسی ارشد می‌توانند از خدمات کتابخانه بهره‌مند شوند که موضوع پایان‌نامه آن‌ها به تصویب رسیده باشد؛ در واقع دانشجویان ترم‌های پایانی کارشناسی ارشد از این پس امکان عضویت دارند.
کتابخانه ملی علاوه بر ایجاد محدودیت‌هایی که شرح آن بیان شد، دست به حذف برخی گروه‌های دیگر نیز زده است به عنوان مثال در آیین نامه جدید در بخش اعضای عمومی، بند «جانبازان، ایثارگران و اعضای درجه یک خانواده شهدا و جانبازان و ایثارگران» به «ایثارگران (منطبق با قانون) با مدرک کارشناسی» تغییر کرده و نامی از بازنشستگان دولت نیز آورده نشده است.
رئیس کتابخانه ملی و واحد اطلاع رسانی این مجموعه ظرف سه روز گذشته پاسخی به این حواشی نداشته‌اند و در تماس‌های تلفنی نیز می‌گویند که تمایلی به پاسخگویی در این باره ندارند.

دسته بندی: فرهنگی
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید