سه شنبه، 29 خرداد 1403
پایگاه خبری میار » اجتماعی » سلامت » بیش از 40 مرگ مادر باردار در جنوب استان/ علوم پزشکی ایرانشهر چه پاسخی دارد

به داد این مردم برسید

بیش از 40 مرگ مادر باردار در جنوب استان/ علوم پزشکی ایرانشهر چه پاسخی دارد

0
921
کد خبر: 73905

اطلاعاتی دست اول درباره فوت مادران باردار در حوزه علوم پزشکی ایرانشهر به دستمان رسیده که این روزها دیگر چابهارش جدا شده است، برای مطلع شدن از جزئیات ماجرا با مدیر اداره مامایی علوم پزشکی ایرانشهر نیز صحبتی داشته ایم.
به گزارش میار، مرگ مادران باردار؛ مسئله ای که از هر جنبه ای به آن نگاه کنیم برای هیچ سیستمی قابل پذیرش نیست، چه جمهوری اسلامی باشد با سیاست رشد در فرزندآوری و افزایش جمعیت و چه هر نظام دیگری با هر سیاست دیگری این مسئله را نمی پذیرد که مادر بارداری در سرزمینش، به دلیل نبود امکانات و کمبود کادر پزشکی، جان اش را از دست بدهد.
پلان اول
یک منبع موثق تماس می گیرد، او به خبرنگار ما می گوید: چند وقتی است که آمار مرگ و میر مادران باردار در حوزه علوم پزشکی ایرانشهر صعودی شده است به حدی که می توانم به جرأت بگویم که بیش از 40 مادر باردار طی یک سال اخیر جان خود را از دست داده اند و هیچ نظارت و بازرسی درست و حسابی نیز در این زمینه انجام نمی شود.
او مدعی است این آمار طی مدیریت معاونت درمان اخیر صعودی شده است، معاون درمان هم چند وقتی است که اصلاً سمت و سوی مجموعه علوم پزشکی ایرانشهر نمی آید و یک ماهی می شود که هیچکس از این فرد در حوزه ایرانشهر با خبر نیست، فقط همه می دانند که او دیگر نیست اما نمی دانند چه شده و کجاست.
این منبع موثق می گوید: مادران باردار در بیشتر موارد به دلیل سهل انگاری کادر درمان جان خود را از دست می دهند. او اصرار دارد هر طوری است یک بازرسی و نظارت قوی در این زمینه انجام تا حقیقت ماجرا مشخص شود نه اینکه چند بازرس بیایند و چند پرونده گلچین شده توسط خود علوم پزشکی ایرانشهر را تحویل بگیرند و چک کنند و بروند پی کارشان، لااقل پرونده هایی را به تصادف انتخاب کنند تا مشخص شود سر این 40 و اندی مادر باردار، چه بلایی آمده است.
پلان دوم
رئیس جمهوری قرار است هفته دیگر به ایرانشهر بیاید، روز 30 اردیبهشت است که مدیر اداره کار استان به تمام دستگاه های اجرایی استان منجمله علوم پزشکی ایرانشهر نامه می زند که «با عنایت به سفر قریب الوقوع رئیس جمهوری محترم به استان و با توجه به مشکلات قشر زحمتکش و نجیب کارگر و در جهت پیشگیری از بروز اعتراضات حوزه کارگری  و سو استفاده دشمنان نظام، خواهشمند است دستور فرمایید نسبت به پرداخت حقوق و مزایای کارگران اقدام و نتیجه به این اداره کل اعلام گردد.»
متأسفانه رئیس جمهور سید ابراهیم رئیسی به شهادت رسید و او به ایرانشهر نیامد تا دستگاه های اجرایی لااقل با توجه به احتمال سفر قریب الوقوع شهید جمهور، اقدام به پرداخت حقوق و مانده حقوق های نیروی انسانی خود کنند و همین شد که هنوز که هنوز است در سال جدید هیچکدام از نیروهای شرکتی تحت نظارت علوم پزشکی ایرانشهر، حق و حقوق خود را نگرفته اند.
پلان سوم
نگار حیدری مدیر اداره مامایی ایرانشهر است، با هماهنگی مدیر روابط عمومی با او تماس می گیریم، او توضیحاتی در رابطه با فوت مادران باردار می دهد، اگرچه اعلام عدد دقیق مادران باردار فوت شده در حوزه علوم پزشکی را منوط به نامه نگاری با حراست مجموعه می داند.
به هر حال توضیحات او را هم باید شنید، او درباره مرگ مادران باردار طی سال 1402 اینگونه توضیح می دهد: بر اساس آمار در شش ماهه اول سال نسبت به سال گذشته ما رو به افزایش بودیم و در شش ماهه دوم ما کاهش داشته ایم، در کل بر حسب موالید و آمار ثبت احوال، نسبت به سال گذشته (1401) ما افزایش محسوسی داشته ایم.
نیمی از مرگ ها اجتناب ناپذیر بوده اند
حیدری ادامه می دهد: تعداد موالید ما نیز از سویی افزایش داشته است و در کنار آن آمار مادران پر خطرمان هم افزایش داشته است که طرح های جوانی جمعیت و ترغیب مردم به فرزندآوری در این میان بی اثر نبوده است و به همین دلیل می توانم بگویم تعداد مرگ های اجتناب ناپذیرمان نیز بیشتر شده است که باید به این نیز اشاره کنم که نیمی از این مرگ های اتفاق افتاده (مادران باردار) اجتناب ناپذیر بوده است.
وی می افزاید: برای مثال مادر می دانسته است که نباید به دلیل بیماری خاصی باردار شود یا به دلیل توموری که داشته است و خب بارداری خواسته یا ناخواسته اتفاق افتاده است که همین باعث شده تراژدی غم انگیز مرگ مادر باردار را داشته باشیم.
مدیر اداره مامایی ایرانشهر با اشاره به اینکه این آمار مربوط به زمانی است که هنوز چابهار نیز جزوی از علوم پزشکی ایرانشهر بود، می افزاید: من با آمار چابهار حساب کرده ام و اگر چابهار را فاکتور بگیریم ما در شش ماهه دوم سال بسیار روند نزولی داشته ایم، حتی می توانم بگویم که یک الی دو مورد برای دانشگاه ایرانشهر بوده است و بیشتر حوزه چابهار رخ داده است که از نهم مهر چابهار از ما جدا شد ( منظور این است که به دلیل جدا شدن چابهار از ایرانشهر در نیمه دوم سال مرگ مادران باردار در حوزه ایرانشهر خیلی کم تر شده است).
افزایش بار کاری و نبودن فضای امن
وی درباره عواملی دیگر که باعث افزایش مرگ و میر مادران باردار شده است، می گوید: ما می توانیم به این اشاره کنیم که میزان تعرفه گذاری در فرمول مامایی و پرستاری دچار تغییرات شده است و بر درآمد افراد اثر گذاشته است و افزایش بار کاری و نبودن فضای امن و استاندارد برای زایمان نیز اثر گذار است.
حیدری با تأکید دوباره بر فشار کاری ادامه می دهد: چه در بخش بهداشت و چه در بخش درمان فشار بیشتر شده است و برای مثال اگر در سال گذشته در یک شیفت مراجعه کننده به ادمیت مان روزانه 30 الی 45 نفر بود، امسال دو یا سه برابر شده است و همان یک نفر، دو برابر مراجعه کننده داشته است و از طرفی هم نیروی انسانی به ما اضافه نشد که هیچ! تازه نیروی کاری مان کمتر هم شده است.
وی در انتها توضیح می دهد: کمبود نیروی متخصص و بیهوشی نیز در این موضوعات دخیل هستند و برای مثال ما به دلیل نداشتن متخصص بیهوشی، در سه بیمارستان این حوزه اتاق عمل های مان غیر فعال شدند و موارد دیگری اینچنینی، به هر حال به نوبه خودش می تواند بر مرگ و میر مادران باردار نیز تأثیر گذار باشند.
تومورهای پیشرفته علت مرگ برخی مادران باردار
از مدیر اداره مامایی ایرانشهر می خواهیم که اگر چیزی جا افتاده است عنوان کند و او چیزی عجیب برایمان عنوان می کند: جزئیات دیگری هم داریم که برای مثال در روستاهای دور افتاده ما با تومورهای پیشرونده مغزی و قلبی در برخی مادران باردار روبرو شدیم که اتفاقاً جای تعجب برای متخصصان کل کشور بود.
وی تصریح می کند: وقتی که در کمیته های کشوری این پرونده ها را بازنگری کردند، متوجه شدند اینها موردهای خیلی پیشرفته ای هستند اما از آنجایی که در آن روستاهای دور افتاده به امکانات اولیه بهداشتی و درمانی دسترسی نداشته اند از سوی دیگر عدم آگاهی آن شخص نیز باعث مراجعه دیر به بیمارستان برای درمان شده است و در انتها مرگ مادر باردار در چنین مواردی اجتناب ناپذیر است.

دسته بندی: اجتماعی / سلامت
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید