شنبه، 8 اردیبهشت 1403
پایگاه خبری میار » اقتصادی » ماهواره های کوثر و هدهد خرداد ۱۴۰۳ پرتاب می شوند

ماهواره های کوثر و هدهد خرداد ۱۴۰۳ پرتاب می شوند

0
94
کد خبر: 73618

مدیر اجرایی شرکت دانش‌بنیان امید فضا گفت: ماهواره‌های خصوصی کوثر و هدهد خرداد ۱۴۰۳ به فضا پرتاب می‌شوند.
به گزارش میار؛ مصطفی عقیلی مدیر اجرایی شرکت دانش‌بنیان امید فضا، گفت: شرکت امید فضا بعد از اینکه دکتر شهرابی؛ مدیر پروژه ماهواره امید را در کارنامه خود به ثبت رساند، تصمیم گرفت ماهواره‌سازی را به‌صورت خصوصی ادامه دهد.
وی افزود: از این‌رو ما بدون اینکه سفارشی از نهاد خاصی داشته باشیم اقدام به طراحی و ساخت ماهواره کوثر را آغاز کردیم.
عقیلی با بیان اینکه "برای طراحی این ماهواره از معاونت علمی تسهیلاتی دریافت کردیم"، اظهار کرد: ما برای اجرایی کردن این پروژه توانستیم با تعامل با برخی از نهادها تصاویر ماهواره کوثر را پیش‌فروش کنیم و در نهایت با سرمایه‌گذاری جمعی طراحی و ساخته شد.
مدیر اجرایی این شرکت خاطرنشان کرد: اخیراً سازمان فضایی با انعقاد قراردادی تصاویر ماهواره کوثر را پیش‌خرید کرد، این سازمان از ما ضمانت کارکرد درست ماهواره را اخذ کرده است و این سازمان همکاری با شرکت‌های خصوصی فضایی را آغاز کرد.
وی تأکید کرد: از سوی دیگر زمانی که ما موفق به ساخت ماهواره کوثر شدیم، برخی از مجموعه‌ها به‌دلیل اینکه تصور می‌کردند ما توانمندی ساخت ماهواره را نداریم، به ما توجهی نکرده بودند، آنها توانمندی‌های ما را مشاهده کردند و به‌تدریج به ما اعتماد کردند.
عقیلی گفت: بر این اساس یکی از مجموعه‌ها طراحی و ساخت ماهواره هدهد را به ما سفارش داد و از این طریق ماهواره هدهد دارای کارفرما شد.
وی خاطرنشان کرد: در صورتی که پروژه هدهد به سرانجام برسد، مسیر برای منظومه کردن این ماهواره‌ها باز خواهد شد.
عقیلی با اشاره به پرتاب این دو ماهواره بخش خصوصی توضیح داد: قرار است دو ماهواره هدهد و کوثر توسط یک پرتابگر خارجی در مدار قرار گیرد.
مدیر اجرایی این شرکت اضافه کرد: ساخت ماهواره کوثر 4 سال به‌طول انجامید و با تجاربی که از این ماهواره به دست آوردیم توانستیم ماهواره هدهد را در یک سال بسازیم.
وی گفت: این دو ماهواره در زمان حاضر در مرحله تست‌های تجمیعی است.
عقیلی در خصوص زمان پرتاب یادآور شد: این دو ماهواره قرار بود در آذرماه سال جاری پرتاب شود ولی زمان آن 6 ماه به تأخیر افتاد.
وی اضافه کرد: ما یک مرحله تست در روسیه انجام دادیم به‌امید اینکه این ماهواره‌ها در آذرماه سال جاری پرتاب شود ولی تأخیر صورت گرفت و اگر قرار باشد در خرداد ماه سال آینده این پرتاب صورت گیرد مجدداً یک بار دیگر در اردیبهشت ماه سال آینده ماهواره را در روسیه تجمیع می‌کنیم و تست‌های لازم را اجرایی می‌کنیم.

دسته بندی: اقتصادی
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید