جمعه، 14 اردیبهشت 1403
پایگاه خبری میار » فرهنگی » بازگشت به اوج به شیوه مهران مدیری

برنامه جدید اسکار

بازگشت به اوج به شیوه مهران مدیری

0
118
کد خبر: 73575

«اسکار» بازگشت مهران مدیری به روزهای اوج است؛‌ همان مجری شاداب و بذله‌گو که مثل یک شعبده‌باز می‌تواند مخاطب را سرگرم کند و یک دل سیر بخنداند.


به گزارش میار و به نقل از هفت صبح، ‌احمد رنجبر | بیایید برای مدتی همه که شده حواشی فزاینده مهران مدیری در یک سال اخیر را فراموش کنیم و تجربه تازه او را بچسبیم! صحبت از مسابقه «اسکار» است که قسمت اول آن روز گذشته در پلتفرم فیلیمو منتشر شد. امروز اشاره‌ای به خود برنامه کرده‌ایم و تحلیل کامل آن را بعدا منتشر خواهیم کرد. فعلا خود مدیری مهم‌تر است و اصلا مگر می‌شود او جایی باشد و سایه‌اش روی دیگر ماجراها گسترده نباشد؟!


مورد اول| سبک اجرا 

مهران مدیری بارها در مقام مجری عرض‌اندام کرده که آخرین آن برنامه چند فصلی «دورهمی» در شبکه نسیم است. در برخی سریال‌هایش نیز پلاتو گفته و سبکی مخصوص به خود را عرضه کرده که همواره طرفداران پر و پا قرصی هم داشته است.


آن تجربیات حالا به کمک او در «اسکار» آمده که موجز‌گویی یکی از ویژگی‌های بارز آن محسوب می‌شود. مدیری در این مسابقه، کوتاه اما مفید حرف می‌زند و از شرکت‌کننده‌ها هم می‌خواهد اطاله ‌کلام نکنند. ویژگی بارز دیگر او در دور تازه اجرا، چهره‌ای بشاش است و همان شیک‌پوشی همیشگی. چه خوب که حواشی عجیب این کمدین، نه‌تنها او را افسرده نکرده که با انگیزه و انرژی مضاعف مقابل دوربین آمده است.


مورد دوم| شوخی و بذله 

از یک کمدین چه انتظاری می‌رود؟ چیزی جز شوخی و خوب کردن حال مردم؟ این نکته مهمی است که مهران مدیری در «اسکار» به آن پایبند است و حداقل در قسمت یک، حرف تلخ نزد. کلام او در «دورهمی» بارها گزنده و تلخ شد که جنس آن برنامه چنین چیزی را می‌طلبید.


«اسکار» اما نه قصد نقد اجتماعی دارد و نه واکاوی ریشه مشکلات و معضلات! بلکه مسابقه‌ای است که چهار شرکت‌کننده در یکسری چالش حاضر می‌شوند و هدف اصلی آنها و نیز سازندگان، خلق خنده و فضای خوش از دل اتفاقات و بگو مگوها است. پس اگر مدیری نخواهد با این فضا همراه باشد، تبدیل به امتیاز منفی برنامه می‌شود که خودش خوب به این نکته پی‌برده.


مورد سوم| بداهه‌گویی 

مهران مدیری به پشتوانه سال‌ها اجرا، بازیگری و کارگردانی در عرصه کمدی صاحب تجربه‌ای منحصر به‌فرد شده. از این روست که در طول مسابقه «اسکار» بارها بداهه می‌گوید و از قضا اغلب آنها «شیرین» هستند.


موتیف شوخی‌های او در قسمت اول، غلامرضا نیکخواه بود؛ بازیگری محبوب که بارها مقابل دوربین سریال‌های مدیری رفته و در برنامه‌های مختلف «جنبه» خود را اثبات کرده. مدیری هم تا توانست سر به‌سر او گذاشت و از تماشاچی‌های برنامه خنده گرفت. بداهه‌های او معدود به همین یک مورد نمی‌شود و از ابتدا که با خود برنامه و نیز مراسم اسکار شوخی کرد، نشان داد با آمادگی ذهنی کامل روی صندلی اجرا نشسته است.


مورد چهارم| بدون گوشی 

خاطرتان هست که مدیری در «دورهمی» گوشی داشت و کاشف به عمل آمد که اغلب متن‌ها برایش خوانده می‌شود. حتی سوالات از مهمان هم تعیین شده بود. این ایراد نیست و اقتضای آن برنامه چنین مسئله‌ای را طلب می‌کرد. مدیری در «اسکار» اما گوشی ندارد و این یعنی او متکی بر بداهه است. حتما بخش‌هایی از سناریو توسط تیم نویسندگان طراحی شده اما در طول پخش برنامه می‌توان متوجه شوخ‌طبعی و هوش ذاتی مدیری شد.  


مورد پنجم| و اما اسکار

مهران مدیری ابتدای برنامه و بعد از بیان اینکه دلش برای مردم تنگ شده بود، اعتراف کرد «اسکار» کپی مسابقه task master است و حتی از بیننده‌ها خواست اصل آن را تماشا کنند. با این حال توضیح داد که بخش‌هایی از «اسکار» حاصل اتاق فکر برنامه است و تغییراتی نسبت به نسخه اصلی دارد.


این مسابقه بر پایه چند چالش با حضور چهار بازیگر طراحی شده؛ مثل دادن کادو، تماس برای کمک، جواب جای دیگری‌، سکانس بازآفرینی آثار مشهور و ... . الیکا عبدالرزاقی، غلامرضا نیکخواه، سحر ولدبیگی و نصرالله رادش مهمان‌های قسمت اول بودند که پای ثابت اغلب برنامه‌ها هستند. تفاوت تقابل مدیری با مهمان، همین جا مشخص می‌شود که می‌تواند استفاده‌ای بهینه از شرکت‌کننده (ولو تکراری) ببرد.


نتیجه آنکه «اسکار» با حضور این چهار بازیگر سرشار از لحظات مفرح در گام نخست بود.... اشاره کردیم که بعد از چند قسمت تحلیلی کامل بر برنامه منتشر خواهیم کرد. فعلا این یادآوری کافی است که نام «اسکار» می‌تواند جزو مسابقات موفق خانگی ثبت شود اگر برخی ضعف‌ها به مرور از بین برود.

دسته بندی: فرهنگی
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید