یکشنبه، 9 اردیبهشت 1403
پایگاه خبری میار » اجتماعی » جهان » پایان بی‌نتیجه مذاکرات پیرامون سد النهضه

پایان بی‌نتیجه مذاکرات پیرامون سد النهضه

0
43
کد خبر: 73498
وزارت آب مصر از پایان چهارمین و آخرین روند مذاکرات پیرامون سد النهضه میان این کشور، سودان و اتیوپی خبر داد که به دلیل تداوم موضع آدیس‌آبابا بی‌نتیجه ماند.

به گزارش میار ؛ این وزارتخانه در بیانیه‌ای اعلام کرد، ۱۹ دسامبر چهارمین و آخرین نشست روند مذاکرات پیرامون این سد بین مصر، سودان و اتیوپی در آدیس آبابا به پایان رسید که این سه کشور برای تسریع در نهایی شدن توافقنامه قوانین آبگیری و بهره‌برداری از سد ظرف مدت چهار ماه شروع کرده‌ بودند.

در این بیانیه آمده است، به دلیل تداوم مواضع آدیس‌آبابا که طی چند سال اخیر با اتخاذ هرگونه راه حل فنی و حقوقی میانه که منافع سه کشور را تامین می‌کند و نیز اصرار اتیوپی برای زیر پا گذاشتن توافق‌های به دست آمده، این مذاکرات نتیجه‌ای در بر نداشت.

به نقل از کانال الشرق، مصر در این بیانیه اعلام کرد، اتیوپی از پوشش مذاکره برای تحمیل واقعیت درباره سد النهضه سوءاستفاده می‌کند و تلاش دارد جدا از قانون بین‌المللی برای گرفتن موافقت دو کشور دیگر درباره قبضه مطلق اتیوپی بر رود نیل مذاکره کند.

وزارت آب مصر تاکید کرد که با توجه به این موضع‌گیری‌های اتیوپی مسیرهای مذاکره به پایان خود رسیده‌اند.

این وزارتخانه اعلام کرد، مصر حق خود را که طبق کنوانسیون‌های بین المللی تضمین شده است برای دفاع از آب و امنیت ملی خود در صورت آسیب محفوظ می‌دارد و  از نزدیک بر عملیات آبگیری و بهره‌برداری از این سد نظارت خواهد داشت.

پیشتر وزیر خارجه اتیوپی مصر را به تلاش برای سیاسی کردن موضوع سد النهضه و آب‌های رود نیل متهم کرد.

اتیوپی عملا تولید برق از سد النهضه را در فوریه ۲۰۲۲ آغاز کرد و ژوئیه ۲۰۲۱ مرحله دوم آبگیری سد النهضه را به پایان رساند. در اوت ۲۰۲۲ مرحله سوم آبگیری نیز به پایان رسید و قرار است تابستان مرحله چهارم آبگیری آغاز شود.

سد النهضه که بر روی رود نیل ساخته شده، موجب اختلافات شدید میان اتیوپی، مصر و سودان شده است و این دو کشور عربی بر لزوم امضای توافقی الزام‌آور بر سر سهم‌آبه خود از رود نیل تأکید دارند.
کلید واژه ها:
سد النهضه, اتیوپی, سودان, سد
دسته بندی: جهان / سردبیر
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید