شنبه، 15 اردیبهشت 1403
پایگاه خبری میار » اجتماعی » شهری » قنات ۲ هزار ساله کوشک شهرستان فنوج چشم انتظار ثبت ملی است

قنات ۲ هزار ساله کوشک شهرستان فنوج چشم انتظار ثبت ملی است

0
31
کد خبر: 72233
مسوول میراث فرھنگی، گردشگری و صنایع دستی فنوج در جنوب سیستان و بلوچستان گفت: قنات باستانی کوشک با گذشت بیش‌از ۲ هزار سال به طول هفت کیلومتر ھنوز پابرجا و پرآب بوده و ھیچ‌گاه خشکی و بی‌آبی را بر خود ندیده اما همچنان چشم انتظار ثبت ملی است.

به گزارش میار ؛ یوسف رئیسی روز پنجشنبه اظهارداشت: قنوات، میراث ماندگار مردم سیستان و بلوچستان هستند و از تکنولوژی‌های مهم و یکی از افتخارات ما ایرانیان محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: حجم آبی این مجموعه قنات باستانی در حال حاضر برای مصارف غیرآشامیدنی، آبیاری باغات کرابچی و کوشک فنوج استفاده می‌شود.

مسوول میراث فرھنگی و گردشگری فنوج افزود: این قنات تاریخی در طول دورہ‌ھای خشکسالی بلوچستان با توجه‌ به مھندسی خاصی که دارد ھرگز خشکی کامل را به خود ندیدہ است.

وی گفت: نمایندگی میراث فرھنگی و گردشگری شھرستان فنوج در نظر دارد این اثر باستانی ھزار ساله به یادگار ماندہ از نیاکان خود را به ثبت برساند که نامه این اثر به ادارہ‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان برای ثبت ارسال شده است.

رئیسی ادامه داد: براساس گفته کشاورزان مسن و افراد قدیمی این منطقه در سال‌های اخیر کسی جرأت رفتن و نفوذ در این قنات را با توجه‌ به اعتقادات مذھبی وجود اجنه و دیو در آن را نداشته است.
دسته بندی: شهری / سردبیر
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید