یکشنبه، 30 اردیبهشت 1403
پایگاه خبری میار » اقتصادی » افزایش ۷۰ درصدی خرید تضمینی گندم در سیستان و بلوچستان

افزایش ۷۰ درصدی خرید تضمینی گندم در سیستان و بلوچستان

0
47
کد خبر: 72151
مدیرکل غله و خدمات بازرگانی سیستان و بلوچستان از رشد ۷۰ درصدی خرید دانه‌های طلایی گندم نسبت به سال گذشته خبر داد و افزود: ۶۲ هزار و ۵۰۰ تن گندم از کشاورزان این استان خریداری و جهت ذخیره سازی به سیلوها منتقل شده است.

به گزارش میار ؛ محمدرضا سرگزی روز سه‌شنبه اظهارداشت: ۱۵ مرکز خرید تضمینی گندم در سیستان و بلوچستان پیش بینی شده که هم‌اینک هشت مرکز کار خرید گندم از کشاورزان این استان را انجام می‌دهند.

وی بیان کرد: با توجه به شرایط اقلیمی و آب و هوایی سیستان و بلوچستان برداشت گندم از مناطق جنوبی استان آغاز و در نهایت در مناطق شمالی این استان به پایان خواهد رسید.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی سیستان و بلوچستان گفت: این استان طولانی ترین زمان فصل خرید تضمینی گندم در سطح کشور را دارد که از اوایل فروردین ماه آغاز و تا اواخر مهرماه نیز ادامه دارد.

وی اظهارداشت: مبالغ خرید گندم مازاد بر نیاز کشاورزان استان تا تاریخ ششم خرداد پرداخت و تسویه حساب شده و بقیه وجوه کشاورزان نیز در اسرع وقت بعد از انجام مراحل قانونی پرداخت خواهد شد.

۹۱ درصد گندمزارهای سیستان و بلوچستان زیر پوشش کشت قراردادی

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان با بیان اینکه در سال زراعی جاری ۳۲ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان به زیر کشت گندم رفته است افزود: با توجه به سیاست‌های حمایتی دولت و مشارکت کشاورزان ۲۹ هزار هکتار معادل ۹۱ درصد از گندمزارهای استان زیر پوشش کشت قراردادی قرار گرفت است.
امان اله طوقی تصریح کرد: بیمه اراضی گندم امسال نسبت به سال گذشته ۲ برابر رشد داشته و کشاورزان سیستان و بلوچستان ۲۰هزار هکتار از گندمزارهای خود را بیمه کرده‌اند.
وی افزود: با توجه به شرایط اقلیمی جنوب سیستان و بلوچستان عموماً در اوایل فروردین کار برداشت اولین خوشه‌های طلایی گندم کشور از مزارع کشاورزی این استان انجام می‌شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: تمامی مراکز خرید گندم در سیستان و بلوچستان با آمادگی کامل و رعایت تمامی موازین و پروتکل‌های بهداشتی آماده خرید گندم مازاد بر نیاز کشاورزان هستند و کشاورزان هیچ‌گونه دغدغه‌ای در این خصوص نخواهند داشت.

سیستان و بلوچستان به سبب نزدیکی به خط استوا و بهره‌گیری از رطوبت دریا توانمندی زیادی در تولید محصولات گرمسیری و نیمه گرمسیری و بعضا منحصر به فرد از جمله انبه، موز، پاپایا، گواوا، هندوانه آناناسی، نارگیل، زیتون محلی، انار، مرکبات و غیره دارد.

تولید محصولات کشاورزی در سیستان و بلوچستان در طول سال رواج دارد و زمین‌های برخی مناطق این استان مانند نیکشهر، سرباز، ایرانشهر، کنارک و چابهار در هر سال توان تولید ۲ بار محصول را دارند.

دسته بندی: اقتصادی
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید