دوشنبه، 17 اردیبهشت 1403
پایگاه خبری میار » اجتماعی » شهری » وقوع ۱۵ زلزله بالای سه ریشتر در سیستان و بلوچستان

وقوع ۱۵ زلزله بالای سه ریشتر در سیستان و بلوچستان

0
86
کد خبر: 70811
معاون ستاد مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان گفت: ۱۵ مورد زلزله بالای سه ریشتر از ابتدای امسال تاکنون در استان به وقوع پیوست که خسارت جانی و مالی به همراه نداشت است.

به گزارش میار؛ روح الله سرگزی روز جمعه با بیان اینکه سیستان و بلوچستان به عنوان پهناورترین استان کشور با وضعیت جغرافیایی خاص خود گاه چندین مخاطره طبیعی را به یکباره با هم تجربه می‌کند، اظهارداشت: گسل مکران مهمترین گسل در جنوب ایران است که قابلیت لرزه خیزی بالای ۹ ریشتر را دارد.

وی ادامه داد: گسل مکران در صورت فعال شدن احتمال بروز سونامی در نواحی ساحلی سیستان و بلوچستان را دارد که در کشور نظیر این نوع گسل وجود ندارد.

معاون ستاد مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان گفت: همچنین گسل های نصرت آباد، سراوان، زاهدان و سفیدآبه از دیگر گسل‌های مهم استان بشمار می‌رود که در محدوده فعالیت آنها احتمال بروز زلزله وجود دارد.

وی تاکید کرد: با توجه به زلزله خیزی بالای سیستان و بلوچستان و وسعت بالای آن ضروری است دستگاههای لرزه نگار و شتاب نگار در استان افزایش یابد تا اطلاعات با دقت بیشتری به ثبت برسد.

سرگزی از بروز ۳۰ مورد سیل و آبگرفتگی در سیستان و بلوچستان در سالجاری خبر داد و بیان کرد: در مجموع حوادث طبیعی امسال در استان ۱۵ هزار و ۶۱۶ میلیارد تومان خسارت وارد کرده که هشت هزار و ۷۶۵ میلیارد تومان آن به سیلاب و بارندگی‌های مونسون و ۶ هزار و ۸۵۱ میلیارد تومان آن به خشکسالی اختصاص دارد.

وی ادامه داد: بیشترین خسارت سیلاب این مدت در اوایل امسال گزارش شد که خسارت‌هایی را به امور زیربنایی و بخش کشاورزی به همراه داشت.

معاون ستاد مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان بیان کرد: بر اساس شاخص بارش، تبخیر و تعرق استاندارد شده هم‌اینک ۹۵ درصد مساحت استان تحت تاثیر خشکسالی قرار دارد.

استان سیستان و بلوچستان واقع در جنوب شرق ایران از چنان تنوع جغرافیایی و آب و هوایی برخوردار است که در نقشه های هوایی بلندی های کوه‌ها، پستی دشت‌ها و نیز آبگیرها و دریا در آن نمودی رنگارنگ به آن بخشیده است.

موقعیت جغرافیایی و آب و هوایی علاوه بر این که سیستان و بلوچستان را به یک استان چهار فصل تبدیل کرده، در عین حال چهره‌ای مخاطره آمیز نیز به آن بخشیده است.

شمال سیستان و بلوچستان در ادوار قدیم به دلیل وفور نعمت و وجود تالاب بین المللی هامون در آن به انبار غله ایران معروف بوده اما هم‌اینک پس از گذر سال‌ها این دریاچه به بستری برای بروز پدیده وحشتناک طوفان شن تبدیل شده است.

مخاطره اصلی نواحی مرکزی سیستان و بلوچستان سیلاب‌های ویران کننده‌ای است که بیشتر در فصول سرد چهره خود را نمایان می‌کند و چنان شدتی دارد که هر آنچه در مسیر آن باشد لابه لای پیکر گل آلود خود محو می‌کند.

از عمده فجایع این سیلاب‌ها، آسیب به مسیرهای عبور مرور و ویران کردن روستاهای در حاشیه آبراه‌هاست.

در جنوب سیستان و بلوچستان در منطقه چابهار و مکران دروازه ورود ایران به اقیانوس‌های جهان یعنی دریای عمان قرار گرفته که در شرایط طوفانی، این دریا سیمایی خشن از خود نشان می‌دهد و لنج‌های بزرگ را همچون پر کاهی به تکان وا می‌دارد.

طوفان‌های بزرگ یکی دیگر از مخاطرات دریایی محسوب می‌شود و از نمونه‌های آن می‌توان به طوفان آشوبا اشاره کرد که چندی قبل نزدیک بود ساحل چابهار را در نوردید و تنها امداد الهی بود که مسیر آن کج شد.

زلزله از دیگر بلایای طبیعی استان سیستان و بلوچستان است که به دلیل واقع شدن آن در نزدیکی گسل‌ها همواره شاهد وقوع زلزله های مختلف هستیم.
دسته بندی: شهری / حوادث / اسلاید
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید