شنبه، 29 اردیبهشت 1403
پایگاه خبری میار » اقتصادی » گلایه های مدیر محیط زیست استان از ظلم افغانستان در حق ایران

گلایه های مدیر محیط زیست استان از ظلم افغانستان در حق ایران

0
77
کد خبر: 70512
مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: ماهیت کلی آب تالاب بین المللی هامون سیلابی و متاسفانه مدیریت منابع آب کشور همسایه ظالمانه است که باعث شده تا آبی وارد تالاب نشود و در تلاش برای دیپلماسی آب هستیم.

به گزارش خبرنگار میار، داود میرشکار در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهارداشت: سیستان و بلوچستان با ۱۸۷ هزارو ۵۰۲ کیلومتر مربع و بیش از ۱۱ و ۲ دهم درصد از وسعت کشور و اکوسیستم های متنوع پهناورترین استان است.

وی گفت: به دلیل وارد نشدن آب به سیستان و خشک شدن تالاب بین المللی هامون گرد و غبار تشدید شده تا جاییکه در سالجاری هوای پاک در سیستان نداشته ایم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان افزود: حیات تالاب به آب بستگی دارد و انتقال آب به گودزره نه تنها سیستان بلکه منطقه را دچار مشکل کرده که در این زمینه اقداماتی مانند حفاظت و قرق ۶۴ هزار هکتار ازاراضی سیستان برای نگهداری تالاب انجام و یکهزار هکتار نهال کاری نیز انجام شده است.

وی بیان کرد: حفاظت از تالاب مشارکتی است و برنامه های آموزشی در سال گذشته و امسال با ریش سفیدان و سران طوایف برگزار شد زیرا شرایط سخت است و احیای تالاب به این راحتی انجام نمی شود.

میرشکار گفت: لایروبی مسیرها در تالاب انجام شده و در سال آبی تنها آبی که وارد می شود از هامون صابوری است که برنامه هایی مانند احیای پوشش گیاهی و نگه داشت تالاب هامون انجام می شود.

وی افزود: در زمان پر آبی آب مورد نیاز تالاب هامون از مبادی مختلف وارد می شود که یکی از آنها رودخانه هیرمند و دیگری فراه رود است که به هامون صابوری می ریزد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان ادامه داد: هم اینک آب از سه مسیر از بند کمال خان خارج می شود که بخش اندک آن با میزان محدود به مرز ایران می رسد.

وی گفت: حدود ۳۰۷ کیلومتر مربع از منطقه ریگزار گودزره آبگیری شده و سرریز دیگری نیز به جز گودزره ایجاد شده این دو مسیر اجازه ورود آب به ایران و تالاب هامون را نمی دهد و این مساله آنقدر ظالمانه است که دنیا شرمگین است.
کلید واژه ها:
هامون, هیرمند, حقآبه, طالبان
دسته بندی: اقتصادی
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید