شنبه، 29 اردیبهشت 1403
پایگاه خبری میار » اجتماعی » شهری » بازسازی بیش از ۶۲۰۰ واحد مسکونی خسارت دیده از سیل سیستان و بلوچستان

بازسازی بیش از ۶۲۰۰ واحد مسکونی خسارت دیده از سیل سیستان و بلوچستان

0
77
کد خبر: 70412
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی سیستان و بلوچستان گفت: ۶ هزار و ۲۶۶ واحد مسکونی خسارت دیده از سیل سالهای ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۱ در این استان بازسازی خواهد شد.

به گزارش میار مصطفی بیک‌مداح عصرچهارشنبه در نشست خبری با خبرنگاران اظهار داشت: بنیاد مسکن شاید اسمش کوچک باشد ولی شرح خدماتش زیاد است به طوری که در حوادث غیرمترقبه جز اولین دستگاههایی هست که برای ارزیابی واحدهای خسارت دیده ورود پیدا می کند و آخرین دستگاهی هم هست که از منطقه خارج می شود.

وی افزود: بنیاد مسکن اصولا در سه حوزه «مسکن روستایی، مسکن شهری و عمران روستایی» فعالیت دارد.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی سیستان و بلوچستان گفت: دولت در بحث مسکن شهری به عنوان یکی از اولویت های دولت سیزدهم ساخت چهار میلیون مسکن در چهار سال سالیانه یک میلیون مسکن را در برنامه دارد.

وی ادامه داد: از این یک میلیون مسکن که دولت قولش را داده  ۴۰۰ هزار واحد شامل ۲۰۰ هزار واحد روستایی و ۲۰۰ هزار شهری تعهد بنیاد مسکن است.

بیک مداح بیان کرد: سهم استان سیستان و بلوچستان نیز به همان نسبت بیش از ۱۰ هزار واحد مسکن روستایی و حدود سه هزار واحد مسکن شهری است که تا کنون استارت آن زده شده است.

وی با بیان اینکه در شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفر متولی ساخت مسکن، راه و شهرسازی و شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر بنیاد مسکن است،گفت: بر این اساس چهار شهرستان زاهدان، زابل، ایرانشهر و چابهار در حوزه راه و شهرسازی و متولی سایر شهرستانها بنیاد مسکن است.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی سیستان و بلوچستان افزود: در شهرستان زاهدان پروژه ۷۲۳ واحدی به عنوان پروژه شاخص استانی در حال اجراست.

وی بیان کرد: در شهرهای زاهدان و چابهار اداره کل راه و شهرسازی به عنوان کارگذار از بنیاد مسکن برای اجرای پروژه ها دعوت کرد که در همین زمینه پروژه ۷۲۳ واحدی زاهدان شامل ۱۱ بلوک ۱۱، ۹، هفت و پنج طبقه اجرا می شود.    

بیک مداح تصریح کرد: در ارتباط با مسکن روستایی با توجه به اینکه شاخص مقاوم سازی و نرخ مقاوم سازی اکنون ۴۴ درصد است در مجموع ۲۷۰ هزار واحد غیر مقاوم در سطح استان وجود داشت که ۱۱۹ هزار واحد مقاوم سازی شده و ۱۶۰ هزار واحد دیگر در دستور کار قرار دارد که چنانچه بتوانیم تا پایان سال ۱۴۱۰ تسهیلات ارزان قیمتی در اختیار افراد واجد شرایط قرار گیرد این رقم به صفر می رسد البته این مهم با مشارکت خود مردم پیش خواهد رفت.

وی با اشاره به طرح های بازسازی واحدهای خسارت دیده از سیل گفت: در سطح استان بازسازی چهار هزار و ۱۰۰ واحد از سیل دی ماه ۱۴۰۰، بازسازی ۲ هزار و ۱۵۰ واحد از سیل مرداد ۱۴۰۱ و ادامه ۱۶ هزار واحد سیل دی ماه ۱۳۹۸ کماکان در دستور کار قرار دارد.

او ادامه داد: بر اساس تفاهم نامه های امضا شده با دستگاههای حمایتی کمیته امداد و بنیاد مستضعفان کار ساخت تقریبا سه هزار و ۶۴۸ واحد مسکونی را شروع کرده و ۱۱ هزار واحد مسکن محرومان را در دستو کارقرار داده ایم و علاوه بر آن در حاشیه شهر زاهدان مقاوم سازی تعدادی واحد مسکونی و ساماندهی حاشیه به بنیاد  مسکن محول شده است.

مدیرکل بنیاد مسکن استان با اشاره به اقدامات این نهاد در حوزه عمران روستایی اظهار داشت: سیستان و بلوچستان به عنوان پهناورترین استان دارای ۶ هزار و ۵۰۰ آبادی است که سه هزار و ۴۴۲ روستای آن بالای ۲۰ خانوار جمعیت دارند و طرح هادی برای روستاهای بالای ۲۰ خانوار باید بوسیله بنیاد مسکن تهیه و در اختیار دستگاههای اجرایی خدمات رسان قرار گیرد تا بر اساس این نقشه معابر و شبکه برق و آب اجرا و پروانه ساختمانی از سوی دهیار صادر شود در واقع تهیه طرح هادی و نقشه روستا از اهمیت زیادی برخوردار است حتی برای سند اراضی هم باید نقشه طرح هادی به تصویب برسد.

وی بیان کرد: شاخص تهیه طرح هادی استان ۹۵ درصد یعنی نزدیک به شاخص ۹۷ درصدی کشور است که اختلاف چندانی ندارد و امیدواریم تا پایان سال جاری تمامی روستاهای بالای ۲۰ خانوار دارای طرح هادی شوند.

وی افزود: بر خلاف تهیه طرح، در اجرای طرح هادی اختلاف خیلی زیادی نسبت به نرخ کشوری وجود دارد زیرا از آنجایی که سیستان و بلوچستان استان محرومی است اعتبارات عمرانی خیلی کمتری نسبت به سایر استانها دارد که جبران عقب افتادگی های سنوات گذشته و نزدیک کردن نرخ اجرای طرح های هادی استان با شاخص کشوری بستگی به تخصیص اعتبارات استانی دارد.

وی تصریح کرد: الویت کار ما با پروژه های نیمه تمام در تمام شهرستانها است و با اعتبارات ناچیز کنونی مجبوریم کارها را در چند فاز و در چند مرحله اجرا کنیم.

بیک مداح گفت: با توجه به اعتبارات سال ۱۴۰۰ کار طرح های مربوطه امسال به پایان می رسد و در سال ۱۴۰۱ نیز اعتبارات ملی خوبی دریافت کرده ایم که اجرای طرح در بیش از ۸۸ روستا و اسفالت معابر روستایی انجام خواهد شد که بی سابقه است.
دسته بندی: شهری / حوادث / سردبیر
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید