یکشنبه، 30 اردیبهشت 1403
پایگاه خبری میار » اجتماعی » شهری » برگزاری جشنواره بزرگ هامین در راسک سیستان و بلوچستان

برگزاری جشنواره بزرگ هامین در راسک سیستان و بلوچستان

0
130
کد خبر: 70280
جشنواره بزرگ هامین(جشن شکرگزاری برداشت خرما)با هدف تجلیل از نخبگان و چهره های موفق در حوزه های ورزش، کشاورزی، آموزشی، علمی، ادبی، هنری، اصناف و بانوان در شهرستان راسک سیستان و بلوچستان برگزار شد.

به گزارش میار ؛ فرماندار شهرستان راسک روز یکشنبه در جشنواره بزرگ هامین اظهار داشت: از کسانی که دل در گروه حفظ ریشه های تاریخی و فرهنگی دارند تحسین و تمجید می شود چونکه گرامیداشت موسم هامین ریشه در تاریخ، جغرافیا، اقلیم، فرهنگ واجتماع ما دارد.

سلیم کدخدا افزود: هامین در درون خود به مثابه گنجینه‌ایی سرشار از جوهرها و گوهرهای اصیل و ناب فرهنگی و اعتقادی است و تمام محتویات این خزینه آغشته به طلای حکمت و معرفت و دارای مفاهیم عمیق و غنی فرهنگی است.

وی بیان کرد: هامین یک شناسنامه، یک شناسه و مستند از افتخارات تاریخی و فرهنگی ماست و یک زمینه و بهانه شکلی برای یادآوری و گرامیداشت ارزش‌ها و باورها، آداب و رسوم حکیمانه و ریشه دار بومی و محلی ما و اینکه میراث فرهنگی ناملموس ما بخشی از روح و ماهیت اجتماعی ما است.

فرماندار راسک ادامه داد: بشر به اقتضای پیشرفت‌های برق آسای این دوره به سرعت در حال تجربه دگرگونی های فرهنگی وتغییر الگو های اجتماعی است و انحراف انسان از منشأ و ریشه‌های هویتی خود تحت تاثیر جاذبه های شکلی و آنی و حبابی، تهدید بزرگ آینده جوامع انسانی است.

وی خاطرنشان کرد: فطرت انسانی و اعتقادات دینی ما موافق همسویی و هماهنگی ما با تحولات مثبت هر برهه و زمانه است اما این عدم تعارض و مخالفت با تغیرها به معنای مغفول ماندن از اصول ماهوی نیست.

کدخدا با اشاره به اینکه امروزه وظیفه جامعه علمی، فکری، نخبگان اجتماعی و دلسوزان مدنی و فعالان فرهنگی ایجاد یک توجه و تنبه عمومی نسبت به اصالت دینی فرهنگی و اجتماعی جامعه محلی است، گفت: حفظ و تقویت اعتقادات اصیل هم مانع ومعارض سیر پیشرفت ها و تحولات مفید و تکنولوژی محور نیست.

وی ادامه داد: تعاون و همدلی، حشر مدد، کار و کوشش توام با دانش قناعت ومنع طبع، استقامت، صبر و شکیبایی، خود اتکایی و اعتماد به نفس غنی، غنای فرهنگ و ادب، استعداد ذاتی و هوشی، سخاوت ونجابت بخشی از مضامین و مبانی فرهنگی و اجتماعی جامعه‌ی ما هستند.

فرماندار راسک یادآور شد: همه جاذبه های دل وهوش ربا، همه دگرگونی های هیجانی و سریع عصر جاری همه تجملات، تشریفات و تشکیلات پرطمطراق به مثابه یک جسم و شکل هستند که بی فحوا و روح ارزش های فرهنگی و اصولی قادر به جهت گیری هوشمندانه و مثبت و مفید به نفع تعالی و سعادت بشر نیستند.

وی از کشاورزان منطقه همراهی با تغییرات ضروری الگوی کشت را خواستار شد و تاکید کردند: هامین بخشی از تاریخ و فرهنگ و میراث معنوی ماست  و بایدتلاش وعزم مان بر تداوم گرامیداشت مضامین هامین در موسم آن و تبدیل آن به یک سنت حسنه سالانه باشد.

در این جشنواره برنامه های  متنوع  فرهنگی و هنری شامل موسیقی حماسی، سنتی و شعرخوانی اجرا شد.
دسته بندی: شهری / فرهنگی / جالب
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید