جمعه، 28 اردیبهشت 1403
پایگاه خبری میار » اسلاید شو » در پاسخ به مواضع و اظهارات گستاخانه «رافائل گروسی» / دور ششم مذاکرات نشست وین انجام نشود!

در پاسخ به مواضع و اظهارات گستاخانه «رافائل گروسی» / دور ششم مذاکرات نشست وین انجام نشود!

0
400
کد خبر: 69012

با وجود خوش‌بینی‌ها و چانه‌زنی‌های تیم دیپلماسی هسته‌­ای ایران در پنج نشست از مذاکرات وین، هنوز درب بر همان پاشنه سابق می‌چرخد و آمریکاییان حاضر به رفع کل تحریم‌های برجامی در چاچوب برجام نبوده و نیستند.

در پاسخ به مواضع و اظهارات گستاخانه «رافائل گروسی» / دور ششم مذاکرات نشست وین انجام نشود!

پایگاه خبری تحلیلی «میار»، با وجود خوش‌بینی‌ها و چانه‌زنی‌های تیم دیپلماسی هسته­‌ای ایران در پنج نشست از مذاکرات وین، هنوز درب بر همان پاشنه سابق می‌چرخد و آمریکاییان حاضر به رفع کل تحریم‌های برجامی در چاچوب برجام نبوده و نیستند و جای این پرسش باقی است با توجه به مواضع غیر اصولی آمریکاییان در این خصوص چرا همچنان تیم هسته‌ای ایران به این مذاکرات امیدوار هستند و حاضر نمی‌باشند ختم مذاکرات را اعلام نمایند. 


جالب است بدانیم که سیدعباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه و رییس تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران در وین با حضور در جلسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، در ارتباط با این نشست­‌ها اظهار داشته است: تا پایان دور پنجم مذاکرات از ۱۵۰۰ تحریم حقیقی و حقوقی هسته‌ای و برجامی، ۱۰۰۰ تحریم برداشته شده و ۵۰۰ تحریم کیفی باقی مانده است. علاوه بر این تحریم‌های اولیه و ثانویه نیز پابرجاست. با این گفته جناب عراقچی بعید به نظر می‌رسد رییس جمهور جدید آمریکا حاضر به لغو کل تحریم‌ها باشد و اراده آن را داشته باشند که به برجام باز گردند بدون آن که بخواهند امتیازی دهند و از خروج رییس جمهور سابق در عمل تبری بجویند!


نکته‌ای که قابل اهمیت است آن است که معلوم نیست رییس جمهور روحانی بر اساس کدام سیکنال مثبت دریافتی به مانند چند سال پیش وعده لغو تحریم‌ها را زودتر از موعد اعلام می‌نمایند و با قاطعیت می‌فرمایند دیوار آن شکسته شده است! آیا واقعا شکسته شده است؟ این همه خوش خیالی و ساده انگاری از کجا در رییس جمهور ایران شکل گرفته است و همچنان در پایان کار خود و دولتش امیدوار به بازگشت آمریکا در گروه برجام هستند و حاضر نیستند از این افکار رؤیا گونه خود دست بردارند و با دون کیشوت درونش خدا حافظی کنند و چشم بر واقعیات بگشایند که آمریکا قابل اعتماد نیست و بر وعده‌های آمریکا نمی‌توان اطمینان نمود و حساب باز کرد. جای بسی تعجب است که رییس جمهور روحانی با آن تجربه بیش از 50 ساله خود در سیاست، چه ساده باورانه و بچه گانه به سربه راه شدن آمریکا دل بسته و دل خوش نموده است!


آن چه عراقچی در جلسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی بیان داشته‌اند حکایت از آن دارد که کل تحریم‌ها لغو نخواهد شد و این مهم با مدل فعلی مذاکرات در نشست وین نیز محقق نخواهد شد و حالا چرا تیم مذاکره کننده ایرانی حاضراست در هفته آتی به دور ششم مذاکرات تن در دهد جای سئوال دارد و باید دستگاه دیپلماسی کشور و شخص رییس جمهور در این خصوص پاسخ دهند این همه اصرار و عطش در باز گرداندن آمریکا بر برجام چیست و آیا آمریکاییان خود چنین شور و شوقی به مانند حضرات مذاکره کننده ایرانی برای بازگشت به گروه برجام دارند و اگر دارند این همه وقت کشی و فرصت سوزی برای چیست؟ 


مذاکرات از اواسط فروردین ماه 1400 کلید خورده، 5 دور نشست انجام شده است اما هنوز نتایج مثبتی از آن به گوش نمی‌رسد و کار به نشست دوره ششم کشیده است و از سوی دیگر شاهد موضع گیری وزیرخارجه آمریکا همزمان با نشست شورای حکام و نطق ضدایرانی «رافائل گروسی» دبیرکل آژانس انرژی اتمی در شورای حکام هستیم که اتفاقی نیست. واقعیت این است که باید تیم مذاکره کننده هسته‌ای ما و شخص رییس جمهور بیدار باشند و با هوشیاری این اخبار و مواضع را به درستی رصد کنند تا دریابند سناریوی جدیدی علیه ایران در حال کلید خوردن است و به سادگی از کنار آن عبور ننمایند. تیم هسته‌ای ایران باید از موضع انفعال خارج شود و اجازه ندهد آمریکا و متحدان اروپایی‌اش با آژانس انرژی اتمی هر تصمیمی می‌گیرند همان تصمیم، دستور کار قرار گیرد و عمل شود. 


رفتار«رافائل گروسی» دبیرکل آژانس انرژی اتمی و بیان مواضع ایشان در آژانس و مصاحبه‌های وی با رسانه‌ها کاملا مشخص است که به دنبال شکل دادن پازلی علیه ایران هستند و کسی که در این خصوص تردید کند به طور قطع باید او را سرباز دشمن قلمداد کرد که خودش را به نفهمی زده است و در زمین دشمن بازی می‌کند!  

دبیرکل آژانس انرژی اتمی در خرداد ماه سال جاری دو اظهار نظر و اعلام موضع علیه ایران داشت؛ اولین اظهار نظرش این بود که  ایران درحال غنی سازی درابعاد کشورهای دارای بمب هسته‌ای است! این اصرار و پافشاری که ایران دارای بمب اتمی است، محل تأمل می‌باشد و نباید از کنار آن به سادگی عبور نمود. و دومین اظهار نظرش در نشست شورای حکام بود که تعمدا مدعی شد جمهوری اسلامی از پاسخ به پرسش‌های آژانس خودداری کرده و در حال پنهان کردن مواد اتمی است. این دو موضع گیری «گروسی» در 20 روز گذشته که منافقانه و با هدف افزایش فشار به جمهوری اسلامی صورت گرفته است؛ بیان کننده عمق خباثت جبهه استکباری غرب و متحدانش در مجامع بین المللی علیه ایران است. 


آیا این گونه اظهار نظرها که در راستای منافع اسرائیلی‌ها و رژیم‌های مرتجع عرب بیان می‌شود می تواند حیات سیاسی برجام را تضمین کند و حقوق و  منافع ملی ایران را تأمین نماید؟ این دشمنی ها که در طی 4 دهه خصومت علیه ایران به اوج خود رسیده است قابل تحلیل و ارزیابی می‌باشد و باید مسئولان دیپلماسی کشور با هوشیاری و درایت، چشمان خود را بر این مواضع طراحی شده باز کرده تا بتوانند از حقوق مشروع ملت ایران دفاع کنند و تسلیم فشارهای سیاسی و روانی آنان قرار نگیرند. ضمن آن که باید پاسخ قاطعی هم به یاوه گویی‌های این عنصر غربی- صهیونیستی داده شود تا حد خودش را بشناسد و در حیطه مسئولیتش اظهارنظر نماید.


به طور قطع مواضع امثال «گروسی» به عنوان دبیرکل آژانس انرژی اتمی که مهره استکبار غرب و رژیم صهیونیستی می‌باشد، مواضع فرد ایشان نبوده و این نظرات هدایت شده و از اتاق‌های فکر جبهه استکباری با متحدان آنان به ایشان دیکته شده تا مذاکرات نشست وین را تحت الشعاع قرار دهند. به این شیطنت مزورانه اگر پاسخ در خور داده نشود جفا به ملت ایران است و لذا تیم مذاکره کننده و سازمان انرژی اتمی ایران جا دارد به یاوه سرایی‌های «گروسی» پاسخ صریح و در خور دهند و چون مواضع قاطع رهبری در اعلام مواضع مجدد؛ نشست آتی دور ششم مذاکرات وین را تا اصلاح مواضع «گروسی» تعلیق نمایند.


این اقدام می‌تواند نشان دهد ایران در موضع انفعال نمی‌باشد و امثال «گروسی» هم حق ندارند تا مذاکرات برقرار است و به نتایج اصولی نرسیده است غلط زیادی نماید و زمین بازی را به نفع رقبای ایران بر هم زند. کوتاهی در این زمینه و ماندن در انفعال، دشمنان را جری کرده و در کمال وقاحت ممکن است هر چیزی را به ایران عزیز نسبت دهند. 

در هرحال با توجه به عدم تعامل سازنده، نبود فضا و محیط مثبت و وجود پیش‌داوری مغرضانه و ابراز نگرانی‌های کاسب کارانه؛  ایران با اقتدار از حقوق هسته‌ای خود دفاع کرده، کوتاه نخواهد آمد، باج به هیچ کشور قلدری نخواهد داد، زیربار تحریم‌های یکجانبه و ظالمانه نخواهد رفت، و به طورجد و قاطع؛ قانون «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران»[1] را اجرا می‌نماید. 

خوبست این واقعیت را جناب روحانی و تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران درک کرده و بیش از این فرصت سوزی آمریکاییان را برنتابند و تسلیم قانون باشند و در باقی مانده عمرکوتاه دولت اصلاحات تدبیر و امید به قانون بازگشته و در این مسیر نقش آفرینی نمایند.


در پاسخ به مواضع و اظهارات گستاخانه «رافائل گروسی» / دور ششم مذاکرات نشست وین انجام نشود!

پی‌نوشت:

[1] - پس از ترور شهید فخری‌زاده در 7 آذر 99، نمایندگان مجلس شورای اسلامی قانونی را تصویب کردند که دولت را مکلف می‌کرد در صورتی که کشورهای غربی به تعهدات خود درباره ایران عمل نکنند و روابط بانکی ایران به حالت عادی برنگردد، ظرف دو ماه، تمام تعهدات ایران فراتر از پادمان آژانس را متوقف کند. این بدین معنا بود که دسترسی آژانس به سایت‌های هسته‌ای ایران محدود شده، امکان نظارت برخط از تأسیسات هسته‌ای ایران لغو گشته و بازرسی‌های سرزده تعطیل خواهد شد. با این حال دولت در یک تخلف آشکار از قانون مصوب مجلس، در 3 اسفند 99 و چند روز مانده به پایان مهلت دوماهه ایران به کشورهای اروپایی، پذیرفت که تصاویر دوربین‌های نصب شده در مراکز هسته‌ای را به مدت 3 ماه نگه دارد و در صورتی که در این مدت توافقی مبنی بر لغو تحریم‌های ظالمانه صورت گیرد، این تصاویر را در اختیار آژانس قرار دهد و در غیر این صورت، تصاویر پاک شوند.

 
دکتر اسدالله افشار
دسته بندی: اسلاید شو / جالب
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید