سه شنبه، 1 خرداد 1403
پایگاه خبری میار » اسلاید » اتهام زنی‌ها و بد اخلاقی‌های مناظره اول!

اتهام زنی‌ها و بد اخلاقی‌های مناظره اول!

0
399
کد خبر: 68900

هفت نامزد سیزدهمین دوره انتخابات رياست جمهوري؛ اولین مناظره خود را در عصر روز شنبه 15خرداد ماه سال جاری با موضوع اقتصاد برگزار کردند.

اتهام زنی‌ها و بد اخلاقی‌های مناظره اول!

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میار»، هفت نامزد سیزدهمین دوره انتخابات رياست جمهوري؛ اولین مناظره خود را در عصر روز شنبه 15خرداد ماه سال جاری با موضوع اقتصاد برگزار کردند. این مناظره که با همت صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران پوشش مناسبی داده شده بود، ميليون‌ها مردم را در مدت نزدیک به 4 ساعت در داخل و خارج از کشور پاي صفحه جادویی تلويزيون نشاند تا این مناظره نه چندان دلچسب را در مجموع داوری و قضاوت نمایند. این مناظره در بین مردم و کارشناسان و صاحب نظران، واکنش و بازتاب وسیعی داشت که از آن نمی‌توان به سادگی عبور نمود و به آن اعتنا ننمود. 


این مناظره لحظات خوب و بد و زشت و زیبا را با هم به نمایش گذاشت تا عیار 7 نامزد برای ملت مشخص شود و دریابند کدام یک مسئولیت پذیر هستند و در چارچوب عقلانیت می‌توانند بدون حاشیه سازی در قالب برنامه‌های کارشناسی شده ؛ کشور را از بحران‌ها و چالش‌های اقتصادی خارج سازند بدون آن که هزینه سنگینی بر دوش جامعه گذارند. این مناظره مسائل بسیار و گفتنی فراوان دارد که به اختصار به برخی از آن‌ها در ذیل اشاراتی خواهیم داشت: 


1- دوتن از نامزدها به جای پرداختن و پاسخ دادن به سئوال و یا سئوالات مطرح شده؛ در همان ابتدای بحث بداخلاقی کرده و حرمت شکستند و با اتهام زنی بی مأخذ، با حیثیت و آبروی برخی از نامزدهای مورد نظر بازی نمودند! 


2- نامزدهای فرافکن و حاشیه ساز؛ از جاده انصاف و عدالت خارج شده و نشان دادند نمی‌توانند شایسته نشستن بر روی کرسی ریاست جمهوری باشند و به عنوان نماد ملی و عصاره فضائل ملت در وقت لزوم از منافع ملی دفاع کنند و گره گشای دشواری‌های زندگی مردم در همه عرصه‌ها و ابعاد گوناگون باشند و بتوانند امید آفرینی نمایند.


3- در مناظره مذکور برخی از نامزدها با اعتماد به نفس بیشتری نسبت به برخی نامزدهای دیگر ظاهر شدند و خود را گرفتار حاشیه نساختند و تلاش نمودند در چارچوب سئوالات طراحی شده؛ پاسخ لازم را ارائه و نقش آفرینی خود را قربانی افکار پوچ و توخالی نامزدهای بی‌اخلاق و حرمت شکن ننمایند. 


4- برخی از نامزدها نیز با تحریک احساسات قومی و دیگر ابزار احساساتی مثل زنده کردن خاطرات جنگ،  به دنبال جذب آرا بوده که از نگاه بنده امری طبیعی و مرسوم در جلب آرا در تمام انتخابات دنیا می‌باشد. 


5- نامزدها در این مناظره می‌توانستند با بیان روان و سلیس به رویکردهای کلان خود بپردازند و در محورهای مورد بحث؛ رویکرد رقیب را مورد سئوال، چالش و یا حتی تردید در حل مسائل اقتصادی و گره گشایی مردم نشان دهند که متاسفانه کمتر به این توفیق نایل آمدند. 


6- نامزدها از رونق اقتصادی، تولید ملی، جهش تولید، فقرزدایی، تولید ثروت، کاهش تورم، رفع رکود، حل معضل بیکاری، اشتغالزایی، تقویت ارزش پول ملی، ثبات نرخ ارز، جلوگیری از افزایش بی رویه رشد قیمت مسکن، سر و سامان دادن به نوسانات قیمت مایحتاج مردم از گوشت و مرغ گرفته تا تخم مرغ و نان و حبوبات  و... سخن به میان آوردند اما با کلی گویی و شعارهای زیبا از کنار آن‌ها عبور کردند و هیچ گونه طرح کارشناسی عملی ارائه ننمودند تا افکار جامعه را نسبت به ایده‌ها و طرح هایشان مجاب و اقناع سازند تا امیدوار به گره گشایی در آینده باشند. 


7- برخی از نامزدها در خصوص فسادزدایی از اقتصاد ایران نیز با حساسیت خوب و مناسب سخن گفته و نشان دادند در صورت پیروزی در انتخابات از مبارزه با آن کوتاه نیامده و به طور جد با «فساد سیستماتیک» که به مانند خوره به جان اقتصاد ایران افتاده، از آن نخواهند گذشت و با مفسدان این بخش در هر رده و هر مقام و در هر لباس برخورد خواهند نمود تا ریشه آن خشکانده شود و مسببین آن به دست قانون و عدالت سپرده و مجازات گردند. و البته برخی از نامزدها هم با کلی گویی در این زمینه موضع گرفته و از کنار آن عبور نمودند.  


8- مردم از درک بسیار بالایی برخوردارند و با این مناظره دریافتند برخی از نامزدان برنامه نداشته و با سیاسی کاری و راه انداختن مجادلات بیهوده و اتلاف وقت و فرصت سوزی؛ و همچنین توهین کردن و تهمت زدن و عصبانی نمودن، به دنبال بر هم زدن قواعد بازی هستند تا بتوانند از آب گل­آلود ماهی خود را صید کنند و با ایجاد جنگ روانی از پاسخگویی در دوران مسئولیت خود شانه خالی نمایند تا کارنامه پر از غلط و اشتباهات استراتژیکی و راهبردیش نقد و تحلیل نشود. 


9- دو نامزد معروف به نامزد اصلاح طلبان با تکبر و غرور و منم منم گفتنشان همچنان خود را وفادار به پدر خوانده‌های خود دانسته و ابایی ندارند در صورت پیروزی؛ مدیریت ‌اشرافی را بر جامعه حاکم سازند و حقوق‌های نجومی را برقرار نمایند و در حق مردم و جامعه، ظلم و جفا روا دارند. 


10- به قول یکی از نامزدهای محترم؛ به دونامزد اصلاح طلب متکبر می‌گوییم از این‌همه تهمت و اهانت خسته نشدید؟ با مردم صادق باشید و با آنان صریح، شفاف و صادقانه سخن بگویید و از چهره خود نقاب را کنار زنید تا چهره واقعی شما بهتر برای مردم نمایان و آشکار شود.        


در هرحال مناظره اول با همه ضعف‌ها، کاستی‌ها، پاسخ گریزی‌ها، تهمت‌ها، دروغ پراکنی‌ها، فرافکنی‌ها و ارائه نکردن برنامه‌های در خورشأن برخی نامزدها در حل مشکلات و معضلات جدی اقتصادی در جهت رفاه و آسایش مردم با میزبانی و رعایت بیطرفی و حفظ جایگاه و شأن میهمانان در سیمای جمهوری اسلامی ایران پایان یافت و این مردم هستند که می‌توانند با قضاوت و داوری خود در مورد این 7 نامزد در پایان دو مناظره دیگر که 18 و 22خرداد برگزار خواهد شد، یکی را پاستور نشین نمایند و از همان نخستین روز آغازین مسئولیت فرد پیروز، مطالبه گری خود را بدون لکنت و رودربایستی در همه عرصه‌ها و زمینه‌ها خصوصا رفع مشکلات اقتصادی مطالبه نمایند و به دنبال رشد، شکوفایی، توسعه، تأمین رفاه و بهداشت، عدالت اجتماعی، مبارزه با فساد و... رییس جمهور منتخب و دولتش را یاری و مدد و پاسخگو نمایند.  


دکتر اسدالله افشار

نگارنده این یادداشت امیدواراست دو مناظره دیگر بدون حاشیه و جنگ روانی روند رو به رشدی داشته باشد و روح و روان مردم را با مواضع مغرضانه خود دچار پریشانی و آسیب قرار ندهند. این مردم آرامش می‌خواهند و با جنجال پای صندوق‌های رأی نخواهند آمد. امید را در آنان با رقابت سالم زنده نگه دارید تا در تغییر و اصلاح و تحول دولت آتی نقش ایفا نمایند. فکر مردم باشید و شرایط مشارکت حداکثری را فراهم آورید. اگر این مشارکت محقق نشود قطعا نامزدها در آن نقش ایفا نموده‌اند و باید در پیشگاه تاریخ و خداوند پاسخگو باشند.



دکتر اسدالله افشار
 

دسته بندی: اسلاید / اسلاید شو / جالب
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید