جمعه، 28 اردیبهشت 1403
پایگاه خبری میار » اسلاید شو » بایدن؛ جمهوری‌خواهان و مذاکرات وین

بایدن؛ جمهوری‌خواهان و مذاکرات وین

0
503
کد خبر: 68593

مذاکرات هسته‌ای در وین پایتخت اتریش که 5 دور آن انجام شده است؛ نشان داد نباید به بازگشت بایدن به برجام و لغو تحریم‌ها امیدوار بود و به این گونه نشست‌های که موجب فرصت سوزی می‌گردد دل خوش نمود و به نتایج آن خوش بین بود. 

بایدن؛ جمهوری‌خواهان و مذاکرات وینپایگاه خبری تحلیلی «میار»، تجربه دوران برجامی اوباما و ترامپ و حتی امروز که بایدن رییس جمهور تازه به قدرت تکیه زده در آمریکا است؛ هیچ گاه تمایلی به حل مسائل و مشکلات و پیچیدگی‌های موجود که خود آنان مسبب و اسباب آن بوده‌اند نداشته و از همان ابتدا بر سر راه توافق سنگ اندازی کرده و به مذاکرات ضربه زده‌اند و لذا بعید به نظر می‌رسد ابتکار اتحادیه اروپا و مدیریت انریکه مورا، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که منجر به مذاکرات هسته‌ای در وین گردیده است منتج به نتایج مطلوب مورد نظر ایران شود و بایدن بتواند بدون تأمین نظرجمهوری‌خواهان افراطی کنگره آمریکا و مقامات رژیم صهیونیستی، اقدام به رفع کلیه تحریم‌های برجامی نماید.

بایدن مرد این میدان نبوده و نیست و نباید انتظار داشت او بتواند جمهوری‌خواهان کنگره آمریکا را متقاعد سازد که آمریکا با توجه به شرایط جدیدش در منطقه و در سطح نظام بین الملل باید از اشتباهات و شکست‌های مفتضح و رسواگرش درس بگیرد و در صدد ترمیم سیاست‌های غلط استکباری خود باشد که برجام یکی از صدها مورد این سیاست‌های مزورانه آنان در منطقه می‌باشد؛ چه آن روز که ترامپ مدعی گردید می‌تواند با فشار حداکثری ایران را تسلیم بی قید و شرط سیاست‌های غلط آمریکا کند و چه امروز که بایدن اعتراف کرده است سیاست‌های فشار حداکثری ترامپ شکست خورده و مدعی گشته است می‌تواند با فشار هوشمندانه ایران را از داشتن فناوری صلح آمیز هسته‌ای محروم نماید! زهی خیال باطل.


ایران راه خودش را یافته است و آمریکا نیز چاره‌ای ندارد و باید با لغو کامل تحریم‌ها و بدون مانع تراشی و پس از راستی آزمایی ایران به برجام باز گردد؛ و چنان چه بازگشت آمریکا با خیره سری مقامات آمریکایی صورت نپذیرد ایران به راه خود با قدرت و اقتدار ادامه داده و در شرایطی برتر و بهتر از امروز آمریکا را با ذلت به پای میز مذاکره خواهد نشاند تا جهانیان کوچک شدن و خواری تمام عیار آمریکاییان را ببینند و دریابند که قدرت استکباری آمریکا پوشالی بوده و در برابر خواست و اراده ملت‌ها و دولت‌ها ترک خورده و فرو می‌ریزد. این مهم امروز به همت و اراده خلل ناپذیر ملت شجاع و فهیم ایران کلید خورده است و حاضر نیست در هیچ زمینه‌ای به آمریکاییان امتیاز و باج دهد. 


به نظر می‌رسد جمهوری‌خواهان کنگره با لابی گری صهیونیست‌ها، برای با شکست مواجه کردن مذاکرات وین؛ اصلاحیه‌ای را تنظیم کرده‌اند که با ضمیمه شدن به یکی از مصوبه‌های مرتبط، دولت بایدن را تحت فشار قرار دهند تا آنان را متعهد نمایند بدون تأییدیه کنگره وارد هیچ توافقی با ایران نشوند و تغییری در به کارگیری تحریم‌های آمریکا علیه ایران انجام ندهند. قطعا اگر این اصلاحیه تصویب شود مانع بزرگی در مسیر اجرایی شدن طرح دولت بایدن برای بازگشت به توافق هسته‌ای خواهد بود.[1] 


در خصوص این اقدام جمهوری‌خواهان افراطی کنگره؛ کارشناسان و صاحب نظران ذکر چند نکته را در این ارتباط لازم و ضروری می‌دانند که در ذیل به آن‌ها اشاره می‌گردد: 

1- جمهوری‌خواهان کنگره فراموش کرده‌اند باید از اشتباهات و شکست‌های خود در دوره ترامپ درس و عبرت بگیرند. 

2- بازگشت به سیاست فشار حداکثری از جهاتی نشان دهنده استیصال جمهوری‌خواهان کنگره می‌باشد. 

3- جمهوری‌خواهان کنگره به دنبال آن هستند تا مذاکرات وین را با بن بست مواجه سازند. 

4- جمهوری‌خواهان کنگره با اصلاحیه‌ای که تنظیم کرده تا ضمیمه یکی از مصوبات مرتبط با موضوع هسته‌ای و برجام نمایند 3 هدف را دنبال می‌کنند؛ اول به بن بست کشاندن مذاکرات وین، دوم تحت فشار قرار دادن بایدن، سوم ایجاد فضای سنگین سیاسی – روانی با هزینه بسیار سنگین علیه ایران.  

5- طرح جمهوری‌خواهان کنگره که طرح موسوم به «حفظ تحریم‌های ایران» است؛ دولت آمریکا را ملزم خواهد کرد تحریم‌های نفتی و مالی ایران را حفظ کند، آن هم تا زمانی که ایران به آن چه «فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده» خوانده شده است، ادامه می‌یابد.  

6- البته از این نکته نیز نباید غفلت کرد که بایدن هم بارها با صراحت اعلام کرده است امتیاز خاصی در برجام به ایران نخواهد داد  و در پی بازگشت بدون هزینه به توافق هسته‌ای است، بنابراین بایدن هم در زمین جمهوری‌خواهان کنگره بازی می‌کند و از او انتظار داشتن کاری بس عبث و فریب خود است. 

7- عجیب است با این همه سنگ اندازی از اواسط فروردین ماه 1400 در مذاکرات وین تا کنون که 5  نشست برگزار گردیده همچنان عده‌ای به صورت کلی می‌گویند رایزنی‌ها در وین مفید و منظم بوده است اما هیچ خبری که نشان دهنده دود سفید از آن باشد به بیرون درز نکرده است و شفاف سازی برای جامعه جهانی صورت نگرفته است.اما تادلتان بخواهد از طرف عهد شکن آمریکایی می‌شنویم: هنوز اختلاف‌نظرهایی وجود دارد... برخی از این اختلاف‌نظرها، مسائل مهمی هستند. هنوز بسیاری از اختلافات وجود دارد که باید بر آنها فائق آمد. ما هنوز به جمع‌بندی (و پایان راه) نزدیک نیستیم...

8- جای بسی تعجب است نمی‌دانیم با این همه اختلاف و سنگ اندازی آمریکاییان؛ چرا تیم مذاکره کننده ایرانی با محافظه‌کاری در این زمینه اظهار نظر می‌نمایند و همچنان خوش بین به سرانجام این مذاکرات تا اتمام دوران ریاست جمهوری روحانی هستند. عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه و رئیس هیأت ایرانی شرکت‌کننده در مذاکرات وین می‌گوید نمی‌توانم با اطمینان بگویم که این دور از مذاکرات دور آخر خواهد بود، تلویحاً طولانی بودن روند دستیابی به توافق را تأیید کرده و گفته بود: «موضوعاتی که برای نهایی شدن و تصمیم‌گیری باقی‌مانده، کماکان موضوعات مهمی هستند، البته تعدادشان کمتر شده و در دوره‌های گذشته در نگارش متن هم مقدار زیادی جلو رفتیم. این دور هم می‌توانیم کار را بیشتر جلو ببریم، ولی چند موضوعی که باقی‌مانده، کماکان موضوعات کلیدی هستند که درباره آنها تصمیم‌گیری باید صورت بگیرد.»! 

9- این جمله جناب عراقچی" کماکان موضوعات کلیدی هستند که درباره آنها تصمیم‌گیری باید صورت بگیرد" مبین آنست که آمریکا بر مواضع قبلی خود ایستاده و از مواضع استکباری خود کوتاه نمی‌آید بنابراین نباید در چنین وضعی مذاکرات را ادامه داد تا آمریکا باورش بیاید سخت به دنبال توافق بازگشت او هستیم.

10- به تعبیر رهبر معظم انقلاب ما عجله‌ای ندارم و قطعا آمریکاییان تسلیم منطق و قول سدید ملت ایران خواهند شد و فشار هوشمندانه بایدن نیز سرنوشتی بهتر از فشار حداکثری ترامپ نخواهد داشت. 

مسلما آن که در موضوع برجام  ضررخواهد کرد آمریکاییان هستند و آن که در این موضوع پیروزمندانه و سربلند خواهد شد ایران مقتدر و با صلابت است و مانع تراشی مقامات افراطی آمریکا و لابی­گری رژیم صهیونیسم بین المللی و رژیم‌های منحط قبیله‌ای اعراب هم قادر به توقف ایران پر قدرت نخواهند بود. 


دکتر اسدالله افشار
پی‌نوشت:

[1] - سناتور رون جانسون که این اصلاحیه را تنظیم کرده تاکنون حمایت سناتورهایی مانند جیمز ریچ، تد کروز، مارکو روبیو و جانسون بوراسو را بدست آورده است. این سناتورها مخالف دیپلماسی دولت بایدن با ایران هستند. این یکی از اولین اقدامات محسوس جمهوری خواهان سنای آمریکا برای ممانعت از بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای به شمار می‌رود. جنیفر لنکفور سناتور جمهوری‌خواه که یکی از طراحان اصلی این قانون بشمار می‌آید در اظهاراتی ادعا کرده است: ایران بزرگ‌ترین حامی ‌‌تروریسم است و همچنان تهدید بزرگی علیه آمریکا و متحدمان یعنی اسرائیل به‌شمار می‌رود. 


دکتر اسدالله افشار

دسته بندی: اسلاید شو / جالب
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید