یکشنبه، 16 اردیبهشت 1403
پایگاه خبری میار » اجتماعی » رسانه » پرس تی وی، وزنه‌ای در دیپلماسی عمومی ایران

پرس تی وی، وزنه‌ای در دیپلماسی عمومی ایران

0
360
کد خبر: 67351
کارشناس مسائل بین الملل با بیان اینکه فعالیت‌های اخیر پرس تی وی در راستای ژورنالیسم تحقیقی بسیار مثبت بوده گفت: خبر مهم است؛ اما اهمیت و کارکرد تحلیل اتفاقات و موشکافی رویداد‌ها در دنیای امروزِ رسانه در جذب مخاطب کمتر از خبر نیست.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «میار» به نقل از دانشجو، دکتر رضا یگانه شکیب کارشناس مسائل بین الملل با بیان اینکه فعالیت‌های اخیر پرس تی وی در راستای ژورنالیسم تحقیقی بسیار مثبت بوده و باید همچنان تقویت شود و رو به جلو با کیفیت و کمیت بیشتر ادامه یابد، گفت: خبر مهم است؛ اما اهمیت و کارکردتحلیل اتفاقات و موشکافی و بررسی رویداد‌ها هم در دنیای امروزِ رسانه، در جذب مخاطب کمتر از خبر نیست.

وی تاکید کرد: امروزه نوشتن مقالات و تحلیل‌ها توسط افراد مختلف در رسانه‌های غیر وابسته به غرب و نیمه مستقل و مستقلِ مطرح، در جهان روز به روز به موازات برنامه سازی در شبکه‌های تصویری جای خود را در بین مخاطبان پیدا کرده و رسانه‌ها همزمان به همه این موارد توجه می‌کنند.

استاد کالج سانتامونیکا در کالیفرنیا ادامه داد: رسانه‌ها بیشتر منابع خود را صرف ارائه تحلیل و گزارش‌های تحقیقی به مخاطب می‌کنند تا اینکه به ارائه مستقیم و خشک اخبار در ساعات مختلف و در فضای مجازی بپردازند.

رضا یگانه شکیب تصریح کرد: خوشبختانه پرس تی وی هم مانند دیگر رسانه‌های مطرح در جهان، بر لزوم گوناگون سازی محصولات در جهت جذب مخاطبِ بیشتر از طیف‌ها و طبقات مختلف، آگاه است و در حال ارتقای کیفی و ایجاد تنوع بیشتر در برنامه هاست.

یکی از مثال‌های آن هم گزارش تحلیلی (شورای سردبیری این شبکه درباره گام در برابر گام) در خصوص بازگشت امریکا به برجام بود که بنده آن را خواندم. می‌توان گفت که این رسانه تنوع محصولات را افزایش داده و بستر خروجی مانند شبکه اجتماعی، وب سایت‌ها برای باز نشر، پادکست، فایل‌های تصویری با حجم پایین را به خوبی به کار می‌گیرد.

کارشناس مسائل بین الملل با بیان اینکه قطعا پرس تی وی در مسیری درست حرکت می‌کند، توضیح داد: این رسانه خبری در حال تبدیل شدن به وزنه‌ای در دیپلماسی عمومی ایران است. مادامی که پرس تی وی در جهت هر چه متنوع‌تر شدن شیوه انتقال پیام حرکت می‌کند (که الحمدلله مخصوصا این اواخر اینگونه بوده است)، می‌توان گفت که قطار در ریل درستی قرار گرفته و رو به جلو حرکت می‌کند.

وی در خصوص شیوه‌های متنوع دیپلماسی عمومی که رسانه‌های برای موفقیت در جذب مخاطب و تاثیر گذاری به آن‌ها می‌پردازند، گفت: روش‌هایی مانند استفاده از تماس مستقیم با مخاطب و عامه مردم از راه‌های گوناگون به خصوص در شبکه‌های اجتماعی یا پاسخ به کامنت‌های آنها، افزایش مصاحبه با عامه مردم و انعکاس نظرات آحاد آن‌ها و نه فقط بخشی خاص و یا فقط فرهیختگان، برقراری دوره‌های آموزشی برای آحاد مردم به خصوص قشر آسیب پذیر مثلا در آمریکای لاتین، غرب آسیا و اروپا، تبادلات فرهنگی مانند شرکت در نمایشگاه‌ها و ارتباط فرد به فرد و یا رسانه‌ای با مردم قابل انجام است.

دکتر شکیب در خصوص اهمیت دیپلماسی عمومی تصریح کرد: ادموند گیون (Edmund Guillion) در سال ۱۹۶۵ حرکت در جهت شکل دادن به شیوه ادراک و تغییر روش برداشت مخاطب از خبر را در تعریف دیپلماسی عمومی یاد کرده و توضیح داده که چگونه دولت‌ها می‌توانند با ابزار دیپلماسی عمومی از مرز‌های سنتی دیپلماسی دولتی عبور کرده و ذهنیت عمومی آحاد ملت‌های دیگر را تحت تاثیر قرار دهند که در اصل یک تبادل فرهنگی بین ملت‌ها هم هست. این تعریف مطرح از دیپلماسی عمومی است. این روند توسط آمریکایی‌ها شروع شده بود؛ ولی در دوران جنگ سرد با توجه به نیاز مقابله با کمونیست‌ها و ملت‌های بی طرف تحولی شگرف پیدا کرد.

استقلال مساوی است با دشمنی

عضو هیئت علمی کالج سانتامونیکا خاطرنشان کرد: در دیدگاه واشنگتن اینگونه مطرح است که یا ملت‌ها با آن‌ها هستند یا علیه آن‌ها و چیزی به اسم بیطرف یا مستقل وجود ندارد، بلکه استقلال مساوی است با دشمنی که این طرز فکر هم اکنون هم دیدگاه حکومت آمریکاست. دولتی که هنوز خود را در توهم امپراطوری جهان می‌داند. در آن زمان رسانه مستقلی به عنوان آلترناتیو که در برابر امپراطوری خبری غرب ایستادگی کند، عملا وجود نداشت تا اینکه رسانه‌هایی مانند پرس تی وی، آر تی، الجزیره، Democracy Now، Onion، Mint و ... شکل گرفتند.

دکتر شکیب تاکید کرد: پرس تی وی کاری منحصر به فرد انجام می‌دهد؛ چرا که به رسانه‌ها و دولت‌های غربی وابسته نیست و در جهت توسعه نظام سرمایه داری و جهانی شدن هم گام بر نمی‌دارد. بلکه در جهت درست اشاعه اخبار و تحلیل‌ها و ارتباط با مردم عادی و بازتاب صدا‌های خاموش آن‌ها می‌پردازد تا با انعکاس همین صدا‌های خاموش شده از طریق دیپلماسی عمومی در جهت شکستن انحصار بیرحمانه غرب بر رسانه گام بردارد. آن هم در همان کشور‌های غربی که مردم زیر استثمار نظام کاپیتالیسم و لیبرالی قرار دارند.

وی اظهار کرد: طی چند سال اخیر پرس تی وی توانسته با جذب مخاطب عام در کشور‌های گوناگون خود را به وزنه‌ای در دیپلماسی عمومی ایران تبدیل کند. الحمدلله پرس تی وی گام‌های بسیار خوبی در جهت تثبیت جایگاه خود به عنوان مرجعی در عرصه رسانه برداشته است؛ به ویژه در جهت انعکاس رویداد‌های غرب آسیا که از دید رسانه‌های غربی و وابستگان آن‌ها پنهان می‌ماند یا می‌خواهند بر روی آن سرپوش بگذارند و محوش کنند.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: وقتی مقالات بسیاری از نویسندگان مستقل غربی و یا حتی تحلیل‌های مفسرین یا صاحب نظران مختلف را می‌خوانم، می‌بینم که در مرجع و منابع نوشتار‌های آن‌ها پرس تی وی هم به چشم می‌خورد. تقریبا چند سال پیش هم این روند شروع شده بود؛ ولی در دو سال گذشته به شکل بی سابقه‌ای مرجع قرار گرفتن پرس تی وی بسیار بیشترشده، بنابراین پرس تی وی در جهت درستی حرکت می‌کند.

کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به اینکه روند حرکت پرس تی وی بسیار نیکو و مبارک است، هشدار داد: این شبکه باید پیوسته مسیر رو به جلو و توسعه گرا داشته باشد، چرا که رقیبان هم ساکت نمی‌نشینند و در جهت سبقت گرفتن از پرس تی وی و تثبیت جایگاه خود بر می‌آیند و یا مانند رسانه‌های نظام سلطه در راستای تحت الشعاع قراردادن حقایق خواهند بود.

تشخیص درست میدان جنگ‌های مدرن

وی تصریح کرد: پرس تی وی در تبیین مواضع به حق ملت ایران در برنامه هسته ای، مقدم‌ترین خط دفاع در برابر حمله ظالمانه استکبار امریکاست. آن‌ها می‌خواهند اقدامات ناجوانمردانه و تروریسم میلیتاری و اقتصادی خود را به عنوان روال عادی و طبیعی و عین ثبات سازی، به عنوان حق و درست معرفی کرده و دفاع ملت ایران از استقلال و تمامیت ارضی خود و برنامه صلح آمیز هسته‌ای را که ضامن همین استقلال است، یاغی گری و بی ثباتی معرفی کنند.

در این جنگ نابرابر پرس تی وی در خط مقدم قرار گرفته که هم با برنامه‌های خبری و تحلیلی هم با حضور در رسانه‌های جمعی دیگر با تشخیص درست میدان جنگ‌های مدرن که همانا عرصه دیپلماسی عمومی است، گام‌هایی موثر در جهت دفاع از حقانیت ملت ایران و ملت‌های تحت ستم به خصوص در غرب آسیا برداشته است.

دکتر شکیب با اشاره به ایران هراسی توسط رسانه‌های استبکاری خاطرنشان کرد: دیپلماسی عمومی بیشترین تاثیر را در مبارزه با پروژه ایران هراسی خواهد داشت. نگاهی به عملکرد دولت‌های غربی در به کارگیری رسانه در دوران جنگ سرد و پس از آن به خوبی نشان می‌دهد که غرب چگونه رسانه را در جهت شرق هراسی، اسلام هراسی و به طور کلی ایجاد ترس در دل مخاطب از هر آنچه در برابر توسعه طلبی استکبار می‌ایستد، با قدرت به کار گرفته بوده است.

کارشناس مسائل بین الملل در پایان گفت: در چند سال اخیر مقاومت‌هایی در راستای مبارزه با ایران هراسی و اسلام ستیزی هم شکل گرفته که با توجه به منحصر فرد بودن کارکرد پرس تی وی به عنوان رسانه‌ای انگلیسی زبان تغییری شگرف در عرصه این رقابت - که بیان شد- به چشم می‌خورد. پرس تی وی به خصوص با به کارگیری شیوه‌های دیپلماسی عمومی توانسته است راه خوبی را برای مبارزه با این اقدامات تفرقه افکن باز کرده و با ایران هراسی از طریق نشان دادن چهره حقیقی ایران به مردم جهان، مقابله کند.

دسته بندی: رسانه / اسلاید شو / سردبیر
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید