پنج شنبه، 27 اردیبهشت 1403
پایگاه خبری میار » فرهنگی » دین و اندیشه » ضرورت درک ماه مبارک رمضان

ضرورت درک ماه مبارک رمضان

0
232
کد خبر: 66096

خجسته باد و مبارک قدوم ماه صیام

براولیا و احبای شهریار انام

پایگاه خبری تحلیلی «میار»، چهارشنبه 25 فروردین ماه 1400 مصادف است با اولین روز از ماه مبارک رمضان. این ماه از نهمین ماه های قمری می باشد که در بین ماه شعبان و شوال قرار گرفته است و تنها ماهی نیز است که نامش در قرآن کریم این کتاب آسمانی عظیم آمده و ذکر شده است؛ شهر رمضان الذی انزل فیه القرآن (سوره بقره - آیه 182). قرآن مجید هم در این ماه بر پیامبر عظیم الشأن اسلام، نازل شده است. با همین نکته های کوچک اما مهمی که بیان شد می توان دریافت ماه رمضان از چه جایگاه و فضیلتی بس گرانبها و ارزشمند و والا در نزد خداوند سبحان برخورداراست که اگر این ماه به درستی ادراک شود چه تأثیرات عظیم و شگرفی در انسان مسلمان و جامعه بشری به وجود خواهد آورد.   

ضرورت درک ماه مبارک رمضانماه مبارک رمضان را از هر زاویه ای مورد ارزیابی و تحلیل قرار دهیم خواه ماه خدا از نظر عوام و خواه ماه بندگان خدا یعنی انسان از منظر خواص؛ نمی توانیم منکر«عظمت»،‌ «کرامت»، «شرافت» و «فضلیت» فوق حد تصور این ماه شوییم. در این ماه عزیز و بی بدیل؛ لطف بیکران و بی پایان خداوند با رحمت واسعه اش در همه ابعاد در کائنات قابل ادراک و قابل لمس در ظاهر و باطن خلقت است و اگر این مهم به توسط انسان مؤمن که گل سرسبد عالم خلقت است، درک شود و این انسان  در این ماه با عظمت از ابعاد حیوانی مخرب خود فاصله بگیرد و به تقویت ملکات نفسانی و ارتقای روحی خود بپردازد و اقدام نماید، به طور قطع و یقین باید اذعان داشت این انسان در مدار و محور انسانیت قرار گرفته و به غایت آفرینش نایل آمده است.

ماه مبارک رمضان فرصت مغتنم و بی نظیری است که خداوند  به انسان هدیه داده است تا او با روزه گرفتن در این ماه به خدایش تقرب جوید و در روزها و شب هایش با تفکر و عبادت از نفس اماره فاصله بگیرد و با خروج از گناهان ریز و درشت، ظلمت ها، انانیت، حب نفس ها، خودخواهی ها، تسویه حساب نماید و در صدد جبران مافات نیز برآید. 

با درک روزه ماه مبارک رمضان؛ انسان از محرمات چشم می پوشد، از بند خودخواهی ها و خودپرستی ها رهایی می بابد، از بدی ها فاصله می گیرد، با نیکی ها مأنوس می شود و با استعانت از درگاه ذات ربوبیت با صبر و تقوا به مبارزه بی امان با نفسش می پردازد و غالب می گردد تا مهمان شایسته خداوند در این ماه باشد و از میزبانی حضرت دوست نهایت استفاده و بهره برداری را کرده باشد که شاید بتواند از این مسیر به درجه توبه، آمرزش و آزادی به معنای واقعی کلمه نایل آید. 


بیایید در ماه رمضان این فصل سبز ماندگار هستی ؛ 

- در صراط مستقیم عبودیت حرکت کنیم.

-  از ارتکاب معاصی و گناهان کوچک و بزرگ دست کشیده، توبه کنیم.

- به ساحت قرب پروردگارنزدیک شویم.

-  طوق بندگی شیطان را از گردن باز کنیم.

- بی خیال و غافل از حساب و کتاب رستاخیز نباشیم.

- به صدای وجدان بیدار و جان هوشیارمان گوش فرا دهیم.

- آینه دل و جان خود را با استغفار از زنگارهای معصیت پاک کنیم.

- ایمان داشته باشیم و یقین که؛ درهای رحمت الهی باز هستند و درهای غضبش بسته و لاک و مهرند.

- دعا اجابت می شود. در آخرین آیه سوره مبارکه فرقان به این مطلب تصریح شده است: «قل ما یعبوا بکم ربی لولا دعاوکم: بگو اگر دعای شما نباشد پروردگار من به شما عنایتی نخواهد کرد.»

- بهترین فرصت برای آمرزش خواهی، توبه و بازگشت به سوی خداوند است. 

- توفیق سحرخیزی و تهجد از ویژگی های بارز این ماه است، ارزان این فرصت را از کف ندهیم. 

- نسیم لطف و رحمت خداوند سبحان در این یک ماه بلا منقطع وزیدن دارد و باید خودمان را در مسیر این وزش حیات بخش الهی قرار دهیم و  با دعا و نیایش عاجزانه از خداوند بخواهیم  تا توفیق درک این ساعات ارزشمند را در روزها و شب های ماه مبارک رمضان به ما عطا فرماید و لایق دریافت مواهب معنوی آن نیز باشیم. چه زیبا  لسان الغیب خواجه شیرازی؛ حافظ( ره) می فرماید: 

هر گنج سعادت که خدا داد به حافظ

از یمن دعای شب و ورد سحری بود 

و:

مرو به خواب که حافظ به بارگاه قبول

ز ورد نیمشب و درس صبحگاه رسید

- ماه عبادت، عبودیت، معنویت با چاشنی معرفت در جهت اصلاح درون و برون است برای آبادانی و عمران دل بیقرار عاشق گرفتار معبود. 

- در این ماه؛ شیطان در بند است و گناهان در معرض طوفان سهمگین قرار دارند و بر اثر این طوفانِ ویرانگر تخریب و نابود می شوند و بشر مؤمن به راستی نفسی مفرح از عمق جان کشیده و حیات مبارکی را بدون مزاحم تجربه می نماید، باشد که از این حصار خارج نشود و در میثاق خود با خالقش در این ماه، متعهدانه روزگار شیرین وصل با معبودش را مغتنم شمارد و در هوای پاک این روزگار، حیات خویش را استمرار بخشد.  

    


در پایان یادداشت خود؛ این ماه مبارک را به همه مسلمانان تبریک و تهنیت گفته و برای ایشان حلاوت درک این ماه عزیز را که خداوند میزبان است و ما مهمانش، مسألت نموده و خواهان سلامتی و تندرستی مؤمنان در ایران و سراسر جهان هستم و امیدوارم در این ماه مبارک، دنیا از شر ویروس منحوس کرونا رهایی و خلاصی یابد تا از اضطراب و پریشانی خارج گردد. آمین یا رب العالمین.   

خاک وجود ما را از آب دیده تر کن

ویرانسرای دل را گاه عمارت آمد...


دکتر اسدالله افشار
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید