جمعه، 15 تیر 1403
پایگاه خبری میار » اسلاید شو » پنجم اسفند ماه 99 روزمهم و پر غرور برای ایران

پنجم اسفند ماه 99 روزمهم و پر غرور برای ایران

0
239
کد خبر: 63318
پایگاه خبری تحلیلی میار؛ سه شنبه پنجم اسفند ماه 1399 دولت  باید طبق قانون «اقدام راهبردی لغو تحریم‌ها» که  مصوب سه شنبه 11آذر ماه سال جاری مجلس شورای اسلامی می باشد، از پروتکل الحاقی در توافقنامه هسته‌ای( موسوم به برجام)  خارج شود. هدف از این مصوبه مجلس اعطای قدرت چانه زنی به دولت در جهت رفع تحریم ها بوده است که تا امروز و با روی کار آمدن دولت جدید آمریکا تحقق نیافته است و همچنان پس از سه سال از خروج آمریکا از این توافقنامه بین المللی؛ اعمال فشار و تحریم های سنگین غیرمشروع و ضد حقوق بشری استکبارغرب با عدم پایبندی به تعهدات برجامی اش علیه ایران ادامه داشته بی آن که متحمل هزینه ای گردد و براساس خوی استکباریش احساس کند که ایران باید تحت هر شرایطی در برجام بماند و تعهدات برجامی خود را بند به بند انجام دهد تا به مزاج قلدر جهانی خوش آید و بادی هم به غبغب خودش اندازد!
اقدام راهبردی لغو تحریم‌همجلس شورای اسلامی با شجاعت و جسارت، قانون «اقدام راهبردی لغو تحریم‌ها» را تصویب و به دولت تا 5 اسفند ماه سال جاری مهلت و انگیزه  داده تا بتوانند با تحریک آمریکاییان و تروئیکای اروپایی موجبات تغییر رفتار آنان را با لغو تحریم ها بوجود آورند که متاسفانه تا لحظه نگارش این یادداشت این مهم عملیاتی نگردیده و همچنان فرصت سوزی و اعتماد سوزی در دستور کار ایشان قرار دارد و حضور شتاب زده رئیس سازمان بین‌المللی انرژی اتمی هم حتی با بیانیه مشترکی که با سازمان انرژی اتمی ایران دیروز – یکشنبه 3اسفند ماه 99- منتشر گردید کمکی به حل موضوع ننموده است و برعکس فضای سیاسی ایران را متشنج نموده است تا جایی که 226 نماینده مجلس شورای اسلامی به خاطر تعلل دولت محترم در این زمینه؛ اقدام به صدور بیانیه نموده و بر این نکته تأکید کردند که قانون لغو تحریم‌ها بدون تاخیر باید اجرا شود.

بازخوانی بیانیه مهم نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی
نگارنده بنابه مهم بودن متن بیانیه نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی که می تواند بعد از طرح مهم اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها که با ۲۵۱ رأی مثبت در ۱۱ آذرماه ۹۹ به تصویب رسانده است مهم تلقی گردد؛ لامحاله برای فهم حساسیت آن مصوبه و این بیانیه، مروری براین بیانیه خواهیم داشت تا بتوانیم به عمق رفتار استراتژیک نمایندگان در برخورد با عملکرد منفعلانه دولت در زمینه برجام و نقض آشکار این پیمان نامه بین المللی از سوی آمریکاییان و سه کشور اروپایی حاضر در برجام، پی برده و مواضع آگاهانه ای را در این زمینه اتخاذ نمایم.    

در متن این بیانیه آمده است: «بعد از توافق برجام در سال ۱۳۹۴ امید می‌رفت طرف‌های غربی از جمله آمریکا و سه کشور اروپایی آلمان، انگلیس و فرانسه با صداقت با ملت بزرگ ایران برخورد کرده و به تعهدات خود عمل نمایند.»  

نمایندگان در ادامه این متن یادآور شده اند: «علی‌رغم این که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ‌در فواصل مختلف ۱۵ بار تائید کرده است که ایران به تعهدات برجامی خود به‌صورت کامل عمل کرده است اما متأسفانه شاهد بوده‌ایم که دشمنان ملت عزیز ایران به هیچ‌یک از تعهدات اساسی و مهم خود عمل نکرده و با این که قرار بود در روز اجرا یعنی ۲۷ دی ۱۳۹۴ تحریم‌های بانکی و نفتی برداشته شود متأسفانه بر مقدار این تحریم‌ها افزوده شده است، روند آسیب به منافع ملت ایران و افزایش تحریم‌ها به بهانه‌های مختلف که از زمان اوباما دموکراتیک آغاز شده بود منجر به خروج ‌ترامپ جمهوری‌خواه از برجام در اردیبهشت ماه ۱۳۹۷ شد.»

نمایندگان در بیانیه خود افزوده‌اند: «متأسفانه روند اجرای تعهدات یکطرفه از سوی مسئولین دولتی ایران به مدت ۵ سال ادامه یافت تا اینکه مجلس انقلابی در دفاع از منافع ملت ایران تصمیم گرفت طرح مهم اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها را با ۲۵۱ رأی مثبت در ۱۱ آذرماه ۹۹ به تصویب برساند.»

قوه مقننه در ادامه افزوده است: «در راستای دفاع از حقوق هسته‌ای و وادار کردن دشمنان ملت به برداشتن تحریم‌های ظالمانه به تبع آن گشایش اقتصادی مقرر شده است غنی‌سازی ۲۰ درصدی آغاز و نیز با اعطای مهلت دو ماهه به آمریکا و سه کشور اروپایی برای برداشتن تحریم‌های ظالمانه در صورت عدم صداقت و عدم انجام تعهدات ملت ایران نیز اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی در راستای اجرای بندهای ۲۶ و ۳۶ و بند ۱۳ قطعنامه ۲۲۳۱ را متوقف کنند از این رو همه مسئولین نظام از جمله مدیران دولتی موظف هستند که در صورت عدم رفع تحریم‌ها، اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را به‌صورت کامل از ۵ اسفند ۹۹ متوقف و بازرسی‌های آژانس را صرفاً محدود به نظارت‌های پادمان نمایند.»

در پایان این متن می‌خوانیم: «ما نمایندگان مجلس به مردم عزیز ایران اطمینان می‌دهیم که در دفاع از حقوق آنها به هیچ وجه کوتاه نیامده و به دشمنان ملت ایران نیز اعلام می‌کنیم همچنان که مقام معظم رهبری فرموده‌اند رفع عملی و کامل تحریم‌های بانکی و نفتی از شرایط اساسی ملت ایران برای برگشت آمریکا به برجام بوده و بدون رفع تحریم‌های ظالمانه که قابل راستی‌آزمایی از سوی ملت ایران باشد، ایران سربلند و قوی گام‌های پیشرفت صنعتی و هسته‌ای خود را متوقف نخواهد کرد.»

۲۳ فوریه (پنجم اسفند)؛ موعد توقف اجرای پروتکل الحاقی
در هرصورت ۲۳ فوریه (پنجم اسفند) که موعد توقف اجرای پروتکل الحاقی از سوی ایران است اشاره به برخی نکات در این زمینه روشنگر برخی از ابهامات در زمینه عدم تعهد آمریکاییان و سه کشور اروپایی می باشد:

1-  ایران با توجه به حقی که طبق پاراگراف ۳۶ بند برجام داده شده قادر است در صورت عدم پایبندی دیگر اعضا به ایفای تعهداتشان در برجام، اقدامات تنبیهی خود را نسبت به اعضایی که ناقض پیمان هستند اعمال نماید و از بار تعهدات خود در رابطه با ناقضین بکاهد.    

2- برنامه هسته‌ای ایران صلح آمیز بوده و این مهم بارها از سوی مجامع بین المللی و حتی آمریکاییان و اروپاییان- با همه خباثت و ریاکاری و مانع تراشی های عدیده- و آژانس بین المللی انرژی اتمی( 15 گزارش) مورد تأیید قرار گرفته است. بنابراین حسن نیت ایران در خصوص رعایت مفاد برجام ثابت شده است و از هیچ کس نمی تواند آن را زیر سئوال ببرد.  

3- آمریکا یک جانبه از برجام خارج شد. تعهداتش را نقض و به جامعه جهانی دهن کجی نمود. ماحصل این خروج بی ادبانه و خارج از عرف و نزاکت بین المللی آن شد که چهره پیمان شکنانه آمریکاییان برای جهانیان و مردم دنیا افشا و برملا گردید تا پس از این کشوری با آمریکا، پیمان های بین المللی امضا ننماید. با این وصف آمریکا دیگر وجاهت قانونی و بین المللی در جامعه جهانی ندارد و به قول ضرب المثل ایرانی دیگر کسی برایش  تره هم خرد نخواهد کرد!

4- شایعه سازان و پیاده نظام دشمن و ستون پنجم بدانند؛ اجرای مصوبه مجلس، توان نظارتی آژانس انرژی بین المللی را کاهش می دهد و این به معنای خروج از برجام نیست. بیانیه مشترک روز یکشنبه 3 اسفند ماه 99  آژانس با سازمان انرژی اتمی ایران با همه حرف و حدیث هایش نیز همین معنا را تأیید و تصدیق می نماید. بنابراین دولت ایران بر اساس مصوبه مجلس اقدامات فراتر از پروتکل الحاقی را متوقف کرده است نه آن که پیش قدم  و خواستاردر قطع همکاری با آژانس بین المللی بوده باشد.

5- بایدن رییس جمهور جدید آمریکا هم روغن ریخته را نذر امامزاده نکنند و با نامه پراکنی به شورای امنیت و سازمان ملل و بر داشتن اندکی محدودیت از تردد دیپلمات های کشورمان در نیویورک[1]، از ریاکاری دست بردارد و اگر خواستار بازگشت به جمع گروه برجام می باشد باید بنا به بیانات مقام معظم رهبری در عمل نه در حرف و شعار؛  تمام تحریم‌ها را لغو نماید و برای آن که صداقتش نیز اثبات گردد ایران راستی آزمایی خواهد نمود. این حرف اول و آخر نظام جمهوری اسلامی ایران است و از ایران هم جز این صدایی شنیده نخواهد شد. دولت جدید آمریکا فرصت سوزی را کنار بگذارد. اعتماد سازی را پیشه کند و به دور از فریبکاری و ریاکاری با صداقت وارد حل مشکلات جهانی و از جمله برجام گردد. این بازگشت خدمت به جامعه بشریت و بازگشت به صلح، عدالت، امنیت، آرامش و آسایش است. اگر گوش شنوایی در جامعه سیاسی آمریکا باشد و اتاق فکر خودشان را از دست صهیونیسم بین المللی خارج سازند، قطعا بوی خوش نسیم حیات بخش را در سرتا سر دنیا، استشمام خواهند نمود.

6- نشست وزیران خارجه اروپا و آمریکا درروز دوشنبه ۴اسفند ماه 99 هم اگر تأمین کننده نظر ایران نباشد محلی از اعراب در تصمیم نظام جمهوری اسلامی ایران ندارد و نشستی شکست خورده باید تلقی گردد. ایران از حقوق ملی خود ذره ای عقب نشینی نخواهد نمود و در این مسیر حاضر نیست به کشورهایی که تا دندان مسلح به انواع سلاح های پیشرفته موشکی، تسلیحاتی و اتمی هستند باج دهد. ایران با تکه بر توان داخلی خود به پیشرفت های قابل توجهی در زمینه های گفته شده نایل آمده است که همگی صلح آمیز بوده و در جهت توانمندی دفاع مورد استفاده قرار خواهد گرفت. نگرانی و خوف دشمنان ما  از همین توانمندی است که ایران را قدرت مند نموده تا تسلیم باجی خواهی قدرت های استکباری نبینند. ایران هرگز برای داشته های بومی و ملی اش با هیچ قدرتی مذاکره نخواهد کرد و به ایشان هم اجازه نخواهد داد در این زمینه دخالت نمایند و تصمیم گیری کنند.

7- اگر آمریکاییان و اروپاییان با ایران قدرتمند کنار بیایند و حقوق مشروع ایران را به رسمیت شناسانند قدر مسلم برای همه خوبست و جهان از قلدری آنان دیگر در امان خواهد ماند و دیگر لازم نیست آمریکاییان و سه کشور اروپایی با مواضع شرم آور و ریاکارانه خود اشک تمساح ریخته و به نام صلح و امنیت با بیانیه ها و سخنرانی های خود؛  از کاهش تعهدات برجامی ایران ابراز نگرانی کرده و نسبت به آن هشدار دهند.

8-این کشورها به خوبی می دانند و با اعترافات اخیر خودشان نیز تصدیق کرده اند سیاست فشار حداکثری شکست خورده است و دیگر فشار به ایران کارساز نمی باشد. کاش دولت بایدن اشتباهات استراتژیک دولت ترامپ را بیش از رسیدن موعد۲۳ فوریه (پنجم اسفند) کان لم یکن می نمود و بر جبران این اشتباهات قیام   می نمود. افسوس که بایدن نشان داد جرأت و جسارت این کار بزرگ را ندارد و مرد این میدان بزرگ نیست. مواضع سست او و سکوت گاه و بیگاهش در زمینه برجام مؤید همین دیدگاه و نظر است.

پنجم اسفند ماه 99 روز مهمی است و جهان آن روی دیگر قدرت ایران را خواهد دید و می بیند ایران از قدرت پوشالی آمریکا و بازی های روانی این کشور استکباری نهراسیده و به راه پر غرور خود تا رسیدن به حقوق مشروعش در سطح بین المللی از حرکت باز نخواهد ایستاد.
زنده باد ایران و برقرار باد اقتدار باشکوه ملی و جهانی ایران

دکتر اسدالله افشار
پی‌نوشت:
[1] - در شرایطی که ضرب‌الاجل ایران برای توقف اجرای اقدامات داوطلبانه در برجام ۵ اسفند به پایان می‌رسد، آمریکا پالس‌های مثبتی را به برجام نشان داده است. در همین ارتباط، دولت جو بایدن در نامه‌ای به شورای امنیت سازمان ملل خبر داد که آمریکا اعلان خود مبنی بر بازگشت تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران را که در دولت ترامپ به سازمان ملل اطلاع داده شده بود، لغو کرده است. همزمان محدودیت تردد دیپلمات‌های ایران در نیویورک و حضور در نشست کمیسیون برجام از دیگر اقدامات مدنظر واشنگتن برای احیای برجام است.

دکتر اسدالله افشار
دسته بندی: اسلاید شو / جالب
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید