جمعه، 14 اردیبهشت 1403
پایگاه خبری میار » اسلاید شو » جامعه روحانیت مبارز همه را به وحدت دعوت می کند، نه به خود

جامعه روحانیت مبارز همه را به وحدت دعوت می کند، نه به خود

0
180
کد خبر: 61970
جامعه روحانیت مبارز پیوسته دعوت کننده به وحدت است، دعوت به خود نمی کند اما دعوت به وحدت می کند. گروه ها، احزاب و تشکل های متعددیوجود دارند (بیش از ۳۰ تشکل هستند) جامعه روحانیت مبارز آن ها را دعوت کرده و باز هم دعوت می کند و برنامه ریزی می کند تا آن ها به سوی وحدت حرکت کنند. این وظیفه جامعه روحانیت مبارز است.

می گوید اگر نیروهای انقلاب در آوردگاه ریاست جمهوری سال آینده به وحدت -گزینه واحد- دست نیابند شکست می خوردند از این رو جامعه روحانیت مبارز به عنوان گروه مرجع چتر«وحدت» را باز کرده و از همه احزاب و تشکل ها دعوت کرده و همچنان دعوت می کند زیر این چتر قرار گیرند تا با معرفی گزینه نهایی، در راستای گفتمانانقلاب به مردم خدمت کنند.

از پیام انتخاباتی خود به یک کاندیدای احتمالی ریاست جمهورخبر داد و از چهره های سیاسیکه تمایل دارند بر کرسی میدان پاستور جلوس کنند، خواست برای رضای خدا کنار بروند تا در نهایت مسیر برای دست یابی به گزینه اصلی سهل و آسان شود.

نقدی هم به افرادی که می گویند زمان عوض شده است و دیگر جامعه روحانیت نمی تواند عامل وحدت نیروهای انقلاب شود می زند و می گوید: تشکل متبوعش چیزی برای خود نمی خواهد و برای این تشکل فقط و فقط «وحدت »مهم است و در عین حال همچنان حضور فعال در عرصه سیاسی دارد و خواهان آن است همه احزاب حتی آنهایی که تاکنون به این سازوکار اضافه نشده اند بپیوندند.

او که رئیس شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز است پس از درگذشت آیت الله مهدوی کنی مدتی به عنوان دبیرکل انتخاب شد و پس از تغییر و تحول صورت گرفته در این تشکل روحانی، ریاست شورای مرکزی جامعه روحانیت را برعهده گرفت.

این ریش سفید جریان اصولگرا که تشکلش بهعنوان شیخوخیت جریان اصولگرا شناخته می شود درخواست ما را برای مصاحبه با موضوع«وحدت و همگرایی نیروهای انقلابی» پذیرفت، گفتگو از اهمیت همگرایی اصولگرایان در انتخابات آغاز شد و به توصیه انتخاباتی وی به مردم خاتمه پیدا کرد.

آنچه پیش رو داریدگفتگوی هفته نامه شما با آیت الله محمد علی موحدی کرمانی است:

**باتشکر از وقتی که به ما برای این مصاحبه اختصاص دادید، اگر موافق هستید گفتگو را با موضوع «انتخابات ریاست جمهوری»آغاز کنیم. از آنجا که انتخابات خرداد سال آینده برگزار می‌شود به عنوان سوال اول بفرمایید،توصیه جنابعالی به نیروهای انقلاب برای شکل گیری وحدت و همگرایی چیست؟

اگر چنانچه نیروهای انقلاب و ولایی متفرق باشند شکست می خورند؛ شکی در آن نیست اما اگر جمع شوند و بر روی یک گزینه در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده توافق کنند موفق خواهند شد و در موفقیت آنها هم تردیدی نیست. از آنجا که ریاست جمهوری خیلی مهم است، هر کسی فکر می کند گزینه متبوع آنها گزینه مناسبی شناخته می شود، گروه دیگری هم این نگاه را نمایندگی می کند و بر گزینه متبوع خود در صحنه انتخابات تاکید می کند. منشاء اختلافات همین نوع نگاه است چرا که هر کس نظر خاص خود را اعلام می کند. به اعتقاد بنده باید این نگاه را کنار بگذارند و ببینید که معیارهای رئیس جمهور چیست، اگر معیارها در گزینه ای لحاظ نشده بود صرف نظر کنند.

**به نکته مهمی اشاره کردید، هنوز فضا انتخاباتی نیست اما چند نفر از آقایان تمایل خود را برای کاندیداتوری در انتخابات اعلام کرده اند، آیا با این روند وحدت شکل خواهد گرفت؟

بنده به یکی از کاندیداها که ظاهرا تصمیم به کاندیدا شدن در انتخابات ۱۴۰۰ را دارد گفتم اگر می خواهید به کشور خدمت کنید برای رضای خدا کنار بروید. فکر می کنید این وظیفه بر شما گذاشته شده است و خود را لایق و شایسته می دانید، دیگران هم همین طور فکر می کنند و می گویند ما بر خود وظیفه می دانیم که در صحنه حظور پیدا کنیم.برای رضای خدا، بدانند وظیفه آن ها این است که کنار بروند تا در نهایت برروی یک گزینه توافق شود. این رمز موفقیت است.

** لزوم وحدت و همگرایی زیر چتر بزرگان بخصوص جامعه روحانیت مبارز را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

جامعه روحانیت مبارز پیوسته دعوت کننده به وحدت است، دعوت به خود نمی کند اما دعوت به وحدت می کند. گروه ها، احزاب و تشکل های متعددیوجود دارند (بیش از ۳۰ تشکل هستند) جامعه روحانیت مبارز آن ها را دعوت کرده و باز هم دعوت می کند و برنامه ریزی می کند تا آن ها به سوی وحدت حرکت کنند. این وظیفه جامعه روحانیت مبارز است.

افراد ارزنده ای هم چون شهید بهشتی، شهید مطهری، شهید باهنر و مقام معظم رهبری تشکیل دهنده جامعه روحانیت مبارز بوده اند از این رو به عنوان یک نهاد اصیل و ریشه دار محسب می شود. عمر ۴۰-۵۰ ساله دارد و مردم هم به جامعه روحانیت مبارز گرایش دارند، در ایام انتخابات مردم در مساجد سوال می کنند نظر جامعه روحانیت مبارز چیست؟ از این رو به عنوان یک مرجع ریشه دار شناخته می شود. به همین جهت وظیفه دارد که در جریان انتخابات وارد شود و مردم هم به دلیل عشق و علاقه ای که به روحانیت دارند،به نظرات آنها توجه می کنند.

** به تشکلیهایی که ذیل جامعه روحانیتدر راستای وحدت حرکت می کنند اشاره کردید، در مقابل هم شاهدیم برخی از تشکل ها تمایل دارند جداگانه فعالیت کنند، توصیه جنابعالی به این دسته از شخصیت ها و احزاب چیست؟

تشکل هاگرایش به جامعه روحانیت دارند اما بعضی از تشکل ها نیز برای خودشان برنامه قائل هستند ما همه را به وحدت دعوت می کنیم تا زیر یک چتر قرار بگیرند و همان طور که تاکید شد آن چتر «وحدت»است.

باز تکرار می کنم جامعه روحانیت چیزی برای خود نمی خواهد و برای او فقط و فقط «وحدت» مهم است به همین جهت یک چتر باز کرده است و می گوید تشکل ها، احزاب و گروه ها زیر این چتر جمع شوند تا بدین وسیله به نظر واحد در انتخابات برسند.

** با توجه به پیام«وحدت» که از سوی جامعه روحانیت مبارز صادر شده است، عدم تبعیت از وحدت و همگرایی در انتخابات چه تبعاتی خواهد داشت؟

اگر تشکلی باشد که آن تشکل خود را ببیند و دعوت به خود کند این نوع نگاه آن ها باعث تفرق می شود، تفرقی که منجر به شکست خواهد شد. هیچ یک از تشکل های انقلابی مجاز نیستند که مردم را به خودشان دعوت کنند همه باید به سوی وحدت گرایش پیدا کنند و زیر چتر «وحدت» قرار بگیرند تا بتوانند به سوی اهداف مقدس انقلاب حرکت کنند.

**از آنجا که در این دوره باز جامعه روحانیت مبارز محوریت وحدت نیروهای انقلاب را برعهده گرفته است،- عده ای القاء می‌کنند روحانیت مبارز نمی تواند عامل وحدت باشد-به عبارتی می گویند دوره وحدت با محوریت روحانیت گذشته و باید اشخاص محوریت کار را برعهده بگیرند-در صورتی که جامعتین از گروه های مرجع شناخته می شود، نقش جامعتین را در تکمیل نخ تسبیح وحدت جریان های انقلاب چگونه می بینید؟

جامعه مدرسین حوزه علمیه قم معمولا در این مسائل دخالت نمی کند بنابراین بحث، جامعه روحانیت مبارز است. ما از افرادی که می گویند جامعه روحانیت مبارز«نه» سوال می کنیم شما چه تشکلی را در کشور سراغ دارید که ریشه ۵۰-۴۰ ساله داشته باشد؟ چه تشکلی غیر از جامعه روحانیت مبارز می شناسید که بتواند در دل مردم جا بگیرد.

جامعه روحانیت از همان ابتدای فعالیت خود، شورای مرکزی شناخته شده ای داشته است از این رو اگر فرد یا افرادی فکر می کنند که جامعه روحانیت نمی تواند کاری انجام دهد اشتباه کرده اند. البته نمی خواهم بگویم جامعه روحانیت امروز همان جامعه دوره شهید بهشتی و مطهری است اما بازجامعه فعال است و نمی شود فکر کنیم جامعه روحانیت وجود ندارد. اکنون نیز در شورای مرکزی افراد بسیار وزینی حضور دارند، مصلحت نمی دانم از همه افراد نام ببرم اما باز تاکید می کنم این نوع طرز فکر اشتباه است که القاء کنند جامعه روحانیت به مرحله ای رسیده است که نمی تواند مرجع باشد.

**رهبر انقلاب بر استفاده از نیروهای جوان و با تجریه در دولت آینده تاکید کرده بودند، این سوال مطرح می شود کهمهمترین ویژگی نامزد ریاست جمهوری باید چه باشد تا بتوانندمطالباترهبری و مردم را برآورده کند؟

مقام معظم رهبری در زمان خودش بیانات جامعی را در این زمینه خواهند داشت بنابراین بنده همه را دعوت می کنم تا منتظر باشند که بیانات مقام معظم رهبری اعلام شود تا ببینیم معظم له چه شاخصه هایی را تعیین می کنند.

** منهای نظرات رهبر انقلاب که مطرح می شود، نظر شخص جنابعالیبه عنوان یک ریش سفید و بزرگ جریان اصولگرا درباره ویژگی های کاندیداهای ریاست جمهوری چیست؟

برای آنکهرئیس جهور آینده در کارهای خود موفق شود باید کنار و مطیع رهبر انقلاب باشد و سخن رهبری برای او تابلو باشد. فقط شعار ندهد و در عمل مطیع باشد؛ برخی شعار می دهند اما در عمل در مسیر و راه رهبری قرار نمی گیرند.

کاندیداها هم باید جایگاه ریاست جمهوری را به عنوان یک خدمت تلقی کنند، یعنی بگویند من می خواهم خدمت کنم و بالاترین عبادت را انجام بدهم و بالاترین عبادت هم خدمت به مردم است. پُست و جایگاه را برای خدمت بدانند و نه خدای ناکرده به عنوان لقمه چرب به آن نگاه کنند. جهنم در این طرز فکر جا دارد.

**درباره کاندیداهای ریاست جمهوری بیشتر بگوید، از این جهت می گویم که پنج ماه به انتخابات باقی مانده و اخباری مبنی بر حضور برخی چهره ها جهت کاندیداتوری در انتخابات اعلام می شود،گزینه اصلح باید چگونه شناسایی شودو چرا بعضی تاکید دارند داوطلب انتخابات شوند، ؟توصیه جنابعالی به این افراد چیست؟

کاندیداها باید ببینند آیا از عهده این مسئولیت حساس و سنگین برمی آیند که می خواهند رئیس جمهور یک کشور شوند. حقیقتا مسئولیت سنگینی است. هر کدام از وزرا که در کشور عهده دار یک برنامه اجرایی هستند از سوی رئیس جمهور به مجلس معرفی می شوند و سپس کابینه تشکیل خواهد شد و رئیس جمهور هم ریاست کابینه را بر عهده دارد از این رو اگر گزینه ای نمی تواند این مسئولیت را بر عهده بگیرد و باز می خواهد کاندیدای انتخابات شود بالاترین خیانت را کرده است.

قرآن کریم می فرماید:«مومنین متوجه باشید -به امانت ها خیانت نکنید- اگر خیانت کنید این خیانت به خدا و پیغمبر است».

نکته دیگر آن که افرادی که می خواهند نامزد انتخابات شوند باید ببیند آیا واقعا تقوا دارند که از این جایگاه سوء استفاده نکنند اگرتقوا ندارند و باز می خواهند کاندیدای انتخابات شوند فعل حرام صرف کرده اند؛ بالاترین بدبختی این است که یک فرد نالایق را مردم نشناسند و به او رای دهند و او هم باعث بروز سختی هایی برای مردم و کشور می شود از این رو به مردم توصیه می کنم هوشیار باشند، دقت کنند و در انتخابات از افراد کاردان سوال کنند که چه کسی لایق است تا با شناخت رای بدهند تا ان شاء الله یک فرد صالح، شایسته، کاردان، دلسوز، متدین، ولایی و خداترس به عنوان رئیس جمهور انتخاب شود.

مشارکت مردم در انتخابات مجلس کم بود، فکر می کنید با توجه به شرایط کنونی افزایش مشارکت مردم در انتخابات ۱۴۰۰ وجود دارد؟

مشارکت مردم مسئله مهمی است ممکن است خیلی از مردم نسبت به عملکرد دولت گله مند و ناراضی باشند و بگویند به ما توجه نشده و مظلوم واقع شده ایم و به این دلیل در انتخابات آینده شرکت نمی کنیم در صورتی که مردم باید گلایه ها را کنار بگذارند و به این نکته مهم توجه داشته باشند که انتخابات ریاست جمهوری بسیار مهم است از این رو باید شرکت کنند و به دنبال گزینه اصلح هم باشند. کنار کشیدن آن ها فایده ای که ندارد «هیچ» بلکه گناه هم محسوب می شود بنابراین باید با دست پُر در انتخابات شرکت کنند.

**حاج آقا توصیه انتخاباتی شما به مردم چیست؟

مردم حتما دقت و تحقیق کنند تا به بهترین گزینه دست برسند و به او رای بدهند در این صورت در قیامت هم مواخذه نمی شوند اما اگر دقت نکنند مواخذه می شوند، خوب نشناسند مواخذه می شوند، دقت کردند اما در انتخابات شرکت نکردند باز گناه می کنند و در قیامت باید جواب بدهند. امیدواریم با حضور مردم انتخاب خوب و پرشکوهی در سال آینده داشته باشیم.« ان شاء الله»

دسته بندی: اسلاید شو / سردبیر
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید