یکشنبه، 16 اردیبهشت 1403
پایگاه خبری میار » فرهنگی » دین و اندیشه » به مناسبت سالروز شهادت حضرت زهرا(س) /حضرت فاطمه(س)؛ کوثر جاری در حیات بشریت

به مناسبت سالروز شهادت حضرت زهرا(س) /حضرت فاطمه(س)؛ کوثر جاری در حیات بشریت

0
545
کد خبر: 61389
پایگاه خبری تحلیلی میار؛ در آستانه سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) این بانوی اول عالم خلقت قرار داریم. از او گفتن و نوشتن امری دشوار است. او در نزد خدا[1] و رسول مکرمش مقامی بلند دارد و تا دنیا برپا و برقرار است سرور زنان جهانیان می باشد. هرکس با هر اندیشه و عقیده ای به او ایمان دارد؛ وظیفه دارد نسبت به زندگی پر فراز و نشیب حضرتش در تمام لحظات حیات کوتاه او، شناخت و معرفت حاصل نماید. این مهم اگر با تأنی و تتبع و تأمل و پژوهش های بی غرضانه و متکی بر اسناد و مدارک تاریخی صورت پذیرد اولا از ارزش فوق العاده ای برخوردار خواهد بود و ثانیا فرد محقق و پژوهشگر، قطعا به عالی ترین رتبه های روحانی و مقامات معنوی نائل خواهد آمد.به مناسبت سالروز شهادت حضرت زهرانکته ای که باید در اینجا یادآور شویم آن است که زندگی پر برکت حضرت صدیقه طاهره می تواند در همه قرون و اعصار، برای زنان مسلمان و حتی غیر مسلمان راهگشا باشد و شیوه و سبک زندگی سراسر نورانی این دردانه عالم خلقت را که کوثر جاری در حیات بشریت است الگو خود قرار دهد تا بتواند در جامعه امروزی و در حریم مکتب فاطمی؛ از تهاجم بی رحمانه فرهنگی نظام فاسد و منحط سرمایه داری غرب که نماد و الگویی مبتذل و غیر انسانی برای جامعه زنان مسلمان  بشمار می آید جلوگیری نماید، و لذا برای دستیابی به این مهم، ضرورت دارد ابعاد گوناگون زندگی و شخصیت آن حضرت، بررسی، تبیین و تحلیل گردد تا به عنوان الگوی عملی مناسب به جامعه بشری پیشنهاد گردد.
به مناسبت سالروز شهادت حضرت زهراباید اعتراف کنم تشریح فضائل و مناقب آن بانوی عصمت با توجه به عمر کوتاهش که از اعجاز برخورداراست پایان ناپذیر بوده و برای شناخت کامل این شخصیت فرزانه قطعا راهی بس دشوار و دراز در پیش خواهیم داشت که به قول مولوی :
یک دهان خواهم به پهنای فلک
تا بگویم وصف آن رشک ملک

عظمت و شأن فاطمه (س) زمانی درک می شود که بدانیم عرب جاهلی هیچ احترام و اعتنایی به دختر نداشت و وجود دختر را مایه ننگ تلقی و پس از تولدش زنده به گور می نمودند! تولد و شخصیت فاطمه(س) در حریم امن پدر بزرگوارش، در عصری که به زن نگاه منفی داشتند، عرصه و زمینه ای را به وجود آورد که به زن از دریچه یک انسان با توانمندی های مثبت و منفی نگاه شود.

تولد فاطمه(س) تولد همه زنانی شد که از سیطره بی اخلاقی مردان یاوه گو خلاص گردند و پا یه حیاتی گذارند که زندگی جدیدی را تجربه نمایند تا در آن دیگر برده و کنیز مردان شهوت ران نباشند و جنس دوم خلقت محسوب نشوند. خدمتی که فاطمه زهرا(س) با تولدش به جامعه زنان نمود تا قیام قیامت زنان عالم را مدیون حضرتش کرده که باید پاسخگوی کوتاهی ها و قصور خود در حریم علم و عمل به ایشان باشند. تولد حضرت فاطمه(س)، زمینه ساز رشد و شکوفایی شخصیت زنان عالم، این قشر از انسان گردید.

جامعه زنان با توجه به پیچیدگی امور حاکم بر جهان، می توانند با تأسی بر منش و شخصیت ممتاز الهی حضرت زهرا(س) و با تکیه بر علم، ایمان، آگاهی و معرفت هم چون او در عرصه های مختلف فردی ، خانوادگی و اجتماعی، بدرخشند  و منشأ خیر و برکت برای تمام بشریت گردند و در هنگام لزوم در دفاع از حق و حقوق شهروندی در جامعه به مانند ایشان اقدام نمایند و طعم شیرین ایستادگی و زیر بار ظلم و زور نرفتن را به جان عدالتخواهشان بچشانند. چه بسا در این راه به مصایبی گرفتارآیند و دچار آزارها و صدمات جسمی و روحی گردند و چون وجود نازنین حضرت فاطمه (س) که جان پاک خود را تقدیم معبود نمود، آنان نیز چنین کنند.

آری حضرت فاطمه در برابر التقاط، نفاق ها، فتنه ها، انحراف ها، سیاست زدگی ها، مدعیان دروغگو، نیرنگ بازان ، فریب و مصلحت های عوام فریب اهل سیاست ایستاد، باج نداد، سکوت نکرد، افشاگری نمود و در برابر تمام دنیای عافیت طالبان قدرت طلب غاصب بدون واهمه قیام نمود و از حق ولی زمانه دفاع کرد. او تسلیم نشد و در این راه هزینه های بسیاری را نیز متحمل گردید. شد آن چه که نباید می شد...[2]  

در هرحال آن که امروز شرمنده است کسانی هستند که بعد از رحلت رسولخدا(ص)؛ حرمت حریم حضرتش را محترم نشمردند و با گستاخی هرچه تمام تر دردانه و اهل بیتش را اذیت و آزار نمودند. این جماعت  حتی در طول تاریخ پیروان منصف خود را شرمنده اعمال دون خودشان کرده به گونه ای که خجل از روی ائمه معصومین علیهم السلام  و شیعیان هستند.  


امروز فاطمه(س) به عنوان دختر، همسر، مادر، مبارز و زنی ایده آل؛ الگو و قهرمان بی بدیل همه زنان حق طلب است و این زنان با شور و اشتیاق تمایل دارند به سیره، سلوک و گفتارش تأسی کنند  و از راه و رسم او الهام بگیرند.  

آری او در نجابت، مروّت، سخاوت، شجاعت، بخشش، نرم خویی، سعه صدر، صبر و بردباری، مهربانی، متانت، عفّت و پاک دامنی، خویشتن داری، حق گویی، حفظ اسرار، وفای به عهد و پیمان، صداقت و راست گویی، ایثار، تقوا و عبودیت، صراحت لهجه و فصاحت کلام، قناعت پیشگی، ساده زیستی، مناعت طبع، دوری از تجمّل، غرور، حِرص، غیبت، تهمت، دروغ، زبان زد جامعه خود بود و این صفات و کمالات اخلاقی از او انسانی شایسته، ارزشمند و دوست داشتنی ساخته بود که دشمنانش به آن معترف بودند و به شخصیت ممتاز آن یگانه دوران و فرزند رسولخدا(ص) اعتراف و اذعان می نمودند.  

در پایان این یادداشت کوتاه بر خود فرض می دانم شهادت مظلومانه سرور بانوان جهان؛ حضرت صدّیقه زهرا(س)، ریحانه نبی مکرم، حضرت محمّدِ مصطفی(ص) را به عموم شیعیان جهان و شیفتگان و محبّان آن بانوی بزرگوار تسلیت گویم.

دکتر اسدالله افشار
پی‌نوشت:
[1] - با مراجعه به قرآن کریم درمی‌یابیم که آیات متعددی در بیان شأن و مقام حضرتش نازل گردیده است که از آن جمله می‌توان به آیه‌ی تطهیر، آیه مباهله، آیات آغازین سوره دهر، سوره کوثر، آیه اعطای حق ذی القربی و... اشاره نمود که خود تأکیدی بر مقام عمیق آن حضرت در نزد خداوند است . این آیات با تکیه بر توفیق الهی، در كتب ، مقالات پژوهشي وميداني محققان ومورخان وسيره نويسان مورد بررسی قرار گرفته است .

[2] - برای مطالعه بیشتر در این زمینه علاقمندان می توانند به کتاب منتشر شده نویسنده این یادداشت که در ذیل مشخصات آن خواهد آمد مراجعه فرمایند:
افشار، اسدالله(1395) ، كوثرآفرينش ؛ رشك ملك (شرح فضائل ، مناقب ، مصائب و آلام زندگاني بانوي عصمت و طهارت حضرت فاطمه "س") ، تهران، آسمان كبود.

دکتر اسدالله افشار

تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید