جمعه، 28 اردیبهشت 1403
پایگاه خبری میار » اسلاید شو » ترور آبسرد و رویکردهای جناحی به واکنش‌های خارجی

ترور آبسرد و رویکردهای جناحی به واکنش‌های خارجی

0
405
کد خبر: 59558
ترور شهید فخری زاده در جمعه گذشته باعث شد تا بسیاری از نگاه‌ها به واکنش نخبگان سیاسی آمریکا به این رویداد دوخته شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی میار به نقل از ایرنا، از آنجا که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی صراحتا از شهید محسن فخری زاده به عنوان مدیر پروژه ادعایی ساخت سلاح هسته‌ای ایران نام برده بود، انگشت‌های اتهام در خصوص ترور آبسرد، پیش از همه به سوی سازمان موساد نشانه رفت.

با این حال، نقش و موضع دولت آمریکا در این جنایت، موضع دموکرات‌ها و جمهوریخواهان و به ویژه رویکرد جو بایدن، رئیس جمهور آینده آمریکا در این زمینه، طی روزهای اخیر سوژه بحث و جدل تحلیلگران داخلی و خارجی بوده است.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در واکنش به ترور شهید «فخری‌زاده» اقدام به بازتوییت پیام «یوسی ملمن»، خبرنگار صهیونیست کرد که در توییت خود نوشته بود، ترور شهید فخری‌زاده ضربه‌ای روحی به ایران است، اقدامی که حمایت او از این ترور به شمار رفت. علاوه بر این، روزنامه «گاردین» در سرمقاله روز یکشنبه خود، با اشاره به خبر مشورت ترامپ با مشاورانش درباره به کارگیری گزینه نظامی علیه ایران، نتیجه گرفته بود که او احتمالا با ترور محسن فخری زاده موافقت کرده است.

اما در سمت دموکرات ها، رئیس سازمان سیا  در دوره اوباما این ترور را نقض آشکار قوانین بین‌المللی خواند. برنی سندرز، سناتور مشهور دموکرات هم ترور شهید فخری‌زاده را غیرقانونی و تحریک‌آمیز خواند و کریس مورفی دیگر سناتور دموکرات آمریکایی گفت که این ترور، آمریکا، اسرائیل یا جهان را امن تر نمی‌کند. بایدن هم در گفت‌وگو با «سی.ان.ان» تصریح کرد دشوار است بگویم این ترور چه میزان تعاملات ما با تهران را پیچیده خواهد کرد.

در این میان، برخی رسانه‌های داخلی با اشاره به ترور ۴ تن از شهدای هسته‌ای شامل شهیدان مسعود علی محمدی، مجید شهریاری، داریوش رضایی نژاد و مصطفی احمدی روشن در بازه زمانی ۲۲ دی ۱۳۸۸ تا ۲۱ دی ۱۳۹۰ که همگی در دوران تصدی باراک اوباما، رئیس جمهور سابق آمریکا رخ داد،  آن را نشانه این گرفتند که دولت های دموکرات و جمهوریخواه در کاخ سفید، هر دو مسئولان و دانشمندان ایرانی را ترور کرده اند و اکثر مواقع رفتارهای مشابهی در قبال تهران داشته اند.

ترور شهید علی محمدی ۲۲ دی ۱۳۸۸ و ترور دکتر شهریاری و فریدون عباسی تقریبا یک سال بعد در ۸ آذر ۱۳۸۹ انجام شد. شهیدان داریوش رضایی نژاد و مصطفی احمدی روشن هم در ۱ مرداد و ۲۱ دی ۱۳۹۰ به شهادت رسیدند. از آن تاریخ تا ۷ آذر ماه سال جاری که شهید فخری‌زاده هدف تروریست‌ها قرار گرفت، مواردی از این دست رخ نداده بود، اما ادعای یک رسانه آمریکایی در خصوص درخواست باراک اوباما از نتانیاهو در این زمینه قابل تامل است.

۱۱ اسفند سال ۱۳۹۲ (اول مارس ۲۰۱۴) شبکه آمریکایی سی‌بی‌اس مدعی شد ایالات متحده خواستار توقف ترور دانشمندان ایرانی از سوی اسرائیل شده است.

در آن سال همزمان با آغاز سفر بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی به آمریکا برای گفت‌وگو با باراک اوباما و سخنرانی در «ایپک» در خصوص ایران، گزارش یک رسانه مهم آمریکایی از درخواست این کشور از تل‌آویو برای «پایان دادن به برنامه کشتن دست اندرکاران برنامه اتمی ایران» خبر داد.

رسانه‌های صهیونیستی به این گزارش سی بی اس توجه زیادی نشان داده و این خبر را به سرعت بازتاب دادند.

شبکه سی بی اس این گزارش را بر اساس اطلاعات دان راویو روزنامه‌نگار اسرائیلی، منتشر کرده بود که پیشتر کتابی در باره فعالیت‌های موساد، سازمان اطلاعات و ماموریت‌های ویژه رژیم صهیونیستی، نوشته بود.

سی بی اس در اسفند ۹۲ مدعی شد دولت باراک اوباما به تازگی به تل‌آویو پیام داده که دیگر مایل نیست شاهد مداخله صهیونیست‌ها در این سوء قصدها باشد.

به گزارش ایرنا، درباره این که دلیل این پیغام ادعایی اوباما به نتانیاهو چه بوده، داده رسمی وجود ندارد، اما با توجه به آغاز فرایند مذاکرات جدید میان ایران و غرب، برخی گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن است که به همین دلیل آمریکا تمایل نداشته اقدامات تروریستی در روند این مذاکرات خلل ایجاد کند.

از سوی دیگر، دان راویو، خبرنگار مزبور که منبع این گزارش سی بی اس است، افزوده بود که موساد نیز خود از مدتی پیش به این نتیجه رسیده که ادامه طرح کشتن مهره‌های مرتبط با برنامه اتمی ایران، به ماموریتی «به شدت خطرناک» مبدل شده و مقامات موساد گفته‌اند نمی‌خواهند خبره‌ترین مهره‌های این سازمان در صورت ادامه چنین ماموریت‌هایی، از سوی نهادهای امنیتی ایران دستگیر و اعدام شوند.

رژیم صهیونیستی هیچ گاه به گزارش‌های متعدد درباره نقش عوامل این رژیم در ترور دانشمندان مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران، واکنش مستقیم نشان نداده بود. اما وای.نت، وبسایت روزنامه یدیعوت آحرونوت، یکشنبه یازدهم اسفند ۹۲ نوشت: با وجود سکوت اسرائیل در این مورد، در سال‌های گذشته کارزاری برای شکار کردن دانشمندان مهم برنامه اتمی ایران در جریان بوده است.

تقریبا ۴ سال بعد، ۳۰ آوریل سال ۲۰۱۸ بنیامین نتانیاهو،  در یک کنفرانس خبری ادعا کرد مدارکی در اختیار دارد که نشان می‌دهد ایران «همچنان» به دنبال ساخت سلاح هسته‌ای است و ۳ بار نام شهید فخری زاده را بر زبان آورد.

شهید محسن فخری زاده، رئیس رئیس سازمان پژوهش و نوآوری‌های دفاعی بعدازظهر جمعه ۷ آذر ماه در منطقه آبسرد دماوند در یک عملیات تروریستی به شهادت رسید.

روشن است که نه جمهوریخواهان و نه دموکرات ها به دنبال منافع ایران نیستند و هر کدام روشی را برای اهداف خود و از جمله فشار به جمهوری اسلامی دارند و  خوشبینی به هر کدام از این جماعت عاقلانه نیست. با این حال در جهان پیچیده امروز که انواع اختلافات در میان مقامات کشورهای غربی وجود دارد، لازم است تفاوت رویکردها چه در میان دولت‌ها و چه افراد و طیف‌های سیاسی آنها واکاوی و در اتخاذ راهبرد مقابله در نظر گرفته شود.

دسته بندی: اسلاید شو / سردبیر
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید