دوشنبه، 31 اردیبهشت 1403
پایگاه خبری میار » اقتصادی » تحکیم جبهه ضد امپریالیسم در حیات خلوت آمریکا

تحکیم جبهه ضد امپریالیسم در حیات خلوت آمریکا

0
151
کد خبر: 58045
سفر اخیر وزیر امور خارجه به سه کشور آمریکای لاتین را ناظران از زوایای مختلفی مورد توجه قرار داده‌اند که یکی از مهمترینِ آن‌ها شکل‌گیری محوری شرقی-غربی علیه تحریم‌های آمریکایی است.

به گزارش میار، «محمدجواد ظریف» روز ۱۳ آبان ایران را به مقصد کاراکاس پایتخت ونزوئلا ترک کرد. وی در ادامه سفر به آمریکای لاتین راهی کوبا و بولیوی شد و با مقامات این کشورها دیدار و گفت‌وگو کرد. تحلیلگران سفر ظریف به سه کشور ونزوئلا، کوبا و بولیوی را در جهت تحکیم روابط میان جمهوری اسلامی ایران و کشورهای آمریکای لاتین دانسته و آن را نشانه پویایی دیپلماسی ایران و گامی در جهت حفظ توازن در سیاست خارجی توصیف کردند.

بسیاری نیز هدف از این سفر را تحکیم جبهه ضد امپریالیسم در حیات خلوت آمریکا دانستند.

پیام دیگر این سفر، ناکامی تحریم‌هایی است که ایالات متحده در دوره ترامپ علیه جمهوری اسلامی ایران و کشورهای این منطقه مهم و استراتژیک وضع کرده و این موضوع باعث نزدیکی هر چه بیشتر مخاطبان تحریم‌های نامشروع و غیرقانونی آمریکا شده است.

سفر به ونزوئلا و تحکیم هر چه بیشتر روابط

ظریف در اولین مقصد سفرش به سه کشور آمریکای لاتین، به کاراکاس پایتخت ونزوئلا رفت و مورد استقبال گرم «نیکلاس مادرو» رییس‌جمهوری این کشور قرار گرفت. وی پس از دیدار با مقام‌های کاراکاس در حساب توئیتری خود نوشت: در ونزوئلا با رئیس جمهور نیکلاس مادرو، معاون رئیس جمهور رودریگز، وزیر خارجه خورخه آریزا و دیگر وزرای ونزوئلایی در خصوص گسترش روابط دوجانبه ملاقات داشتم.

ظریف افزود: همچنین در موسسه ساموئل رابینسون در ارتباط با تاکتیک‌های ایجاد رعب‌ آمریکا و غرب در راستای تلاش برای متوقف کردن مسیر تاریخ به سوی یک جهان پسا غربی سخنرانی کردم.

سخنان ظریف در خصوص اهداف او از سفر به ونزوئلا و رویدادهای این سفر، نشان‌ دهنده تلاش دو کشور برای حفظ و تحکیم هر چی بیشتر روابط با یکدیگر و تقویت همبستگی آنان در برابر سیاست‌های امپریالیستی غرب دارد.

پیش از سفر ظریف به ونزوئلا، «سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان، در خصوص نوع روابط امروز میان ایران و ونزوئلا به رسانه‌ها گفته بود: ونزوئلا یکی از مقاصد اصلی صدور خدمات فنی و مهندسی کشورمان است و بخش‌های خصوصی ایرانی پروژه‌های مختلفی را در این کشور اجرا کرده و یا در دست اجرا دارند. در بخش انرژی به درخواست ونزوئلا همکاری خوبی اخیرا بین دو کشور شکل گرفت و قابل توسعه است. همچنین افتتاح اولین فروشگاه زنجیره‌ای ایران در کاراکاس توسط بخش خصوصی را می‌توان از فعالیت‌های جدید در بخش تجاری روابط عنوان کرد که توسط شرکت‌های خصوصی علاقه‌مند در حال اجراست.

نگاه بلندمدت ایران به روابط با کوبا

ظریف در ادامه سفر خود به آمریکای لاتین روز جمعه، ۱۶ آبان‌ماه جاری، کاراکاس را به مقصد هاوانا پایتخت کوبا ترک کرد. وی به دنبال سفر خود به کوبا در گزارشی توییتری درباره این سفر از گفتگو با رودریگز وزیر امور خارجه، کابریساس معاون نخست وزیر و دیاز کانل رییس جمهور نوشت.

ظریف در ادامه آورد: تمرکز در این دیدار بر همبستگی جهانی-بخصوص علیه تروریسم اقتصادی آمریکا- و همکاری دوجانبه به ویژه در حوزه سلامت، علوم و انرژی بود.

وی افزود: در بازدید از مرکز مطالعات پیشرفته CEA  و مرکز مهندسی ژنتیک و بیوتکنولوژی CIGB، تحت تاثیر دستاوردهای کوبا در عرصه نانو و کووید۱۹ قرار گرفتم.

تحلیگران سفر ظریف به کوبا را نشانه رویکرد بلندمدت جمهوری اسلامی ایران به تحکیم روابط با کوبا به عنوان کشوری دانستند که پیشینه‌ای قدرتمند در مبارزه با امپریالیسم آمریکایی دارد.

ارتقای روابط با بولیوی در آینده‌ای نزدیک

بولیوی مقصد نهایی وزیر امور خارجه کشورمان در سفر به آمریکایی لاتین بود. ظریف روز یکشنبه ۱۸ آبان به لاپاز رفت و در پیامی توییتری در این‌باره نوشت، به آنجا رفته تا ثمره مبارزه مردم آن کشور برای احیای دموکراسی را جشن بگیرد.

وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه با اشاره به هدف خود برای شرکت در جشن تحلیف «لوییس آرسه» رییس جمهوری بولیوی آورد: مشاهده حماسه و شور و شعف مردم بولیوی در جشن احیای آزادی و دموکراسی فوق العاده است.

لوئیس آرسه، رییس جمهوری جدید بولیوی نیز در مراسم تحلیف خود، از شرکت وزیر امور خارجه کشورمان در این مراسم تشکر کرد و گفت کشورش در صدد است روابط با جمهوری اسلامی ایران را ارتقا بخشد.

لازم به ذکر است، ظریف در حاشیه مراسم تحلیف رییس جمهوری بولیوی با آندرس آیامند زاوالا وزیر امور خارجه شیلی نیز دیدار و درباره روابط دوجانبه و موضوعات مهم و مورد علاقه دوطرف به گفت وگو و تبادل نظر پرداخت.

وزیر امور خارجه کشورمان، همچنین در جریان سفر به بولیوی، در گفت و گوی تلفنی با دنیس مونکادا وزیر روابط خارجی نیکاراگوآ با تاکید بر روابط دوستانه دو کشور ابراز امیدواری کرد در آینده نزدیک به آن کشور نیز سفر کند.

وزیر امور خارجه نیکاراگوئه هم با استقبال از سفر مقامات کشورمان، افزایش سطح همکاری‌ها و روابط دوجانبه را مورد تاکید قرار داد.

کوتاه سخن آنکه سفر ظریف به سه کشور آمریکای لاتین از سه منظر سیاسی؛ اقتصادی و همکاری‌های علمی و فناوری دارای اهمیت ویژه‌ای است.

جمهوری اسلامی ایران از آغاز تا به امروز در بخش‌های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی تعاملات قابل توجهی با برخی کشورهای تاثیرگذار در آمریکای لاتین داشته است. در سال‌های اخیر اما این تعاملات عمق بیشتری به خود گرفته است. در همین راستا روابط ایران با کشورهایی چون کوبا و ونزوئلا که رویکردهای ضد امپریالیستی در آنها سابقه دیرینه‌ای دارد، به لحاظ دیدگاه سیاسی از اهمیت شایانی برخوردار است؛ چراکه آمریکا همواره آمریکای لاتین را حیات خلوت خود می‌داند و علاقه‌ای به نفوذ دیگر کشورها در این مناطق ندارد.

این روزها اما به دنبال اعمال تحریم‌های سرسخت و یکجانبه و غیرانسانی آمریکا علیه ایران، تحکیم هرچه بیشتر روابط ایران با کشورهای آمریکای لاتین می‌تواند به تضعیف هر چه بیشتر پایه‌های امپریالیسم آمریکایی در نزدیک‌ترین فاصله جغرافیایی به این کشور منجر شود.  
منبع:ایرنا
دسته بندی: اقتصادی
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید