یکشنبه، 16 اردیبهشت 1403
پایگاه خبری میار » فرهنگی » انقلاب و دفاع مقدس » رابطه بیانیه گام دوم انقلاب با میراث عظیم امام خمینی

رابطه بیانیه گام دوم انقلاب با میراث عظیم امام خمینی

0
465
کد خبر: 57748
پایگاه خبری تحلیلی میار؛ 14 خرداد سال 68، یکی از تلخ ترین و حزن انگیزترین روزهای غم و اندوه جامعه ایران و بلکه جهان بشمار می آید. در این روز که از آن تا به امروز 31 سال می گذرد، امام خمینی(ره) بدرود حیات گفت و ایران و جهانی را غرق ماتم و عزا نمود و روح ملکوتی حضرتش بعداز عمری مجاهدت و مبارزه باطاغوت و استکبار به پرواز در آمد و از زمین به سوی آسمان ها پر گشود تا از جوار قرب الهی نظاره گر استمرار و تداوم این انقلاب شکوهمند باشد که خود معمار آن بوده و جمهوری اسلامی را بنیان نهاده است. اکنون که امام خمینی(ره) در کنار و در میان ما نیست اما پرچم این مبارزه برافراشته و در اختیار فرزند خلف و شایسته اواست که تا به امروز سکاندار هدایت این کشتی با صلابت و با عظمت بوده است و لحظه ای از اصول و آرمان های امام(ره) در طی این 31 سال کوتاه نیامده و با اقتدار و با تکه بر ارزش های الهی؛ نه تنها ایران عزیز را با درایت و هوشمندی از گردنه های سخت سیاسی و اجتماعی با وجود خباثت های استکبار جهانی و ایادی جیره خوار و متحدان اروپایی، عبری و عربی اش به پیش برده است بلکه  با رهبری داعیانه و نفوذ معنوی خود؛  تحلیل گران منصف داخلی و بین المللی را به تحسین وا داشته است. شایسته است با توجه به شرایط حساس امروز ایران در منطقه و در نظام بین الملل؛ نکاتی را در باب شخصیت ونظام فکری امام خمینی(ره) در رابطه با انقلاب اسلامی مطرح و یادآور شوم:
میراث عظیم امام خمینی1- عوام و خواص امام خمینی را این گونه شناخته بودند:  فقیه و مجتهد و حکیم و مفسر عظیم الشأن معارف الهیه است، عادل و با تقوی، آگاه به زمان، شجاع، مدیر و مدبراست، جمهوری اسلامی را بر مبنای نظام مردم سالاری دینی بنیان نهاد، با رهبری هوشیارانه در دفاع مقدس 8ساله که صدام میشل عفلقی بعثی این جنگ خانمانسوز را به دستور استکبار غربی و متحدانش به ایران تحمیل نمود؛ به دشمنان باج نداده و اجازه نداد یک وجب از خاک این سرزمین هم به اشغال متجاوز در آید و باقی بماند، اسلام را احیا و انقلاب را صادر کرد،  موجب بیداری و هوشیاری در جهان اسلام و اروپا و غرب گردید، با اعلام روز جهانی قدس در آخرین جمعه از ماه مبارک رمضان؛ نظرها را به سوی قدس و فلسطین جلب و از همان روز اعلام این موضع نه تنها جبهه مقاومت را بنیان گذاری نمودند بلکه کبریت آتش را برجان صهیونیسم کشیده و امنیتش را تا به امروز سلب کرده اند، با مردم صادق بود و با مهربانی و صمیمیت با آن ها سخن می گفت، زندگی ساده ای داشت و ساده زیست بود، از حقوق مردم مستضعف در برابر زورگو و قانون شکن دفاع می کرد، از تملق و چاپلوسی به شدت گریزان بود و با افراد متملق و چاپلوس برخورد می کرد و ...

2- امام خمینی از منظر صاحب نظران و تحیل گران؛ چهره ای تاریخ ساز، پدیده ای شگرف با کاریزماتیک استثنایی می باشد که جهان کمتر به خود چون اویی دیده است. به عنوان نمونه «یودو اشتاین باخ» مدیر موسسه شرق‌شناسی آلمان در این خصوص گفته است: «امام خمینی سیاسی‌ترین رهبر معنوی جهان، با شخصیتی جذاب و کاریزماتیک است و تمام آرمان‌های جمهوری اسلامی که بر مبنای آن ها ساخته شده است، از افکار ایشان ریشه می‌گیرد.»

3- امام خمینی (ره) در طول ده ساله رهبریش توانست کشتی انقلاب را از حوادث سهمگین جنگ و فتنه های ریز و درشت و آشوب های داخلی بعد از پیروزی انقلاب عبور دهد و به ساحل نجات برساند و تا زنده بود اجازه نداد بحران های داخلی و بین المللی موجودیت انقلاب را به چالش بکشاند و با رهبری بی نظیر خود تمام توطئه های استکبار را به سرکردگی شیطان بزرگ خنثی نمود. چنان چه امروز رهبر معظم انقلاب با رهبری های خردمندانه اش توانسته است نقشه های رنگارنگ دشمنان را در همه زمینه ها افشا، رسوا و خنثی نماید. بنابراین می توان نتیجه گرفت رهبری از دیروز تا امروز مهم‌ترین علت حفظ انسجام در دوران انقلاب و عصر کنونی به شمار می‌رود. از این رو دشمنان نظام اسلامی با توجه به نظرات تحلیلگران خود ازجمله نظریه‌پرداز معروفش «فوکویاما» به این نکته رسیده‌اند که با وجود ولی فقیه، براندازی نظام جمهوری اسلامی ممکن نیست.

4- انقلاب همچنان گرفتار بحران های داخلی و بین المللی است. دشمنان دست از سر انقلاب ما بر نخواهند داشت. کشور در عمر 42 ساله انقلاب شاهد بسیاری از این بحران ها بوده است  اگر توانسته است جان سالم به در برد به خاطر نقش کارآمد رهبری در درک از مدیریت بحران بوده است. هم امام راحل و هم مقام معظم رهبری با آگاهی از بحران ها و وقوف بر آن ها ، با اقتدار کشور و انقلاب را از مراحل متعدد بحران ها عبور داده و موقعیت داخلی و بین المللی ایران را نه تنها به ثبات رسانده اند بلکه به رخ جهانیان کشیده اند. با این مدیریت بحران که متکی بر مدیریت عقلانی است، تنش ها کاهش یافته و توانمندی ها نمایش داده  می شود، دستاوردها تلالو می کند و از پیروزی های رونمایی می گردد و امیدها نسبت به عصر پیشرفت و عدالت زنده می ماند تا بتوان درگام دوم انقلاب پرتلاش و پرتوان ظاهر شده و با مدیریت های جهادی،  عقب ماندگی های دیروز و امروز را برای رسیدن به فردایی روشن جبران نمود.

5- 4 دهه از عمر انقلاب را از دولت موقت گرفته تا دولت تدبیر و امید که سال آخرش می باشد پشت سر گذاشته و می گذاریم. در این چهار دهه؛ انقلاب با فراز و فرودها و  خدمات و خیانت هایی مواجه بوده است اما توانسته با سربلندی این دوران سخت را طی کند و اکنون که بدون امام راحل وارد دهه پنجم از عمر خود شده است قطعا باید با نگاه ویژه مقام معظم رهبری که مانیفست دهه پنجم را با نام گام دوم انقلاب منتشر نموده اند از همه ظرفیت ها و استعدادهای موجود در کشور استفاده شایان برده تا بتوانیم کشور را از     بحران ها و چالش ها خارج سازیم و برای مردم خوب و همراه انقلاب دنیایی آباد و بدور از دغدغه های اقتصادی و رفاهی و معیشتی و درمانی رقم زنیم تا به آسایش مد نظرنایل آیند. این مردم مستحق بیش از این خدمات می باشند که اگر هر چه خدمات به آنان ارائه گردد پویایی انقلاب و استمرار آن تضمین گشته و دشمنان و ایادی آنان نیز خلع سلاح خواهند شد.
شاید بتوان مهم‌ترین و زیربنایی‌ترین بخش بیانیه رهبر معظم انقلاب که با عنوان «گام دوم انقلاب» نگاشته و منتشر شده است را مربوط به تعریف و تبیین ایشان از «نظام انقلابی» دانست. جایی که مرقوم فرمودند: «انقلاب اسلامی همچون پدید‌ه‌ای زنده و با اراده، همواره دارای انعطاف و آماده تصحیح خطاهای خویش است اما تجدیدنظرپذیر و اهل انفعال نیست. به نقدها حساسیت مثبت نشان می‌دهد و آن را نعمت خدا و هشدار به صاحبان حرف‌های بی‌عمل می‌شمارد اما به هیچ بهانه‌ای از ارزش‌هایش که بحمداﷲ با ایمان دینی مردم آمیخته است، فاصله نمی‌گیرد. انقلاب اسلامی پس از نظام‌سازی، به رکود و خموشی دچار نشده و نمی‌شود و میان جوشش انقلابی و نظم سیاسی و اجتماعی تضاد و ناسازگاری نمی‌بیند؛ بلکه از نظریه نظام انقلابی تا ابد دفاع می‌کند».

6- اگر خواهان انقلابی زنده و با نشاط در دهه پنجم عمرانقلاب هستیم و اگر می خواهیم آرمان های بلند حضرت روح ا... تحقق یابد و قد برافراشته در جهان باقی بماند باید مضامین ارزشی و ماندگار بیانیه گام دوم انقلاب رهبری معظم انقلاب را جدی بگیریم و در پی پیاده سازی آن برآییم. ما همچنان بعد از 42 سال که از عمر انقلاب می گذرد متاسفانه  نتوانسته ایم سبک زندگی را در جامعه بر مبانی ارزش های اسلامی پایه ریزی نماییم.
در این بیانیه ارزشمند سخن از آزادی، اخلاق، معنویت، عدالت، استقلال، عزت ملی، مرزبندی با دشمنان، عقلانیت و برادری شده است و بر مسؤولیت‌پذیری و حقیقت‌جویی و عدالت‌طلبی تأکید مؤکد گشته است. خوبست که بدانیم در بیانیه مذکور، چشم‌انداز، ماموریت و جهت‌گیری نظام به وضوح تعیین و تبیین شده است و به طور قطع دستگاه های حاکمیتی از قوه مجریه گرفته تا مقننه و قضائیه باید در همین مسیر حرکت نمایند و دستگاه های زیر مجموعه خودشان را با برنامه ریزی مدون کلان جهت تحقق فرامین این بیانیه بسیج کنند. بیانیه گام دوم انقلاب را باید هوشمندانه بازخوانی کارنامه ۴۰ ساله انقلاب دانست که می خواهد بنا به  فرموده مقام معظم رهبری؛ خطاهای خویش را تصحیح  نماید. این بیانیه مهم که در روز چهارشنبه 24 بهمن ماه 1397منتشر گردیده بر راهبردها و راه های اساسی حل مشکلات کشور تأکید داشته است تا کشور و مردم به فصل جدیدی از زندگی وارد شوند.

دکتر اسدالله افشار
البته این نکته را باید مد نظر داشت که بیانیه گام دوم برای زنده نگهداشتن میراث امام راحل صادر گشته و به این بیانیه نباید نگاه تشریفاتی داشت. این بیانیه کاملا باید اجرایی شود و هر سه دستگاه حاکمیتی در نظام جمهوری اسلامی همه مسئول و موظف به تحقق آن هستند. این تحقق با سخنرانی و برگزاری همایش حاصل نمی شود بلکه با همت و عقلانیت و برنامه ریزی های کارشناسانه کوتاه مدت و میان مدت و بلند مدت قابلیت اجرایی شدن را پیدا خواهند کرد. سئوال نگارنده از متولیان مخاطب این بیانیه این است که از 24 بهمن ماه 1397 تا به امروز که این مقاله و یادداشت منتشر می گردد بگویند و دفاع کنند چه برنامه هایی را برای اجرایی شدن بیانیه گام دوم انقلاب مدون کرده و پیاده نموده اند؟ به جرأت بگویم هیچ کاری که زیربنایی باشد صورت نداده اند!
جای بسی تأسف که این امر مهم مورد بی مهری و غفلت قرار گرفته است و نگران آن هستم که به فراموشی سپرده شود. امیدوارم  بزودی با همت و تلاش مجددانه سه قوه محترم؛ این بیانیه از غربت خارج  و از حاشیه به متن بازگردد تا اجرایی شود. دوام و بقای انقلاب اسلامی و این میراث عظیم امام خمینی(ره) بسته به اجرایی شدن بیانیه گام دوم انقلاب است. دلسوزان برای ماندگار کردن این میراث قیام کنند.
دکتر اسدالله افشار

تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید