شنبه، 15 اردیبهشت 1403
پایگاه خبری میار » اقتصادی » سیر تا پیاز کرونا؛ درمان این بیماری چقدر آب می‌خورد

سیر تا پیاز کرونا؛ درمان این بیماری چقدر آب می‌خورد

0
487
کد خبر: 57558
بیش از ۹ ماه است که با «کرونا» همراه هستیم و به گفته مقامات وزارت بهداشت تا یک سال دیگر هم با این بیماری خواهیم بود، در چنین شرایطی اول اینکه رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی از ضروریات است تا به این بیماری مبتلا نشویم. دوم اینکه باید آگاه باشیم که اگر خودمان یا اطرافیانمان به این بیماری مبتلا شدیم، چه اقداماتی انجام دهیم؟ برای تست کرونا به چه مراکزی مراجعه کنیم؟ هزینه تست‌های کرونا چقدر است و کدام تست دقیق تر است؟ بیمه‌ها چه میزان از هزینه‌های آزمایش، بستری و درمانی این بیماری را تحت پوشش قرار می‌دهند؟ پس از ابتلا، در بیمارستان بستری شویم یا در منزل قرنطینه شده و تحت درمان قرار بگیریم؟ اگر بیمار کرونایی در منزل داریم چگونه از او مراقبت کنیم؟

به گزارش میار، این پرسش‌ها را در گفت وگو با رئیس بیمارستان امیراعلم و آخرین نظرات محققان و کارشناسان و همچنین براساس گزارش‌های میدانی از مبتلایان به کرونا مورد بررسی قرار داده ایم:

هزینه تست کرونا از ۲۵۰ هزار تومان تا یک میلیون تومان!

در اوایلی که کرونا در کشور شیوع پیدا کرد، تست‌های کرونا رایگان بود اما بعد از گذشت مدتی از زندگی کرونایی، تست‌ها هم پولی شد. در حال حاضر در بیمارستان‌های دولتی اسکن از ریه و آزمایش خون را برای تشخیص بیمار کرونا در اولویت قرار می‌دهند که این آزمایش‌ها تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی است اما اگر تصمیم به انجام آزمایش PCR در بیمارستان‌های دولتی را دارید باید حداقل مبلغ ۲۵۰ هزار تومان پرداخت کنید.

انجام تست‌های کرونا در مراکز و بیمارستان‌های خصوصی چندین برابر است به عنوان مثال آزمایش PCR در این مراکز مبلغی بالغ بر ۷۰۰ هزار تا یک میلیون تومان خواهد بود.

از میان آزمایش‌های کرونا تقریبا آزمایش تست PCR دقیق تر است که در شرایط اقتصادی امروز، پرداخت مبالغ این آزمایش چه در بیمارستان‌های دولتی و چه در بیمارستان خصوصی برای بسیاری از مردم امکان پذیر نیست، در نتیجه افراد اگر هم علایم کرونا را داشته باشند به بیمارستان‌ها مراجعه نخواهند کرد چرا که نمی توانند هزینه‌های آزمایش و درمان را پرداخت کنند.

اگر انجام تست کرونا رایگان بود به احتمال بسیار تشخیص مبتلایان به کرونا دقیق تر بود و شیوع این بیماری تحت کنترل قرار می‌گرفت به همین دلیل دکتر زالی، فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران هم معتقد است که باید تست PCR رایگان شود، دکتر زالی اخیرا اعلام کرد: «به ستاد مقابله با کرونا پیشنهاد داده ایم که تست PCR رایگان شود و یا با حداقل قیمت در مراکز جامع سلامت ارائه داده شود تا آمارها واقعی‌تر شوند که البته این پیشنهاد باید در ستاد تصویب شده و ما منتظر تامین مالی آن از سوی رئیس جمهور هستیم.»

دکتر حامد عبداللهی رئیس بیمارستان امیراعلم درباره مبالغ تست کرونا در بیمارستان‌ها گفت: هزینه آزمایش تست کرونا بیمارانی که ابتلای آنان به کرونا ثابت شده باشد، توسط بیمه پرداخت می‌شود، ما مدارک مربوطه را به بیمه ارسال می‌کنیم و بیمه مبالغ را پرداخت می‌کند.

رئیس بیمارستان امیراعلم همچنین بیان کرد که هزینه‌های بستری بیماران کرونایی در بیمارستان‌های دولتی تا سقف تعیین شده نیز توسط بیمه تامین اجتماعی پرداخت می‌شود.

وی در پاسخ به این پرسش که براساس گزارش میدانی، برخی از افراد بیان می‌کنند که بیمارستان‌های دولتی برای انجام تست PCR هزینه ای بالغ بر ۲۵۰ تومان پرداخت کردند، گفت: ظاهرا از بیمارانی که بدون علایم کرونا به بیمارستان‌ها مراجعه کنند و خواهان انجام تست هستند به دلیل اینکه مشخص شود ناقل این بیماری هستند یا نیستند، این هزینه دریافت می‌شود اما اگر فرد به این بیماری مبتلا شده باشد، هزینه آزمایش کرونا توسط بیمه پرداخت می‌شود.

رئیس بیمارستان امیراعلم تاکید کرد که این هزینه ها، یعنی هزینه بستری و آزمایش تست کرونا در بیمارستان‌های خصوصی چندین برابر است.

درمان کرونا با هزینه‌های بالا از زبان بهبود یافته کرونا

برای اینکه از نحوه درمان و هزینه‌های درمانی و بستری اطلاع بیشتری کسب کنیم با یک بیمار مبتلا به کرونا نیز گفت وگویی کردیم. این بیمار از جمله افرادی بود که حدود ۹۰ درصد ریه اش به اصطلاح درگیر این ویروس شده بود و شرایط حادی داشت.

وی می‌گوید: «در ابتدا به بیمارستان خصوصی مراجعه کردم و زمانی که از میزان هزینه‌ها مطلع شدم، تصمیم گرفتم به بیمارستان‌های دولتی مراجعه کنم.

در بیمارستان دولتی چند درمان برای من درنظر گرفتند. ابتدا درمان با داروی IVIG را در دستور کار قرار دادند که به دلیل نبودن این دارو مجبور شدم از بازار آزاد تهیه کنم که هرکدام به مبلغ ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بود و در مجموع ۶۳ میلیون تومان بابت تهیه این دارو پرداخت کردم.

برای برخی از بیماران دیگر داروی رمدسیویر تجویز می‌کردند که ساخت آمریکایی این دارو اصلا پیدا نمی شد و اگر هم بود، مبلغی بالغ بر ۱۶۰ میلیون تومان بود و رمدسیویر تولید ایران نیز حدود ۴۵ میلیون تومان قیمت داشت.

هموپرفیوژن یکی دیگر از روش‌های درمانی بیماران کرونا بود که طبق صورت حسابی که بیمارستان به برخی از بیماران می‌دادند تا پرداخت کنند و من شاهد آن بودم، مبلغی بالغ بر ۲۷ میلیون تومان هزینه اش بود.

هزینه‌های بیمارستان یک طرف، داروهایی که پس از ترخیص باید تهیه و مصرف می‌کردیم مشکلی دو چندان بود.

نسخه‌هایی که پزشکان تجویز می‌کردند بیشتر داروهای استنشاقی یونانی و آلمانی بود و پیدا نمی شد و باید چندین روز وقت می‌گذاشتیم تا این داروها را تهیه کنیم، از سوی دیگر این داروها قیمت‌های گزاف داشتند که بیمه تامین اجتماعی و حتی بیمه تکمیلی هم هزینه آنها را تقبل نمی کرد مثلا من بابت تهیه یکی از داروها ۵۰۰ هزار تومان هزینه کردم.  

این بیمار بهبود یافته کرونا، می‌گوید: اگرچه من بازنشسته تامین اجتماعی هستم و حتی بیمه تکمیلی دارم اما بیمه بسیاری از هزینه‌ها به خصوص هزینه‌های دارویی برای درمان این بیماری را تقبل نکرد.»


هزینه بستری بیماران کرونایی در بیمارستان‌های دولتی و خصوصی

بیمه تامین اجتماعی و خدمات درمانی

پس از ابتلا به بیماری کرونا به برخی از مبتلایان پیشنهاد داده می‌شود که اگر شرایط جسمی وخیمی ندارند، در منزل قرنطینه شوند و تحت مراقبت قرار گیرند اما اگر بنا بر نظر پزشک تصمیم بر این بود که شخص بیمار در بیمارستان بستری شود، اگر بیمارستان دولتی را انتخاب کنید و تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی باشید، به گفته مصطفی سالاری، مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی، حدود ۷۰ درصد هزینه‌های درمانی از طریق بیمه پرداخت می‌شود و بیمار باید ۳۰ درصد هزینه‌ها را پرداخت کند.

اما اگر تصمیم به بستری در بیمارستان‌های خصوصی را داشتید باید مبلغی بالغ بر ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان هزینه درمان پرداخت کنید.

بیمه سلامت

محمدمهدی ناصحی، مدیر عامل سازمان بیمه سلامت درباره کم‌ و کیف خدمات‌رسانی بیمه سلامت گفت: اقدامات برای عضویت در بیمه سلامت بر اساس مقررات در شرایط عادی از پایگاه رفاه ایرانیان ۳۰ روز طول می‌کشد. در بیماری کرونا دوره بستری برخی ۶ تا ۱۴ روز و حتی کوتاه‌تر از زمان ارزیابی است. اگر بیمار قبل از ابتلا به کرونا خود را بیمه نکرده باشد ما با اتخاذ تمهیدات ویژه با کوتاه کردن زمان و ارزیابی فرد مورد نظر با کمک وزارت رفاه شرایط خاص را انتخاب می‌کنیم.

به گفته او هر فرد مبتلا به کرونا در صورت نیاز بر روی تخت بیمارستان بیمه می‌شود.

مدیر عامل سازمان بیمه سلامت بیان کرد: همزمان با شیوع کرونا حدود ۴۸ هزار نفر تحت بیمه سلامت قرار گرفته اند.

ناصحی گفت: علاوه‌ بر خدمات مورد نیاز در بحث تشخیص و مقابله با کرونا که تحت پوشش بیمه بودند خدمات دیگری همچون سی تی اسکن وPCR CBC، ICU و … شامل تعرفه‌های بیمه می‌شود و برخی داروها در این بیماری نیز تحت پوشش قرار گرفته است.

به گفته او پرداخت ۹۰ درصد هزینه‌های بستری و تامین ۷۰ درصد هزینه مراجعات سرپایی و آزمایشگاهی تحت پوشش این بیمه است.

دفترچه کاغذی برای بیمه سلامت حذف شده است

او از حذف دفترچه کاغذی از ابتدای مرداد  سال جاری در بخش سرپایی خبر داد و افزود: استقرار سامانه رسیدگی الکترونیکی به اسناد بیمارستانی کل بیمارستان‌های کشور (به غیر از ۲۰ بیمارستان) با استفاده از سامانه رز انجام می‌شود. همچنین سامانه پاسخگویی ۱۶۶۶ راه اندازی شده است.

بیمه‌های تکمیلی

حسن رضا عباسیان فر، مدیرکل دفتر برنامه ریزی و امور فنی بیمه مرکزی می‌گوید: «اگر بیمه تکمیلی دارید، نگران هزینه‌های درمان کرونا نباشید. هزینه‌های درمانی مربوط به بستری کرونا در پوشش بیمه‌های تکمیلی قرار دارد و این شرکت‌ها بسته به نوع قرارداد با بیمه شونده ۷۰ تا ۱۰۰درصد هزینه‌های بستری کرونا را پوشش می‌دهند. او البته این مساله را که برخی بیمه‌های تکمیلی ممکن است هزینه بستری بعضی از بیماران را تحت پوشش قرار نداده باشند، رد نمی کند و می‌گوید ممکن است مواردی از تخلف نیز رخ دهد و اداره کل نظارت فنی بیمه مرکزی می‌تواند شکایت‌های بیمه شوندگان را در این حوزه بررسی کند.

مدیرکل دفتر برنامه ریزی و امور فنی سازمان بیمه مرکزی همچنین تاکید می‌کند که شرکت‌های بیمه گر اغلب هزینه آزمایش کرونا را به ویژه در آزمایشگاه‌ها و بیمارستان‌های خصوصی پرداخت می‌کنند البته ممکن است در برخی موارد محدود و البته بسته به نوع قرارداد بین بیمه گر و بیمه شونده، بیمه‌ها هزینه آزمایش کرونا را به شهروندان نپردازند اما اداره کل نظارت فنی بیمه مرکزی حتما به مواردی که شرکت‌های بیمه نسبت به انجام تعهداتشان تخلف کرده باشند، برخورد می‌کند. به گفته مدیرکل دفتر برنامه ریزی و امور فنی بیمه مرکزی، براساس بخشنامه این نهاد تمام هزینه‌های تشخیصی کرونا نیز مانند هزینه‌های درمانی آن در تعهدات بیمه قرار دارد.

درمان کرونا و قیمت بالای داروی رمدسیویر

برای درمان کرونا هنوز واکسن و داروی خاصی وجود ندارد اما در ایران داروهایی مانند رمدسیویر برای درمان بیماران مبتلا به کرونا استفاده می‌شود. در حال حاضر قیمت این دارو بسیار بالاست.

دکتر محمدرضا شانه ساز، رئیس سازمان غذا و دارو درباره علت گرانی داروی تولید داخل رمدسیویر، گفت: علی‌رغم اینکه ارز نیمایی به رمدسیویر تعلق گرفته است، قیمت آن بین ۱۰ تا ۱۵ درصد نُرم بین‌المللی و پایین‌تر است. البته اصولا این دارو، داروی گران‌قیمتی است و ارزان نیست. حتی به دانشگاه‌های علوم پزشکی اعلام کردیم که مطمئن شوید که هیچ بیماری به دلیل بی پولی، دست خالی برنمی‌گردد و یقین بدانید که بیمار دارویش را دریافت می‌کند. حتی در سازمان غذا و دارو و با دستور وزیر بهداشت  بخشی را در اعتبارات‌مان برای این دارو در نظر گرفته‌ایم. علی‌رغم اینکه این دارو نتوانست پوشش بیمه‌ای هم پیدا کند اما اعلام شده بیمارستان‌ها و دانشگاه‌ها، داروی بیماران را تامین کنند و مطمئن باشید داروی هیچ بیماری به دلیل بی پولی قطع نخواهد شد. اینطور نیست که به دلیل بی پولی به دارو دسترسی پیدا نکند. البته این مشکلات عمدتا در محلی غیر از بیمارستان و در مراحلی غیر از مراحلی که برای تجویز این دارو اعلام شده، دیده می‌شود.

نحوه عملکر داروی رمدسیویر و احتمال مرگ برخی از بیماران

به گفته مسئولین شرکت گیلیاد، داروی رمدسیویر می‌تواند نحوه عملکرد ادونوزین یکی از ۴ عنصر قلیایی تشکیل دهنده «آر ان ای» را شبیه ‌سازی نماید و زمانیکه ژن‌های ویروس کرونا می‌خواهند با ادونوزینبا  ترکیب شوند به جای آن با رمدسیویر ترکیب شوند و این ماده که یک آنالوگِ آدنوزین است با عملکرد آنزیم آران‌ای پلیمراز وابسته به آران‌ای تداخل ایجاد نماید و جلوی نمونه‌خوانی و ویرایش ژنتیکی ویروس توسط آنزیم اگزوریبونوکلئاز را بگیرد و در نتیجه تولید و تکثیر ویروس را کاهش می‌دهد، البته مشخص نیست که این دارو زنجیره آران‌ای را خاتمه می‌دهد یا سبب جهش در آن می‌‌شود.

میزان تاثیر و عوارض مصرف داروی Remdesivir بر روی بیماران کرونایی

در اواخر فوریه ۲۰۲۰، موسسات ملی بهداشت ایالات متحده آمریکا، آزمایش داروی رمدسیویر را بر روی ۱۱۰۰ نفر از بیماران کرونایی آغاز کرد. بر اساس نتایج این تحقیقات ، افرادی که از این دارو استفاده نموده اند تنها یازده روز در بیمارستان حضور داشته اند و بعد از ۱۱ روز از بیمارستان مرخص شده اند اما گروه شاهد ( بیمارانی که از این دارو استفاده نکرده اند) بعد ۱۴ روز از بیمارستان مرخص شده اند. همچنین میزان مرگ و میر در گروهی آزمایشی ۸ درصد اما این آمار برای گروه شاهد ۱۱ درصد بوده است .

بر اساس اعلام کارشناسان، استفاده از این دارو عوارض جبران ناپذیری همچون خطر از کار انداختن کلیه‌ها و کبد را را در چی دارد و همچنین استفاده از این دارو به هیچ عنوان به زنان باردار توصیه نمی شود و  شایع‌ترین تاثیر منفی استفاده از رمدسیویر، استفراغ و توقف حاد تنفسی است . پیش‌تر هم یک مطالعه که در چین، محل آغاز همه‌گیری ویروس جدید کرونا، انجام شده بود درباره سودمندی رمدسیویر ابراز تردید کرده بود.

کاهش مرگ و بیمار تنها ۳ درصد و تاثیر در میزان بهبود تنها تا ۳ روز

نتایج آزمایشات داروی رمدسیویر بر روی بیماران کرونایی نشان می‌دهد این دارو توانسته میزان مرگ میر افراد مبتلا به کروناویروس را تنها ۳ درصد و میزان روند درمان و مرخص شدن آن‌ها از بیمارستان‌ها را نیز ۳ روز بهبود ببخشد پس به طور قطع می‌توان گفت که با توجه به اثرات کم رمدسیویر از این دارو  به هیچ عنوان نمی توان برای درمان قطعی بیماری کرونا استفاده کرد بلکه با توجه به عوارض خطرناک آن تنها برای بیمارانی که احتمال مرگ شان وجود دارد می‌توان استفاده کرد.

برای تست کرونا به کجا مراجعه کنیم؟

اگر علایم ویروس کووید ۱۹ را دارید، اولین اقدام مهمی که باید انجام دهید این است که به مراکز مشخص شده مراجعه کنید و تست  PCR دهید تا به طور قطع مشخص شود که به کرونا مبتلا شدید، پس از آن باید به پزشک مراجعه کنید و تحت درمان قرار گیرید و اگر تشخیص داده شود که در منزل خود را قرنطینه کنید، مراقب اطرافیانتان باشید تا به این ویروس مبتلا نشوند.

تعدادی از بیمارستان‌های کشور به عنوان مراکز معین یا ریفرال به منظور بستری بیماران مبتلا به کووید۱۹ از سوی وزارت بهداشت تعیین شده‌اند که اسامی آنها را در جدول زیر می‌توانید مشاهده کنید.

برای دریافت فهرست کامل مراکز جامع سلامت کرونا در سراسر کشور  اینجا را کلیک کنید.

مراکز یا بیمارستان خصوصی نیز تست کرونا را انجام می‌دهند که البته هزینه‌هایی بالایی از بیمار دریافت می‌کنند.

انواع تست ویروس کرونا

تست‌های کرونا شامل چند نوع متفاوت هستند که در ادامه هر کدام از آنها را توضیح خواهیم داد.

تست تشخیصی

معمولا برای تشخیص بیماری کووید ۱۹ تست سواب بینی حلقی یا نازوفارنژیال انجام می‌شود. برای انجام این آزمایش یک ابراز ۱۵ سانتی‌متری که مانند یک گوش پاک‌کن بزرگ است، درون هر دو سوراخ بینی قرار داده شده و هر بار به مدت ۱۵ ثانیه درون بینی چرخانده می‌شود‌. انجام این تست دردناک نیست ولی ممکن است باعث ایجاد حس ناخوشایندی در فرد شود‌. این سواب پنبه‌ای برای بررسی مواد درون بینی بیمار به آزمایشگاه فرستاده می‌شود.

دیگر تست‌هایی که برای بیماری کووید ۱۹ انجام می‌شود، شامل سوآب؛ دهان و گلو، قسمت میانی سوراخ بینی و قسمت جلویی سوراخ بینی است.

اگر فرد سرفه غیر خشک و یا خلط دار داشته باشد، پزشک مقداری از مواد به دست آمده از سرفه فرد را هم مورد آزمایش قرار خواهد داد. همچنین در موارد خاص تست بزاق هم گرفته می‌شود، با تجویز پزشک از بیمار خواسته می‌شود که مقداری از بزاق خود را به درون لوله‌ای استریل منتقل کند و بعد محتویات بزاق در آزمایشگاه بررسی خواهد شد.

نمونه‌های حاصل از سواب بینی، دهان یا گلو برای انجام تست مولکولی مانند RT-PCR به منظور تشخیص ماده ژنتیکی ویروس و یا تست آنتی ژن به منظور تشخیص پروتئین‌های مخصوص موجود در سطح ویروس به آزمایشگاه فرستاده می‌شوند.

تست‌های تشخیصی کرونا تا چه اندازه دقیق هستند؟

انجام تست مولکولی برای تشخیص ماده ژنتیکی ویروس کرونا برای تشخیص بیماری کووید ۱۹ و یا عفونت فعال ویروس کرونا بسیار رایج است اما این تست هم به مانند بسیاری از تست‌های دیگر ۱۰۰ درصد دقیق نیست و منفی بودن آن به معنی منفی بودن قطعی کرونا نیست، برخی از عواملی که دقت تست را تحت تاثیر قرار می‌دهد، عبارتند از:

فرد ممکن است ویروس را در بدن خود داشته باشد ولی سوآب به خونی آن‌ها را از بینی و یا گلوی فرد برنداشته باشد.

سوآب و یا نمونه مخاط ممکن است به صورت تصادفی در طول جمع آوری ویروس و یا انجام آنالیز آلوده شده باشد.

سوآب بینی یا گلو، ممکن است پیش از شروع آنالیز در دمای مناسبی نگه داری نشده باشد.

موادی که برای استخراج ماده ژنتیکی ویروس و تهیه‌ی نسخه‌ی دیگری از DNA مورد استفاده قرار می‌گیرند، ممکن است به خوبی عمل نکنند.

از طرفی دیگر نتایج تست آنتی ژن برای تشخیص عفونت فعال ویروسی سریع‌تر از تست ملکولی مشخص می‌شود ولی در حین حال شانس خطا بالاتر است. گاهی تست آنتی ژن منفی است، یعنی که عفونت فعال ویروس کرونا در بدن وجود ندارد اما پزشک برای تایید نتیجه آزمایش دوباره تست ملکولی انجام خواهد داد.

چگونه به بیماری کرونا مبتلا نشویم؟

نکته مهم که باید همگی در نظر داشته باشیم، مراقبت از خود و اطرافیان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی است تا به این بیماری مبتلا نشویم. در حال حاضر هیچ واکسنی برای جلوگیری از عفونت ۲۰۱۹-ncov وجود ندارد. بهترین راه پیشگیری از ابتلا به بیماری قرار نگرفتن در معرض ویروس کروناست.

۱- دست‌هایتان را مکرر با آب و صابون به مدت ۲۰ ثانیه بشویید؛ اگر آب و صابون ندارید، از ضد عفونی کننده‌های حاوی الکل استفاده کنید.

۲- دهان و بینی تان را هنگام عطسه یا سرفه بپوشانید.

۳- از تماس با افرادی که علائم سرماخوردگی یا شبیه آنفولانزا دارند، خودداری کنید.

۴- در تجمعات انبوه حتما از ماسک استفاده کنید و از روبوسی و دست دادن با دیگران بپرهیزید.

۵- هنگام سرفه یا عطسه، دستمال جلوی دهان و بینی خود گرفته و بعد آن را درون سطل زباله بیندازید.

۶- اشیا و سطوحی که اغلب لمس می‌کنید را ضد عفونی کنید.

۷- در مکان‌های شلوغ و حمل و نقل عمومی از لمس وسایل و سطوح عمومی بپرهیزید و دستان خود را بشویید.

۸- از لمس چشم و صورت خود با دست‌های شسته نشده بپرهیزید.

۹- از تماس نزدیک با افراد مریض خودداری فرمایید.

۱۰- از استفاده ظروف مشترک با افراد بیمار اجتناب شود.

۱۱- همیشه قبل از غذا دست هایتان را بشویید.

۱۲- گوشت و تخم مرغ را کاملا بپزید.

در صورت برخورد با فردی که به ویروس کرونا مبتلا شده است چه باید کرد؟

بعد از آخرین تماس نزدیک با فرد بیمار ۱۴ روز مراقب این علائم باشید.

١- تب؛ دو بار در روز دمای بدنتان را چک کنید.

۲- سرفه

٣- تنگی نفس یا مشکل در تنفس

۴- سایر علائم اولیه مانند: لرز بدن / درد بدن / سردرد / اسهال / تهوع / استفراغ/ آبریزش بینی

۵- اگر به تب یا هریک از این علائم مبتلا بودید، سریع به مراکز درمانی مراجعه کنید.

اگر علائم مذکور را ندارید، می‌توانید فعالیت‌های روزانه خود مانند رفتن به محل کار، مدرسه یا سایر مناطق عمومی را ادامه دهید.

اگر در خانواده فردی به ویروس کرونا مبتلا شد چه باید کرد؟

۱- فرد مبتلا باید در اتاق جداگانه در منزل بماند.

۲- بازدید کنندگان را محدود کنید.

۳- افراد سالخورده یا افراد مبتلا به بیماری مزمن، قلب، ریه، کلیه و دیابت را از بیمار دور کنید.

۴- مطمئن باشید که فضاهای مشترک در خانه از جریان هوای مطلوبی (با دستگاه تهویه هوا یا باز گذاشتن پنجره) برخوردار است.

۵- مرتبا دستانتان را با آب و صابون یا محلول ضدعفونی الکلی بشویید.

۶- هنگام تماس با خون، ترشحات بدن مانند عرق، بزاق، خلط، استفراغ، ادرار یا اسهال بیمار، از دستمال و دستکش استفاده کنید.

۷- وسایل یکبار مصرف را بعد از استفاده دور بیندازید.

۸- هر روز سطوحی مانند پیشخوان، میز کار، وسایل حمام، توالت، تلفن ، تبلت و … را تمیز کنید.

۹- سطوح و لباس‌هایی که ممکن است خون یا ترشحات بدن روی آن ریخته باشد، ضد عفونی کنید.

۱۰- لباسشویی را کاملا شسته و ضدعفونی کنید.

۱۲- حین دست زدن به مواد آلوده، دستکش یکبار مصرف بپوشید و دستانتان را بلافاصله پس از در آوردن دستکش بشویید.

در صورت ابتلا به ویروس کرونا چه باید کرد؟

۱- فعالیت‌های خارج از خانه را محدود کنید.

۲- به جز دریافت مراقبت‌های پزشکی به محل کار، مدرسه یا محل‌های عمومی نروید.

۳- از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده نکنید.

۴- خود را از دیگر افراد خانه جدا کنید.

۵- در صورت امکان از یک حمام جداگانه استفاده کنید.

۶- اتاق خود را از سایر افراد خانه جدا کنید.

۷- هنگام عطسه و سرفه با دستمال جلوی بینی و دهان خود را بپوشانید.

۸- مرتبا دستانتان را با آب و صابون یا محلول ضدعفونی کننده الکلی بشویید.

۹- با یک ماسک همواره صورتتان را بپوشانید.

۱۰- از دست زدن به چشم، بینی و دهانتان با دست‌های شسته نشده بپرهیزید.

۱۱- از اشتراک وسایل خانگی مانند ظروف، حوله و ملافه خودداری کنید.

۱۲- علائم بیماری به ویژه تب تان را کنترل کنید.

۱۳- اگر حال عمومی شما رو به وخامت است سریع به مرکز درمانی مراجعه کنید.
منبع:شفقنا
دسته بندی: اقتصادی
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید