فیلم «خداحافظ سینما» اثری درباره روحیات، چالشها و الگوگیری نوجوانان است
«خداحافظ سینما» به کارگردانی یاسر احمدی اثری درباره روحیات، چالشها و الگوگیری در سنین نوجوانی است که میتواند برای این گروه سنی نوجوانان و حتی بزرگسالان جاذبه داشته باشد.
به گزارش میار، فیلم خداحافظ سینما به کارگردانی و تهیه کنندگی یاسر احمدی چهارشنبه، 30 مهر ماه در بخش فیلمهای بلند داستانی سی وسومین جشنواره بین المللی فیلمهای کودکان و نوجوانان ویژه نابینایان به اکران در آمد.
امیر غفارمنش، شمیلا تابش، اسماعیل موحدی، هادی مسعودی، نوید مؤمنی، رهام نصیری، سیاوش بنده و مجتبی حمزه زاده از جمله بازیگرانی هستند که در این فیلم به ایفای نقش پرداختهاند.
این فیلم در یک ساعت و 31 دقیقه و در ژانر کودک و خانوادگی امسال تولید و به جشنواره راه پیدا کرده است. داستان از این قرار است که پسری نوجوان به طالب عاشق بازیگری است و برای اینکه تست بازیگری در مدرسه از او بگیرند دچار دردسرهای زیادی میشود تا رضایت ازدکه دار محل و کارهای دیگری را نیز انجام دهد که همه اینها چالش هایی را برای او دو تن دیگر از دوستانش ایجاد میکند.
امسال در جشنواره تئاتر کودک بخشی برای نابینایان قرار گرفته که البته مجزا از کارهای دیگر جشنواره نیست منتها فیلم هایش دارای راوی مشخص از ابتدا تا انتها است که شرایط و وضعیتها را گزارش میکند و این اتفاق خیلی خوبی برای این جشنواره محسوب میشود.
محتوا و داستان فیلم مشخص است و از جایی شروع میشود که بچهها میخواهند تست بازیگری بدهند اما مدرسه با تست آنها به دلیل اینکه شیشه یک دکه جلوی مدرسه را شکسته اند، تست نمی گیرد و آنها مجبور میشوند برای اینکه رضایت دکه دار را بگیرند راه طولانی را طی کنند تا او راضی به صحبت با آنها شود خود آقا مظفر دکه دار دارای داستان زندگی غم انگیزی است که جای بحث و صحبت زیاد دارد اما خلاصه اینکه روال قصه مشخص است و این نوجوانان بنا به شرایط سنی و علایقشان به دنبال بازیگر شدن هستند و تمام تلاششان را در این مسیر میکنند.
روال داستان و ریتم قدری کند است اما برای ژانر کودک شاید مناسب باشد. بازیگران به ویژه نقش پسران اصلی طالب و یاسر و شهاب به خوبی از پس نقش هایشان بر آمده اند مخصوصا طالب که در نقش یک عشق سینما به خوبی ظاهر شده است.
یاسر احمدی، کارگردان و تهیه کننده این کار درباره جشنواره فیلم کودک در مصاحبهای میگوید: برگزاری جشنواره راهی برای حمایت از سینمای کودک و نوجوان است؛ برای فیلمسازان این حوزه انگیزه فرهنگ سازی ایجاد کرده و باعث رونق سینمای کودک میشود. کودکان و نوجوانان آینده سازان کشور و پایههای اصلی رشد خانواده و اجتماع هستند، بنابراین تربیت آنها بسیار مهم است و هر چند که کرونا امده اما برای سلامتی کودکان و خانوادهها که در اولویت است اکران آنلاین فکر خوبی است و به نظر من باید جشنواره برگزار میشد وگرنه ضرر زیانی متحمل میشدند.
احمدی همچنین میگوید: نخستین اصل برای کسانی که در حوزه کودک و نوجوان فیلم میسازند دغدغه است. فیلمساز باید دغدغه رشد فکری و اجتماعی کودک و نوجوان را داشته باشد و در تولید فیلم خود بر این امر متمرکز شود تا بتواند موفق ظاهر شود. اصل دیگر شناخت حوزه کودک و نوجوان و نزدیک شدن به درک احساسات و عواطف بچهها است.
این کارگردان درباره دغدغههای مهم ساخت این فیلم میگوید: مهمترین دغدغه فیلم خداحافظ سینما شناخت استعداد کودک و نوجوان است. یکی از مهمترین مسائل مورد توجه در حوزه کودک و نوجوان شناخت به موقع استعداد آنها است. والدین، آموزش و پرورش و کسانی که با کودک و نوجوان در ارتباط هستند باید استعداد آنها را دریابند تا با راهنمایی درست کودک و نوجوان را در مسیر پرورش استعدادهای خود قرار دهند؛ این کار باعث میشود آنها آینده بهتری داشته باشند.
یکی از موارد مهمی که در این فیلم بدان تاکید شد بحث انتخاب الگو است که به کرات در فیلم برای نوجوانان بدان پرداخته شده است و خود احمدی کارگردان هم این بحث را بسیار مهم میداند که درفیلم هم توجه کرده است.
وی در این باره میگوید: تلاش کردیم فیلم را به گونهای بسازیم که کودکان و نوجوانان متوجه اهمیت یافتن الگوی مناسب برای خود باشند. از سویی شاید والدین با دیدن این فیلم نگاهی به اعمال خود بیندازند و علاوه بر اینکه کودک را راهنمایی و هدایت میکنند، در بخشهایی از زندگی به او اجازه تصمیمگیری بدهند.
فیلم خداحافظ سینما درباره کودکی است که علاقه و استعداد عجیبی نسبت به حرفه بازیگری دارد و برای رسیدن به هدف خود تلاش میکند. در مسیر این کودک مشکلات متفاوتی ظاهر میشود، او سعی میکند آنها را برطرف کند تا جایی که کارش به پیرمردی که دکهای در کنار مدرسه دارد گره میخورد. اینها توضیحات تهیه کننده و کارگردن از فیلم است و میافزاید: به دلیل اینکه خداحافظ سینما به موضوع فیلم نزدیک تر بود، پیش از اکران نام آن را تغییر دادیم. پس از جشنواره برای اکران این فیلم در سینما اقدام خواهیم کرد. علاوه بر این اگر مورد استقبال قرار بگیرد، حتماً اکران شبکههای سراسری را نیز در نظر میگیریم تا مردم بتوانند از طریق رسانه ملی این فیلم را تماشا کنند.
این کارگردان همچنین درباره اکران برای نابینایان هم میگوید: برای کودکان و نوجوانانی که مشکل بینایی و شنوایی دارند در همه چیز محدودیت داریم. به همین دلیل زمانی که این بحث توسط مجموعه سوینا پیشنهاد شد، بسیار خوشحال شدم. اینکه شرایطی فراهم کنیم تا همه کودکان و نوجوانان از دیدن فیلمها لذت ببرند و این کاری بسیار انسانی است.
بااینحال نگاهی به دیگر کاراکترهای فیلم بیاندازیم که شامل پدر و مادر طالب عشق فیلم میشوند پدری که کار یدی دارد و آن را برای خود عار و سخت میداند و مدام به بچه هایش توصیه میکند که درس بخوانند تا مثل او نشوند و علاقه هم ندارد که طالب به سمت سینما برود اما طالب در نهایت مدام تلاشش را برای تحقق آرزویش انجام میدهد حتی الگویش را هم یک بازیگر معروف قرار داده است. مادر طالب که مدام خیاطی میکند و خواهر او که دارای نامزدی است که در حال بهم خوردن رابطه شان به خاطر شغل پدر زنش است!
شخصیت دیگر مظفر دکه دار است که مردی بیش از هفتاد ساله است و چیزی به جز یک دکه ندارد چرا که خانواده اش را در یک سانحه تصادف از دستداده و همدمش فقط یک مرغ عشق است او با بچهها رابطه خوبی ندارداما از سویی هم دل کندن از جلوی مدرسه و رفتن از آنجا را نمی تواند تحمل کند در نهایت او مرد خوش قلب اما خسته و افسردهای است.
درباره کاراکترهای دیگر مثل شهاب و یاسر و دیگر بچهها و سازندگان فیلم و ناظم و عوامل مدرسه و دیگر بازیگران پرداخت زیادی صورت نگرفته است.
مسئله نهایی درباره این شخصیتها این است که در این مدرسه مدام درباره الگوگیری و انتخاب صحیح الگو بحث میشود و به بچهها آموزش داده میشود درحالیکه خیلی از این شخصیتها ووالدینشان به دلیل همین انتخابهای غلط از شرایط خود راضی نیستند. در نهایت اینکه این فیلم برای نوجوانان به ویژه آنهایی که اهل و علاقه به سینما دارند میتواند جاذبه داشته باشد و همذات پنداری برای آنها فراهم کند.
منبع:فارس
به گزارش میار، فیلم خداحافظ سینما به کارگردانی و تهیه کنندگی یاسر احمدی چهارشنبه، 30 مهر ماه در بخش فیلمهای بلند داستانی سی وسومین جشنواره بین المللی فیلمهای کودکان و نوجوانان ویژه نابینایان به اکران در آمد.
امیر غفارمنش، شمیلا تابش، اسماعیل موحدی، هادی مسعودی، نوید مؤمنی، رهام نصیری، سیاوش بنده و مجتبی حمزه زاده از جمله بازیگرانی هستند که در این فیلم به ایفای نقش پرداختهاند.
این فیلم در یک ساعت و 31 دقیقه و در ژانر کودک و خانوادگی امسال تولید و به جشنواره راه پیدا کرده است. داستان از این قرار است که پسری نوجوان به طالب عاشق بازیگری است و برای اینکه تست بازیگری در مدرسه از او بگیرند دچار دردسرهای زیادی میشود تا رضایت ازدکه دار محل و کارهای دیگری را نیز انجام دهد که همه اینها چالش هایی را برای او دو تن دیگر از دوستانش ایجاد میکند.
امسال در جشنواره تئاتر کودک بخشی برای نابینایان قرار گرفته که البته مجزا از کارهای دیگر جشنواره نیست منتها فیلم هایش دارای راوی مشخص از ابتدا تا انتها است که شرایط و وضعیتها را گزارش میکند و این اتفاق خیلی خوبی برای این جشنواره محسوب میشود.
محتوا و داستان فیلم مشخص است و از جایی شروع میشود که بچهها میخواهند تست بازیگری بدهند اما مدرسه با تست آنها به دلیل اینکه شیشه یک دکه جلوی مدرسه را شکسته اند، تست نمی گیرد و آنها مجبور میشوند برای اینکه رضایت دکه دار را بگیرند راه طولانی را طی کنند تا او راضی به صحبت با آنها شود خود آقا مظفر دکه دار دارای داستان زندگی غم انگیزی است که جای بحث و صحبت زیاد دارد اما خلاصه اینکه روال قصه مشخص است و این نوجوانان بنا به شرایط سنی و علایقشان به دنبال بازیگر شدن هستند و تمام تلاششان را در این مسیر میکنند.
روال داستان و ریتم قدری کند است اما برای ژانر کودک شاید مناسب باشد. بازیگران به ویژه نقش پسران اصلی طالب و یاسر و شهاب به خوبی از پس نقش هایشان بر آمده اند مخصوصا طالب که در نقش یک عشق سینما به خوبی ظاهر شده است.
یاسر احمدی، کارگردان و تهیه کننده این کار درباره جشنواره فیلم کودک در مصاحبهای میگوید: برگزاری جشنواره راهی برای حمایت از سینمای کودک و نوجوان است؛ برای فیلمسازان این حوزه انگیزه فرهنگ سازی ایجاد کرده و باعث رونق سینمای کودک میشود. کودکان و نوجوانان آینده سازان کشور و پایههای اصلی رشد خانواده و اجتماع هستند، بنابراین تربیت آنها بسیار مهم است و هر چند که کرونا امده اما برای سلامتی کودکان و خانوادهها که در اولویت است اکران آنلاین فکر خوبی است و به نظر من باید جشنواره برگزار میشد وگرنه ضرر زیانی متحمل میشدند.
احمدی همچنین میگوید: نخستین اصل برای کسانی که در حوزه کودک و نوجوان فیلم میسازند دغدغه است. فیلمساز باید دغدغه رشد فکری و اجتماعی کودک و نوجوان را داشته باشد و در تولید فیلم خود بر این امر متمرکز شود تا بتواند موفق ظاهر شود. اصل دیگر شناخت حوزه کودک و نوجوان و نزدیک شدن به درک احساسات و عواطف بچهها است.
این کارگردان درباره دغدغههای مهم ساخت این فیلم میگوید: مهمترین دغدغه فیلم خداحافظ سینما شناخت استعداد کودک و نوجوان است. یکی از مهمترین مسائل مورد توجه در حوزه کودک و نوجوان شناخت به موقع استعداد آنها است. والدین، آموزش و پرورش و کسانی که با کودک و نوجوان در ارتباط هستند باید استعداد آنها را دریابند تا با راهنمایی درست کودک و نوجوان را در مسیر پرورش استعدادهای خود قرار دهند؛ این کار باعث میشود آنها آینده بهتری داشته باشند.
یکی از موارد مهمی که در این فیلم بدان تاکید شد بحث انتخاب الگو است که به کرات در فیلم برای نوجوانان بدان پرداخته شده است و خود احمدی کارگردان هم این بحث را بسیار مهم میداند که درفیلم هم توجه کرده است.
وی در این باره میگوید: تلاش کردیم فیلم را به گونهای بسازیم که کودکان و نوجوانان متوجه اهمیت یافتن الگوی مناسب برای خود باشند. از سویی شاید والدین با دیدن این فیلم نگاهی به اعمال خود بیندازند و علاوه بر اینکه کودک را راهنمایی و هدایت میکنند، در بخشهایی از زندگی به او اجازه تصمیمگیری بدهند.
فیلم خداحافظ سینما درباره کودکی است که علاقه و استعداد عجیبی نسبت به حرفه بازیگری دارد و برای رسیدن به هدف خود تلاش میکند. در مسیر این کودک مشکلات متفاوتی ظاهر میشود، او سعی میکند آنها را برطرف کند تا جایی که کارش به پیرمردی که دکهای در کنار مدرسه دارد گره میخورد. اینها توضیحات تهیه کننده و کارگردن از فیلم است و میافزاید: به دلیل اینکه خداحافظ سینما به موضوع فیلم نزدیک تر بود، پیش از اکران نام آن را تغییر دادیم. پس از جشنواره برای اکران این فیلم در سینما اقدام خواهیم کرد. علاوه بر این اگر مورد استقبال قرار بگیرد، حتماً اکران شبکههای سراسری را نیز در نظر میگیریم تا مردم بتوانند از طریق رسانه ملی این فیلم را تماشا کنند.
این کارگردان همچنین درباره اکران برای نابینایان هم میگوید: برای کودکان و نوجوانانی که مشکل بینایی و شنوایی دارند در همه چیز محدودیت داریم. به همین دلیل زمانی که این بحث توسط مجموعه سوینا پیشنهاد شد، بسیار خوشحال شدم. اینکه شرایطی فراهم کنیم تا همه کودکان و نوجوانان از دیدن فیلمها لذت ببرند و این کاری بسیار انسانی است.
بااینحال نگاهی به دیگر کاراکترهای فیلم بیاندازیم که شامل پدر و مادر طالب عشق فیلم میشوند پدری که کار یدی دارد و آن را برای خود عار و سخت میداند و مدام به بچه هایش توصیه میکند که درس بخوانند تا مثل او نشوند و علاقه هم ندارد که طالب به سمت سینما برود اما طالب در نهایت مدام تلاشش را برای تحقق آرزویش انجام میدهد حتی الگویش را هم یک بازیگر معروف قرار داده است. مادر طالب که مدام خیاطی میکند و خواهر او که دارای نامزدی است که در حال بهم خوردن رابطه شان به خاطر شغل پدر زنش است!
شخصیت دیگر مظفر دکه دار است که مردی بیش از هفتاد ساله است و چیزی به جز یک دکه ندارد چرا که خانواده اش را در یک سانحه تصادف از دستداده و همدمش فقط یک مرغ عشق است او با بچهها رابطه خوبی ندارداما از سویی هم دل کندن از جلوی مدرسه و رفتن از آنجا را نمی تواند تحمل کند در نهایت او مرد خوش قلب اما خسته و افسردهای است.
درباره کاراکترهای دیگر مثل شهاب و یاسر و دیگر بچهها و سازندگان فیلم و ناظم و عوامل مدرسه و دیگر بازیگران پرداخت زیادی صورت نگرفته است.
مسئله نهایی درباره این شخصیتها این است که در این مدرسه مدام درباره الگوگیری و انتخاب صحیح الگو بحث میشود و به بچهها آموزش داده میشود درحالیکه خیلی از این شخصیتها ووالدینشان به دلیل همین انتخابهای غلط از شرایط خود راضی نیستند. در نهایت اینکه این فیلم برای نوجوانان به ویژه آنهایی که اهل و علاقه به سینما دارند میتواند جاذبه داشته باشد و همذات پنداری برای آنها فراهم کند.
منبع:فارس
دسته بندی: فرهنگی / سینمای ایران
آدرس کوتاه خبر: