دوشنبه، 31 اردیبهشت 1403
پایگاه خبری میار » اقتصادی » بندر شهید رجایی ظرفیت ۱۰۰میلیون تن کالای فله را دارد

بندر شهید رجایی ظرفیت ۱۰۰میلیون تن کالای فله را دارد

0
148
کد خبر: 57236
مدیرکل بنادر ودریانوردی هرمزگان گفت: بندر شهید رجایی به عنوان بزرگ ترین بندر تجاری ایران ظرفیت ۱۰۰میلیون تن کالای فله و ۵.۷میلیون تن کالای کانتینری دارد.

علیرضا محمدی کرجی ران روز پنجشنبه با اشاره به استقرار بیش از ۱۷هکتار انبار در بندرشهید رجایی گفت: ۵۰ محوطه بخش خصوصی در این منطقه وجود دارد و تاکنون افزون بر ۹۶قرارداد سرمایه‌گذاری در این بندر انعقاد شده است.

وی، با بیان اینکه بیش از یک میلیون و ۸۰۰هزار متر مکعب مخزن نفتی در این ناحیه وجود دارد، ادامه داد: بندرشهید رجایی ظرفیت پذیرش بزرگ‌ترین کشتی‌های کانتینر بر دنیا را دارد و در سالهای اخیرسه پست اسکله نفتی نیز ظرفیتی ۳۴میلیون تنی را به این بندر اضافه شده است.

بندر شهید رجایی که دوران تحریم و پساتحریمی را پشت سرگذاشته امروز با وجود زنگ‌ خطرکرونا در هرمزگان روزهای پرکاری را در فعالیت‌های تجاری و ترانزیتی از جمله در حوزه جهش صادرات و بازار بانکرینگ با کشورهای همسایه دارد.

به علت فاصله کوتاه از مسیر اصلی تردد بین قاره‌ای کشتی‌ها، با قرار گرفتن در محل تلاقی راهگذر ترانزیتی شمال به جنوب، این بندر مهم‌ترین دروازه واردات و صادرات کشور محسوب می شود ودرشرایطی که افزون بر ۹۰ درصد جابه‌جایی محموله‌های تجاری کشور از طریق حمل و نقل دریایی صورت می‌گیرد،

بندر شهید رجایی به تنهایی عهده‌دار بیش از ۵۳ درصد حجم کل این مبادلات در زمینه ترانزیت، واردات، صادرات و سایر فعالیت‌های بندری است و تاثیرگذاری ویژه‌ای در اقتصاد منطقه دارد.

این بندر مهم و راهبردی که در شمال جزیره قشم و تنگه هرمز واقع شده با داشتن روابط دریایی و مبادله کالا با ۸۰ بندر شاخص بین‌المللی به عنوان بزرگ‌ترین بندرتجاری و کانتینری و هم‌چنین دروازه طلایی اقتصاد ایران مطرح بوده و سهم ۵۰ درصدی از تجارت ایران را به خود اختصاص داده است.

یکی دیگر از موفقیت بزرگ بندر شهیدرجایی داشتن ظرفیت‌های بزرگ برای پهلوگیری کشتی‌های اقیانوس‌پیما و کانتینربر بوده که امروزه حمل ونقل دریایی در بندرهای مهم جهان به‌واسطه با صرفه بودن از این روش استفاده می‌کنند.

بندر شهید رجایی تنها یک بندر کانتینری نیست، این بندر بزرگ‌ترین و پیشرفته‌ترین پایانه‌های کانتینری کشور را در اختیار دارد و حجم گسترده‌ای از عملیات جابه‌جایی کالاهای عمومی به خصوص محصولات فولادی، فله خشک (غله و سنگ آهن)، فله مایع (روغن‌های خوراکی) و فرآورده‌های نفت خام در این بندر انجام می‌گیرد.

بندر شهیدرجایی که بزرگترین بندر کانتینری کشور محسوب می‌شود ، سهم قابل ملاحظه‌ای در تجارت ملی و منطقه‌ای دارد، بزرگ‌ترین و پیشرفته‌ترین پایانه‌های کانتینری کشور را در اختیار دارد.
منبع:ایرنا
دسته بندی: اقتصادی
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید