دوشنبه، 17 اردیبهشت 1403
پایگاه خبری میار » فرهنگی » شبکه های اجتماعی » نهنگ آبی بعدی از راه رسید؟

نهنگ آبی بعدی از راه رسید؟

0
586
کد خبر: 56550
چند سالی است نه در ایران بلکه در جهان شایعه‌هایی مربوط به تهدید مومو در فضای مجازی به وجود آمده‌است اما بررسی‌ها و گفته‌های منابع رسمی نشان می‌دهد چالش مومو تنها دست مایه شوخی افرادی شده‌است که از بیماری روانی رنج می‌برند و به تازگی برای خنده با دامن زدن به چنین شایعاتی؛ قصد برهم زدن آرامش عمومی جامعه را دارند.

به گزارش میار، بعد از چالش نهنگ آبی، که پدیدآورنده این چالش دستگیر و چندین بار نیز محاکمه شد، حالا شایعه‌هایی درباره جولان مومو در فضای مجازی برای گرفتن جان کودکان از طریق تشویق به خودکشی مطرح شده‌است.

اگرچه همان موقع در مورد چالش نهنگ آبی حتی معروف شد در ایران نیز خودکشی‌هایی داشتیم اما تا به لحظه نگارش این گزارش هیچ منبع رسمی صحبتی از خودکشی هیچ فردی بر اساس تحریکات مومو را مطرح نکرده‌است.

البته و صد البته میار خانواده‌ها را تشویق به رها کردن کودکان در فضای مجازی نمی‌کند و حتی کارشناسان فضای مجازی نیز اذعان دارند برای ورود کودک به فضای مجازی بایستی هم آموزش باشد و هم اینکه بایستی نظارت حداقلی برای حضور کودک در فضای مجازی که جهانی پر از عجایب ناشناخته است، وجود داشته باشد.

با اینحال چالش مومو که توسط هیچ نهاد رسمی در جهان به تایید نرسیده‌است و جست‌وجوهای میار نیز در منابع خارجی به هیچ جایی نرسید، نشان از این دارد که مطرح شدن چالش مومو در حد یک شوخی بوده‌است که طی آن افرادی قصد دارند با روشی کمتر آزاردهنده، این بار نیز امنیت روانی مردم را نشانه بروند.

چالش شوخی یا چالش خطرناک؟

همچنین؛ اخیرا معاون اجتماعی پلیس فتا، در یک گفت‌وگوی تلفنی با شبکه خبر درباره چالش مومو گفته‌است: برخی افراد که نبوغ خاصی در شبکه‌های اجتماعی دارند، با آزار سایر کاربران عرض اندام می‌کنند؛ خبر چالش مومو بزرگ‌تر از موضوع اصلی آن است.

رامین پاشایی تاکید کرده‌است: به هموطنان و والدین دانش‌ آموزان، قول می‌دهم که این چالش یک شوخی و سرگرمی برای تشویش اذهان عمومی است و اقدامات قضائی و فنی پلیس فتا علیه این افراد، در حال انجام است.

همین موضوع نشان می‌دهد هیچ ترسی از بابت چالش مومو که سرگرمی یک دسته از افراد برای ترساندن کودکان در فضای مجازی شده‌است، وجود ندارد بلکه باید خانواده‌ها کمی بیشتر به فکر کودکان شان باشند و آنها را در فضای مجازی مراقبت کنند تا به ورطه‌های اشتباه و موهوم نیفتند.

دیلی میل چه نوشت

گزارش اخیر دیلی میل دست‌آویزی برای برخی رسانه‌های داخلی شده‌است تا نشان بدهند که بازی مومو کشنده وخطرناک است، دیلی میل در این گزارش می‌نویسد؛ "یک بازی آنلاین جدید و ترسناک و البته خطرناک در واتس آپ در هفته‌های اخیر در دنیا همه‌ گیر شده و جان نوجوانان را تهدید می‌کند و خانواده‌ها نگران هستند که مانند نهنگ آبی منجر به مرگ و خودکشی زیادی شود."

تا اینجای ماجرا باید مطمئن باشیم هیچ خبری رسمی از تایید مرگ کسی توسط چالش مومو مطرح نشده‌است بلکه همه چیز فعلا در حد ظن و گمان است؛ همچنین در ادامه گزارش دیلی میل آمده‌است: "مومو با ارسال فرامین و تصاویر خشونت به کاربر شروع می‌شود و در صورت عدم امتناع از رعایت قوانین بازی، کنترل کننده می‌ترسد." متوجه شدید که فقط می‌ترسد!

چالش مومو تصویری ترسناک از زنی با ویژگی های گروتسک و برآمدگی چشم است که احتمالا بر گرفته از کار هنرمند ژاپنی Midori Hayashi است؛ این بازی در اپلیکیشن واتس آپ گسترش پیدا کرده و به این صورت است که مرحله اول شماره تماسی به صورت ناشناس، کاربران را به چالش دعوت و آنها را تحریک می‌کند تا به مومو یک پیام ارسال کنند.

فضای مجازی یا رسانه؟

سراسر گزارش دیلی میل را هم که بخوانید باز هم متوجه می‌شوید خبر مرگبار بودن چالش مومو هیچ واقعیت اساسی نداشته و تنها بر پایه فرضیاتی نامعلوم تحریک به خودکشی توسط این بازی در فضای مجازی مطرح شده‌است.

به گزارش میار؛ دامن زدن به چنین شایعاتی که باعث تشویش اذهان عمومی می‌شود و به جای تسلی خاطر خانواده‌ها، دغدغه‌های بیشتری را برای آنها به وجود می‌آورد، نه تنها جزو رسالت رسانه‌ای نیست بلکه حتی از نظر اخلاقی نیز اشتباه است.

همچنین باید توجه داشت برای به دست آوردن مخاطب بیشتر، نباید این چنین شایعات مضحک را از فضای مجازی با مهر تاییدی بر واقعیت داشتن‌شان، در فضای رسانه‌ای مطرح کنیم و از التهاب و تکدر خاطر مخاطبان، برای گرم کردن بازار رسانه‌ای خودمان بهره ببریم.
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید