یکشنبه، 16 اردیبهشت 1403
پایگاه خبری میار » فرهنگی » دین و اندیشه » به مناسبت اربعین حسینی/ زیارت اربعین؛ ارتباط دلی و قلبی با ملکوت

به مناسبت اربعین حسینی/ زیارت اربعین؛ ارتباط دلی و قلبی با ملکوت

0
343
کد خبر: 55661
پایگاه خبری تحلیلی میار؛ با وجود ویروس منحوس کرونا؛ اربعین امسال امام حسین(ع) از حال و هوای دیگری برخورداراست. این حال و هوا، اربعین را برای مشتاقان زیارت حرم اباعبدالله الحسین(ع) با حلاوت‌ترنموده تا با عطشِ وصف-ناپذیر  بی‌پایان؛ بی‌تاب‌تر و بی‌قرارتر در حسرت این فراق، جان عاشقان حضرتش را در کوره آتشین ارادتش ذوب نماید تا با سوزی جانگدازتراز همیشه، شوق زیارت آنان با نوای لبیک یا حسین در سرتاسر عالم طنین انداز شود. برگزاری اربعین سال 1399برای جا ماندگان از کاروان قافله عشق که موفق به پیاده‌روی نخواهند شد، درد فراق و سوز هجران را بیش از پیش جانکاه می‌سازد اما آن‌چه این عاشقان را تسکین می-بخشد آن است که با پای دل مسیر عاشقانه خود را طی خواهند کرد و با ارادت قلبی و حضور ذهن بیشتری با ارباب و مولایشان ارتباط برقرار خواهند نمود و به این مهمان ناخوانده می‌گویند هیچ مانعی نمی‌تواند باعث تعطیلی ارادت آنان به امام شهیدشان گردد و اربعین سالارشهیدان را با شکوه‌تر از هرسال با حزن و اندوه فراوان برگزار خواهند نمود که گویی به مانند سال‌های اخیر به پیاده روی اربعین رفته و خیمه ها و موکب‌های بیشمار میان نجف تا کربلا را با مهمان نوازی مردم خوب عراق پشت‌سر می‌گذارند تا به حرم عشق رسیده و محضربا صلابت و با اقتدارامام شهیدشان را درک کنند و ناگفته‌های خود را با محبوب جانشان در میان گذارند. اربعین امسال به معنای واقعی کلمه یک اربعین دلی است. هرکس دل ندهد به محضر مولا شرفیاب نخواهد شد. حیف است امسال با دل شکسته و با غمی جانکاه از هجران و درد فراق، میوه معرفت این اربعین را با خواندن زیارت اربعین، از دست با محبت و با کفایت ولیّ خدا، حبیب‌خدا، خلیل خدا، برگزیده خدا، شهید مظلوم، امام شهیدان دریافت ننمایم!
اربعین
زیارت اربعین اگرچه متنی کوچک می‌باشد اما محتوای آن عمیق، تأثیرگذار، قابل تأمل با مفاهیم ارزنده است. باور زائر در این زیارت نامه که عمق ایمان و اعتقادات او را نشان می دهد به وضوح قابل درک است. در این زیارت‌نامه ارزشمند؛ ویژگی‌های امام(ع) بیان می شود، فلسفه قیام عاشورا بیان می‌گردد، چهره مخالفان معرفی شده و خصوصیات آنان مورد اشاره قرار می‌گیرد، از جهاد، شهادت، اسارت و مصائب و بلایایی که برامام و یارانش رفته است یاد می شود، پیوند امام با خط رسالت مورد تأکیداست، بیزاری از همفکران و پیروان اهل ظلم به عنوان یک اصل مهم در فرهنگ سیاسی و اجتماعی دین مبین اسلام از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و کسی که تبعیت نکند مطرود و ملعون است، بر دودمان پاک امام(ع) و جایگاه والای ائمه اشاره شده است، زیارت کننده باید ایمان و تسلیم و تبعیت کامل از امامش داشته باشد تا مشمول هدایت و سعادت از سوی ذات باری تعالی گردد و این همه آن وقت در حیات زائر جاری و ساری خواهد شد که از دشمنان دین خدا و ائمه اطهار قلبا و عملا تبری جوید و تولای خودش را به ساحت مکتب اسلام و ائمه معصومین علیهم السلام ثابت و اثبات نمایند.

همه حرف زیارت اربعین همین مواردی است که بیان شد و آن‌چه امروز بر سر مسلمانان چه شیعه و چه سنی می‌آید به خاطر فاصله گرفتن از همین آموزه‌های دینی است که اگر به این آموزه‌ها تا به امروز عمل شده بود ما دیگر شاهد شیطنت جبهه استکبارغرب با متحدانش در فرقه‌ سازی‌های افراطی و گسترش افراطی گری در جهان اسلام نبودیم و اساسا دیگر مصائب و مشکلاتی چون مسائل یمن، لبنان، سوریه، عراق، افغانستان، لیبی، فلسطین، بحرین، امارات و... را در خاورمیانه نداشتیم. چه کنیم که وقتی منافع عافیت طلبان با قدرت پرستان گره خورد انحراف در میان امت اسلامی ایجاد و منحرفان عنان کار را در دست گرفتند و شد آن‌چه نباید می‌شد و حال و روز امروز جهان اسلام از همان انحراف آغاز شد که علی(ع) را از حق مسلم الهی اش محروم کردند تا مثل وهابی ها و بن سلمان های نوکر و جیره خوار استکبار بر اریکه قدرت نشانده شوند و بی محابا نیز با فرزند نامشروع غرب یعنی رژیم کودکش اشغالگرقدس ارتباط برقرار سازند و این عادی سازی را امری مباح قلمدادنمایند!


اربعین جابربن عبدا... و عطیه از همان روزی که کلیدش به نام این دو عاشق زائر حسین(ع) زده شده پیامش این بود که نخواهند گذاشت آب خوش از گلوی دشمنان دین پایین رود و به راحتی بر دنیا حکومت نمایند؛ و تا اربعین و آموزه‌های ماندگار و جاودانه‌اش در جهان برقرار است، نقشه دشمنان دین و بشریت برملا، افشا و رسوا می‌گردد. اربعین همیشه غوغا می‌کند چه با دونفر باشد و چه با جمعیت 20میلیونی انجام شود. خاصیت اربعین بلاشک آسمانی و ملکوتی است که تا به امروز ماندگار شده است چون حسینی است و هرکس با حسین پیوند بخورد ماندگار و جاودانه می شود. حسین(ع) رمز بقا است که فنا در آن راه ندارد.  

حسین جان تو می دانی شیفتگان و محبان تو دوست داشتند اربعین را با شکوه برگزار نمایند و این شکوه را به مانند سال‌های اخیر در منظر جهانیان و قدرت‌های پوشالی استکباری جهان؛ به نمایش قدرت سیاسی جهان اسلام به رخ کشانند و دست و دل آنان را بلرزانند اما این امکان به دلیل شرایط خاصی جهانی به واسطه بیماری خطرناک کرونا ممکن نگردید و خود براین امر به خوبی واقف بوده و هستید و می دانید مشتاقان شما با قرائت زیارت اربعین با قلب و دلشان به حرم و محضر پر فیض امامشان شرفیاب خواهند شد و از این فراق که در رنج هستند شکوه خواهند نمود و از حضرتت خواهند خواست این ارتباط دلی و قلبی را با ملکوت پیوند دهید و از ایشان به عنوان سفرمعنوی و عرفانی پذیرا باشید که هستید و نیک می دانید عشق شما از روزی که به دنیا آمده‌اید و تاروزی که در کربلا به شهادت رسیده‌اید به سان حرارتی در قلب مؤمنان و محبانت زبانه کشیده و می‌کشد و هیچ گاه خاموش شدنی نیست. خواندن زیارت اربعین تا ظهور حضرت مهدی(عج)، آتش عشق حسین(ع) را در جان‌های عاشق شعله ور ساخته و گرمای عشق حسین(ع) را در تار و پود جهان که اکسیر حیات بخش همه روزگاران است، خواهد دمید.

دکتر اسدالله افشار
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید