یکشنبه، 30 اردیبهشت 1403
پایگاه خبری میار » اقتصادی » خرید تضمینی گندم افزایش قیمت کود شیمیایی را جبران می‌کند+جزئیات

خرید تضمینی گندم افزایش قیمت کود شیمیایی را جبران می‌کند+جزئیات

0
107
کد خبر: 55586
رئیس سازمان جهادکشاورزی لرستان گفت: باتوجه به اینکه دولت نرخ خرید تضمینی گندم تابستان آینده را چهار هزارتومان تعیین کرده است بنابراین هزینه‌های افزایش قیمت کودشیمیایی برای کشاورزان جبران می‌شود.

به گزارش میار، اسفندیار حسنی مقدم در ادامه اظهار داشت: کودهای پتاسه و فسفاته وارداتی هستند و با توجه به اینکه ارز دولتی برای آنها حذف و با نرخ آزاد دلار محاسبه می شود در برخی موارد تا هشت برابر نیز افزایش قیمت داشته اند.

وی با بیان اینکه چنانچه متوسط برداشت گندم در هر هکتار چهار تن محاسبه شود، هزینه تولید در هکتار با احتساب افزایش قیمت کودهای پتاسه و فسفاته  ۲۰۰ تا ۳۰۰ تومان بیشتر خواهد شد، افزود:  امسال نرخ خرید تضمینی گندم ۲ هزار و ۵۰۰ تومان بود که برای سال آینده چهار هزار تومان لحاظ شده است بنابراین افزایش هزینه تولید کشاورزان جبران خواهد شد و کشت گندم همچنان اقتصادی خواهد بود.

حسنی مقدم همچننی گفت:نرخ کود اوره نیز که ۸۰ درصد کود مصرفی کشاورزان استان را تشکیل می دهد و برای کشت پاییزه استفاده می شود نسبت به سال گذشته افزایشی نداشته و با قیمت پارسال هرکیسه ۵۶ هزار تومان به فروش می رسد که کشاورزان می توانند برای دریافت آن به کارگزاری های مربوطه مراجعه کنند.

کشت پاییزه محصولات گندم، جو و کلزا در سطح ۳۷۳ هزار هکتار زمین زراعی استان آغاز شده است.

بر اساس سطح ابلاغی از طرف وزارت جهادکشاورزی، سهمیه امسال استان پنج هزار هکتار کلزا، ۴۷ هزار هکتار گندم آبی، ۱۹۴ هزار هکتار گندم دیم، ۱۲۰ هزار هکتار جو دیم و هفت هزار هکتار جو آبی است.

سطح زیر کشت کلزا پارسال هشت هزار هکتار بود که امسال کاهش یافته و با توجه به قیمت تعیین شده برای خرید تضمینی و زمان طلایی کشت پاییزه، کاشت کمتر از ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار از این محصول در استان پیش بینی می شود.

پیش بینی میزان برداشت کلزا از سطح پنج هزار هکتار ۱۰ هزار تن، گندم آبی و دیم ۴۸۰ هزار و جو آبی ودیم نیز ۱۵۰ هزار هکتار است.
منبع:ایرنا
دسته بندی: اقتصادی
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید