دوشنبه، 31 اردیبهشت 1403
پایگاه خبری میار » اقتصادی » خودباوری دریاییان در دوران تحریم باعث عدم توقف فعالیت‌هایمان شد

خودباوری دریاییان در دوران تحریم باعث عدم توقف فعالیت‌هایمان شد

0
394
کد خبر: 55132
مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی به بازگشت تحریم‌ها و مسئله کرونا اشاره کرد و گفت: خودباوری دریاییان در دوران تحریم باعث شد اجازه ندهیم فعالیت‌ها متوقف شود.

محمد راستاد در ادامه گفت: ناوگان ایرانی مشکلی بابت تامین سوخت کم سولفور ندارد و توانستیم ناوگان خود را در این رابطه سازگار کنیم، هرچند کماکان نیازمند ظرفیت سازی برای تامین سوخت ناوگان خارجی ورودی به بنادر کشور هستیم.

وی افزود: همچنین مقوله مدیریت آب توازن با همکاری صمیمانه شرکت‌های کشتیرانی و تامین امکانات و لوازم از سوی سازمان بنادر و دریانوردی به خوبی در کشور انجام می‌شود.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی به بازگشت تحریم‌ها اشاره کرد و گفت: خود باوری دریاییان در دوران تحریم باعث شد اجازه ندهیم فعالیت‌ها متوقف شود.

وی گفت: با توجه به ظرفیت‌های داخلی نیازهای خود را در داخل کشور تولید کردیم و سازمان بنادر و دریانوردی در بخش ناوگان عملیاتی و تجهیزات مورد نیاز به توان داخلی تکیه کرد و توانست پاسخ خوبی دریافت کند که این میزان اتکا به توان داخلی در تاریخ فعالیت سازمان بنادر و دریانوردی بی سابقه است با این حال اعتقاد دارم که نباید از تحولات هوشمند دریایی غافل بمانیم.

وی ادامه داد: به زودی در جهان کشتی‌های هوشمند خودران بدون سرنشین پا به فعالیت خواهند گذاشت و پیش بینی می‌شود سال ۲۰۲۵ میلادی اولین تردد عملیاتی آن‌ها در آب‌ها و بین بنادر جهان را شاهد باشیم و باید بتوانیم در این مسیر توان عملیات مدیریتی و امکان پذیرش در بنادر داخلی را فراهم کنیم و در عین حال نیم نگاهی نیز به تولید و دارا بودن این کشتی ها، تحت پرچم خود داشته باشیم.

راستاد افزود: شرکت‌های دانش بنیان داخلی ثابت کرده‌اند هیچ هدفی برایشان دست نیافتنی نیست و بخش دریایی کشور باید به این مسئله توجه جدی داشته باشد و آیمو نیز در حال تدوین مقررات و قوانین مربوط به ناوگان هوشمند تجاری است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه نیازمند افزایش آمادگی در مورد سایز کشتی‌ها به ویژه کشتی‌های کانتینربر هستیم، اظهار داشت: بنادری می‌توانند مقصد این کشتی‌ها باشند که ظرفیت زیرساخت و پذیرش نسل جدید کشتی‌های کانتینربر را داشته باشند در غیر این صورت به محلی برای پذیرش فیدری‌ها تبدیل می‌شوند.

راستاد ادامه داد: برای پذیرش کشتی های سایز بزرگ  توسعه فاز سوم پایانه شهیدرجایی را مدنظر قرار داده‌ایم که تا قبل از پایان امسال ۹۰۰ متر از اسکله ۱۴۰۰ متری آن را به بهره برداری می‌رسانیم و شرایطی را فراهم خواهیم کرد که تجهیزات آن به خوبی برای پذیرش کانتینر برهای بزرگ قابلیت سرویس دهی داشته باشند.

وی با بیان اینکه در جانمایی بنادر جدید باید به سمت مناطقی پیش برویم که اعماق طبیعی مناسبی برای پذیرش کشتی‌های سایز بزرگ و با حداقل هزینه لایروبی دارند، گفت: از نظر پسکرانه‌ای نیز این مناطق باید امکان تخلیه و نگهداری احجام بالای کشتی‌های سایز بزرگ را داشته باشند و با حداقل هزینه به شقوق مختلف متصل شوند، در غیر این صورت کشور از نظر هزینه ای متضرر خواهد شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به طرح جامع بنادر بازرگانی و طرح مدیریت یکپارجه مناطق ساحلی، خاطرنشان کرد: رویکرد ما توجه جدی به این مسئله است که با تقاضای روز کشتیرانی جهان تطبیق پیدا کنیم و در این رابطه علاوه بر طرح جامع بنادر بازرگانی با افق ۱۴۰۴، طرح ساماندهی بنادر کوچک را نیز طی سه فاز ۵ ساله مدنظر قرار داده ایم.

راستاد با بیان اینکه از نظر تنوع سواحل شرایط بسیار مناسبی داریم، گفت: به دنبال آن هستیم سهم خود را از نظر تجارت دریایی در سطح منطقه و جهان به دست آوریم و به آنچه استحقاق آن را داریم برسیم.

وی افزود:۵۸۰۰ کیلومتر نوار ساحلی داریم و از ناوگان بزرگ دنیا برخوردار هستیم و توانمان بسیار فراتر از وضع موجود است، هرچند تحریم‌های ظالمانه و غیرقانونی آمریکایی‌ها محدویت‌هایی را برای حمل‌و نقل دریایی ایجاد کرده است اما ثابت کرده‌ایم می توانیم از دل محدودیت‌ها با اتکا به توان داخلی سربلند بیرون بیاییم.
منبع:ایرنا
دسته بندی: اقتصادی
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید