دوشنبه، 24 اردیبهشت 1403
پایگاه خبری میار » فرهنگی » تلویزیون و تئاتر » چرا ایلدا به لهجه و گویش محلی اهمیتی نداده‌است

چرا ایلدا به لهجه و گویش محلی اهمیتی نداده‌است

0
169
کد خبر: 55085
ادای دین سریال "ایل‌دا" به دفاع‌مقدس قابل تقدیر است اما ادا نشدن گویش و لهجه کاراکترهایش انتقادهایی را به همراه داشته‌است و این سوال را به‌وجود می‌آورد که چرا تلویزیون ساخت سریال‌های اقوام را مثل خیلی از کارهای دیگر جدی نمی‌گیرد؟

به گزارش میار، چند شب از پخش سریال "ایل‌دا" می‌گذرد. کاری که برای ادای دین به بزرگمردان عرصه دفاع از تمامیت ارضی کشور ساخته شده است. جمع بازیگران این سریال به خودی خود نوستالژی است، مجید مظفری بعد از سال‌ها به تلویزیون آمده و نقش "صالح‌خان" را ایفا کرده است؛ وی درباره نقش "صالح‌خان" و پیچیدگی‌های کار "ایل‌دا" گفت: نقش بدی نبود اما الان سریال را می‌بینم بقیه حرف می‌زنند من فقط سر تکان می‌دهم! در فضای مجازی به من می‌گویند شما چرا حرف نمی‌زنید!

وی در پاسخ به این سؤال و نقد که چرا گویش و لهجه در سریال ادا نمی‌شود، تصریح کرد: شاید به خیلی از سریال‌های تلویزیونی که برای قومیت‌ها ساخته می‌شود این انتقاد وارد است. یکی با لهجه صحبت می‌کند و یکی هم صحبت نمی‌کند اما درباره "ایل‌دا" می‌خواهم بگویم از تهیه‌کننده گرفته تا عوامل دیگر همه سختی کشیدند تا این سریال به سرانجام برسد.

مظفری افزود: کرونا باعث شد تا سناریو و فیلمنامه جمع و جورتر شود تا کار به ایام دفاع‌مقدس برسد. گاهی اوقات توجه به ظرافت‌ها و همین گویش و لهجه‌ای که شما به آن اشاره کردید مستلزم آن است که شتاب‌زدگی در کار اتفاق نیفتد و نخواهیم کار را با عجله به آنتن برسانیم.

بازیگر نقش "صالح‌خان" با اشاره به اینکه امکانات هم حائز اهمیت است، گفت: گاهی اوقات برقراری برخی از ظرافت‌ها، بستگی به امکانات کار دارد. من وقتی سریال "خانه‌ای در تاریکی" را بازی کردم هنوز بختیاری‌ها و قشقایی‌ها به خاطر بازی در نقش "حیدرخان" به من می‌گویند مظفری الیگودرزی است. برای اینکه سریال امکانات داشت و یک سال جلوتر استادی برای همسان‌سازی دیالوگ‌ها و ادا شدن لهجه و گویش در اختیار ما گذاشتند اما امروز ما را دیرتر صدا می‌کنند جلوی دوربین برویم که کمتر دستمزد بگیریم.

وی افزود: "ایل‌دا" را دوست دارم اما اعتقاد دارم این مشکلات و مسائل را این سریال و خیلی از کارهای دیگر تلویزیون دارد که کمتر اجازه می‌دهد گروه سازندگان و بازیگران در آرامش کار را پیش ببرند. البته واقعیت این است کمتر انتقادپذیریم؛ متأسفانه خود تلویزیون و تهیه‌کننده و سازندگان کار، کارهای قومیتی و بومی را جدی نمی‌گیرند اما شخصی مثل داود میرباقری هم آن‌قدر کارش را جدی می‌گیرد که اگر نوشته‌ و فیلمنامه‌ای‌ 10 سال هم طول بکشد صبوری می‌کند تا بهترین اتفاق برای آن کار رقم بخورد.

مظفری با اشاره به اینکه فقط پوشش و لباس بیانگر این نیست که این بازیگر در نقش شخصیت لری یا کردی بازی می‌کند، خاطرنشان کرد: با پوشش و لباس نمی‌توان گفت این نقش دهاتی و یا عشایر را بازی می‌کند. زبان و لهجه و گویش و حرکت همه با مخاطب همذات‌پنداری می‌کند. اگر تلویزیون می‌خواهد برای اقوام کارهای مؤثری بسازد حتماً باید به همه جوانب توجه کند تا باورپذیر شود. این همان مسائلی است که کارگردانی مثل داود میرباقری به آن‌ها توجه می‌کند و کارهایش ماندگار می‌شود.

وی درباره کمبود امکانات سریال‌های تلویزیونی، تصریح کرد: برای ساخت سریال باید امکانات فراهم شود نه اینکه برای صحنه انفجار و جنگی حتی تفنگ و فشنگ درست در اختیار عوامل سازنده قرار ندهند. افتخار می‌کنم نقش صالح‌خان را بازی می‌کنم که اصالت دارد و سرانجامش هم ختم به خیر می‌شود. وقتی عراق به ایران حمله می‌کند این مردمان به دفاع از تمامیت ارضی می‌شتابند و خودشان را فدای میهن‌شان می‌کنند.
منبع:تسنیم
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید