چهارشنبه، 2 خرداد 1403
پایگاه خبری میار » اقتصادی » الگوآفرینی در عرصه اقتصاد مقاومتی توسط قرارگاه‌خاتم+ جزئیات

الگوآفرینی در عرصه اقتصاد مقاومتی توسط قرارگاه‌خاتم+ جزئیات

0
181
کد خبر: 53791

فرمانده قرارگاه‌خاتم با بیان اینکه این قرارگاه در حال حاضر ۶۳ پروژه را در دست اجرا دارد، گفت: در دهه جدید با توجه به منویات رهبر معظم انقلاب به دنبال الگوآفرینی در عرصه اقتصاد مقاومتی هستیم.


به گزارش میار، سعید محمد در سی و پنجمین نشست شورای عالی استان‌ها اظهار داشت: قرارگاه خاتم‌الانبیا در سال ١٣۶٨ براساس اصل ١۴٧ قانون اساسی که مجوز می‌دهد در شرایط صلح در زمینه توسعه زیرساخت ها اقدام شود، فعالیت خود را آغاز کرد.


وی افزود: دهه اول فعالیت قرارگاه خاتم‌الانبیا به بازسازی خرابی‌های ناشی از جنگ اختصاص یافت، دهه دوم دوران سازندگی، دهه سوم که با قهر شرکت های خارجی همراه بود، قرارگاه توانست انحصارشکنی کند و پایه ریزی خوبی برای بروز توانمندی های داخلی رخ داد. در دهه جدید با توجه به منویات رهبری به دنبال الگو آفرینی در عرصه اقتصاد مقاومتی هستیم.


فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیا اضافه کرد: احداث ٩٠٠ کیلومتر آزادراه، چهار هزار کیلومتر خطوط راه‌آهن، ٣٢۴ کیلومتر مترو شهری، ارتقای ظرفیت مبادلات ٢٣ هزار کیلومتر فیبرنوری، احداث ٨١ درصد از اسکله‌های کشور، فعالیت در زمینه صنایع و معدن از جمله سرب، روی، اورانیوم، مس و فولاد، احداث ٢٠٧ ایستگاه سیگنال رسانی زمینی بعد از تحریم‌های ماهواره‌ای از جمله اقدامات قرارگاه خاتم‌الانبیا است.


 محمد افزود: تولید روزانه بیش از ۴٠ میلیون لیتر بنزین، تولید ١۵٠ میلیون متر مکعب گاز شیرین، احداث بالغ بر ١٠ کیلومتر تونل‌های بزرگ شهری، احداث ١٧ بیمارستان با ظرفیت ۶ هزار تخت بیمارستانی، اجرای ده‌ها پروژه احداث اتوبان و کمربندی شهرها، احداث ٧۵٠ هزار کیلومتر مربع مراکز تفریحی، ده‌ها پروژه آبرسانی از دیگر اقدامات و فعالیت‌های قرارگاه خاتم‌الانبیا به شمار می‌آید.


وی گفت: بیش از ٧٢ پروژه خاتمه یافته و ۶٣ پروژه در حال اجرا در شهرهای مختلف کشور توسط این قرارگاه انجام و در حال پیگیری است.


محمد در بخش دیگری از سخنانش گفت: امروز شرایط کشور سخت است و فشار اقتصادی بر دوش همه مردم است و انصافا مردم جانانه در برابر نظام سلطه و تهدیدها مقاومت کردند. همه ما باید نویدبخش و امیدوارکننده صحبت و عمل کنیم و اقدامات ما ایجاد امید و انگیزه کند.


رئیس قرارگاه خاتم‌الانبیا با اشاره به اختصاص هفت اصل قانون اساسی به شوراهای اسلامی اظهارداشت: شوراها براساس اصول مترقی قانون اساسی تشکیل شدند و باید از توسعه فرهنگ اسلامی مبتنی بر بوم مناطق و نیازمندی‌های استاها استفاده کرد.


وی با طرح این پرسش که به عملکرد شوراها چه نمره‌ای می‌توان داد، گفت: از ظرفیت‌ها به خوبی استفاده نشده و شاید در جاهایی هم در حوزه عملکردی شوراها نه تنها کارآمدی نداشتند بلکه موجب عقب‌گرد و توقف شده‌اند.


فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیا با انتقاد از کپی برداری‌ها در حوزه مدیریت شهری گفت: به دفعات دیده شده در حوزه مدیریت شهری طرح‌هایی که در شهرها اجرا شده است کپی برداری بوده و نه تنها نتیجه نداشته بلکه موجب اتلاف منابع هم شده است. نمونه این عملکرد اشتباه همان پایه‌های پلی است که در شهر قم سال‌هاست ساخته شده و طرح آن به نتیجه نرسیده است.


محمد با بیان اینکه برای توسعه شهری باید مبتنی بر بوم هر منطقه اجرا شود، گفت: اخیرا ایده ملت-شهر مطرح شده است اما این مسیر درست نیست. برای مثال می‌گویند ترکیه را به استانبول می‌شناسیم یا امارات را به دبی.


وی با تاکید بر دو مقوله اقتصاد و فرهنگ افزود: اینها به یکدیگر پیوسته هستند و در مدیریت شهری نباید میان فرهنگ و اقتصاد تمایز قائل شد.


محمد خاطرنشان کرد: شوراها فقط متولی توسعه عمران شهرها نیستند بلکه باید کارهای بزرگ و میان رشته‌ای انجام دهند و باید به شدت از تصمیم گیری‌های احساسی در مدیریت شهری پرهیز کنند.


فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیا اضافه کرد: باید مسائل فرهنگی و زیست محیطی و اقتصاد شهری همه باهم دیده شوند تا توسعه زیرساخت‌ها به صورت همگون صورت گیرد.


وی با تاکید بر نقش مشاوران در مدیریت شهری ادامه داد: اغلب مشاوران در حوزه مدیریت شهری، مشاوران فنی و مهندسی هستند اما اکنون در حوزه‌های فرهنگی مشکلات عدیده‌ای وجود دارد که آسیب‌های آن گریبانگیر مردم می‌شود.


محمد گفت: همان قدر که به عمران شهرها توجه می‌کنیم باید به فرهنگ شهروندان خود توجه کنیم. فرهنگ شهروندان امروز دچار مشکلات زیادی است.

فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیا اضافه کرد: باید در حوزه خانواده و در خصوص فرهنگ غنی اهل بیت متمرکز شویم و تلاش کنیم این فرهنگ در کشور توسعه یابد.


وی با تاکید بر لزوم ترمیم سرمایه اجتماعی اظهار داشت: یکی از موضوعاتی که کمک به ترمیم آسیب وارد شده به اعتماد و سرمایه اجتماعی خواهد کرد تبعیض زدایی است. خیلی از مواقع مردم معتقدند که اگر بتوانند پول هزینه کنند می‌توانند کارشان را پیش ببرند و تصور بر این است که افراد ثروتمند از رعایت قوانین و ضوابط مستثنی هستند و در نتیجه آن تلنباری از تبعیض در مدیریت شهری را در برخی شهرها شاهد هستیم. 


محمد ادامه داد: علت تلنبار شدن مشکلات در مدیریت شهری نداشتن برنامه و فقدان مدیران توانمند است که باید اینها آسیب‌شناسی شود.


وی افزود: ماهیت فعالیت‌های قرارگاه خاتم‌الانبیا فنی و مهندسی و پروژه محور است و با مبنا قرار دادن توان فنی مهندسی در راستای محرومیت‌زدایی نیز اقدام می‌کند و در نتیجه این اقدامات تاکنون ١۶٠٠ کیلومتر راه روستایی، تعداد زیادی مدرسه، خانه بهداشت، کتابخانه، مجموعه ورزشی، مسجد و درمانگاه احداث شده است.

منبع:تسنیم

دسته بندی: اقتصادی
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید