شنبه، 15 اردیبهشت 1403
پایگاه خبری میار » فرهنگی » سینمای جهان » سفر به دل پرده نقره‌ای با TENET؛ نولان از فیلم تازه اکران شده‌اش گفت

سفر به دل پرده نقره‌ای با TENET؛ نولان از فیلم تازه اکران شده‌اش گفت

0
166
کد خبر: 53211
"انگاشته" جدیدترین ساخته کریستوفر نولان، امروز در سینماهای جهان اکران می‌شود و انتظار می‌رود رونق از دست رفته را به گیشه‌ها برگرداند.

به گزارش میار، انگاشته آن اکران تابستانی است که سینماداران امید دارند صنعت سینما را در دوره پساکرونا احیا کرده و تماشاگران را به سالن‌ها بکشاند.  

انگاشته یک فیلم پرمخاطب و هوشمندانه در مرز بین ژانرهای جاسوسی و علمی-تخیلی است. اکران این فیلم که با بودجه ۲۰۰ میلیون دلاری ساخته شده بارها به دلیل شیوع کرونا به تعویق افتاد و در نهایت اولین فیلم در نوع خودش بود که جرات کرد در دوره همه‌گیری روی پرده برود. ریسک بالای اعتماد به سینماها در دوره کرونا، دیزنی را بر آن داشت تا مولان را به جای پرده نقره‌ای روی پلتفرم‌های دیجیتال اکران کند.

فیلم زمانی برای مردن نیست جدیدترین قسمت از مجموعه جیمز باند که قرار بود آوریل اکران شود نیز به دلیلی مشابه، در ماه نوامبر روی پرده می‌رود. با وجود این، شرکت فیلمسازی برادران وارنر به توانایی نولان برای کشاندن تماشاچیان به سینماها ایمان دارند و البته دلیل خوبی هم برای این اعتماد وجود دارد.

بازآفرینی فیلم‌های بتمن در قالب سه گانه شوالیه تاریکی ساخته این کارگردان برجسته، در مجموع بیش از ۴ میلیارد دلار فروش کرد. آخرین فیلم او، دانکرک، که سه جایزه اسکار برد و در ۵ شاخه دیگر نیز نامزد شد، تنها ۱۰۰ میلیون هزینه بُرد و بیش از ۵۲۶ میلیون دلار فروخت.  

انگاشته تا به الان در بیش از ۷۰ کشور جهان از جمله بیشتر کشورهای اروپایی، کانادا، استرالیا و کره جنوبی اکران می‌شود. این فیلم در آمریکا نیز به فاصله یک هفته در روز سوم سپتامبر یعنی ۱۳ شهریور و همزمان با تعطیلات روز کارگر اکران خواهد شد.

منتقدان سینما در جهان انگاشته را به عنوان فیلمی که می‌تواند سینماها را از رکود کرونایی رها کند، معرفی کرده و شبکه بی‌بی‌سی نولان را در نقش ولی‌نعمت سینماها تصویر کرده است.

"انگاشته" همه چیز را برای به انجام رساندن این ماموریت در اختیار دارد. قلاب فیلمنامه از عنوانش پیداست؛ تِنِت که به فارسی انگاشته ترجمه شده به معنای وارونه خوانی یا پالیندورم است. این اصطلاح به عباراتی اطلاق می‌شود که می‌توان آنها را هم از اول به آخر و هم از آخر به اول خواند؛ در این فیلم زمان به طور مشابه می‌تواند به عقب یا جلو چرخانده شود.  

انگاشته در ظاهر فیلمی جاسوسی درباره یک مامور مخفی (جان دیوید واشنگتن) است در تعقیب یک شخصیت شرور که حیات بشر را تهدید می‌کند. اما همانطور که از کارهای نولان انتظار می‌رود، یک پیچش در پیرنگ داستان وجود دارد و آن هم این است که شخصیت‌ها قدرت وارونه کردن زمان را دارند. عقب و جلو شدن مکرر زمان و تعقیب و گریز به سبک فیلم‌های جیمز باند از ویژگی‌های این فیلم دو ساعت و نیمه است.

نولان در کنفرانس مطبوعاتی مجازی که اخیرا برگزار کرد اعتراف کرد در ساخت انگاشته از آثار موریس کرنلس اشر هنرمند آلمانی و فیلم جاسوسی که دوستم داشت (۱۹۷۷) از مجموعه جیمز باند تاثیر گرفته است.

وی در ابتدا گفت: چیزی که از این فیلم به یاد دارم این احساس است که می‌توان به داخل صفحه نمایش پرید، به هر جای جهان سفر کرد و شگفت‌انگیزترین چیزها را دید.

نولان افزود: بیشتر سال‌های فعالیت حرفه‌ایم را به تلاش برای زنده کردن این حس و انتقال آن به مخاطب گذراندم. این که بتوانم حس اعجاز را درباره این که فیلم‌ها چه قابلیت‌هایی دارند و می‌توانند شما را به خود به کجاها ببرند، به مخاطب برگردانم.  

البته چیزی که ساخته نولان را از جیمز باند متمایز می‌کند، استفاده از یک قهرمان سیاه‌پوست است که تیم سازندگان مجموعه فیلم‌های جیمز باند هنوز به سراغش نرفته‌اند.

انگاشته که در هفت کشور مختلف فیلمبرداری شده از بحث اکشن چیزی کم ندارد. در این فیلم اکشن‌هایی از جنس انفجارهای مخمصه و ماتریکس وجود دارد که از آن جمله می‌توان به منفجر کردن یک هواپیمای مسافربری ۷۴۷ آن هم بدون استفاده از جلوه های ویژه، اشاره کرد.
دسته بندی: فرهنگی / سینمای جهان
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید