جمعه، 28 اردیبهشت 1403
پایگاه خبری میار » اقتصادی » روستای تاریخی گیتیگ در حال نابودی است/ وعده‌های پوچ‌وتوخالی مسئولان به سرانجام نرسید

روستای تاریخی گیتیگ در حال نابودی است/ وعده‌های پوچ‌وتوخالی مسئولان به سرانجام نرسید

0
1 780
کد خبر: 53110
روستای گیتیگ در حالی که آثار باستانی و جاذبه‌های طبیعی و تاریخی کم‌نظیری مانند قبرستان دادشاه، آتشکده مربوط به دوره ساسانیان، قلعه باطل و چاه صخره‌ای دارد اما از رونق گردشگری منطقه و بهبود زندگی مردم با استفاده از این ظرفیت‌ها بی‌بهره است.

به گزارش میار، اینها را اکبر هوت، عضو شورای روستا بیان می‌کند که با وجود پیگیری‌های مداومش، همچنان طرح مرمت و تعمیر آثار تاریخی روستای گیتیگ، از سوی متولیان امر و مسئولان مربوطه بی‌نتیجه مانده‌است؛ گزارشی که در زیر می‌خوانید در سال گذشته توسط فرشته‌بامری به رشته تحریر درآمده و درمورد سریال بی‌مهری همیشگی مسئولان به این منطقه گفته که تا به امروز نیز ادامه داشته‌است.
نابودی روستا در سایه بی‌توجهی و بی‌تدبیری مسئولان امر

یکی از ساکنان روستا این چنین مطرح کرد: شغل اصلی اهالی این منطقه از دیرباز کشاورزی، باغ‌داری و زراعت بوده‌ و محصولاتی نظیر چیکو، بادام، کنار و خرما از تولیدات باغی این منطقه است اما آب شور این خطه سبب شده محصولات کشاورزی کمتر به ثمر بنشینند.

به گفته کریم‌بخش بلوچ، این روستا مانند اغلب روستاهای سیستان‌وبلوچستان با مشکلات فراوانی مانند نبود جاده و دسترسی مناسب، کمبود امکانات‌بهداشتی، افت فشار آب و برق و کمبود آب روبه‌رو است.

وی در ادامه گفت: ظرفیت‌های تاریخی و باستانی این روستا مورد بی‌مهری قرار گرفته و ما مدت‌های مدیدی است که ما شاهد بی‌توجهی به آثار تاریخی و تخریب قبرستان تاریخی ۱۵۰۰ ساله‌مان هستیم.

بلوچ در ادامه افزود: قبرستان سیددادشاه در شرق روستای گیتیگ قرار دارد، بنا به نقل قول بزرگان روستای گیتیگ، خفتگان قبرستان سیددادشاه در همین منطقه زندگی می‌کرده‌اند و در حمله مغول‌ها به منطقه جان خود را از دست داده‌اند و در این قبرستان که نزدیک محل سکونت‌شان بوده‌، دفن شده‌اند.

وی ادامه داد: این قبرستان در محیطی کوهستانی و بستری سنگلاخی قرار دارد و قبرها با سنگ‌های کوچک و بزرگ تزئین شده و از قرار گرفتن سنگ‌هایی با سایز و شکلی مختلف و نتراشیده در کنار همدیگر تشکیل شده‌اند.
به گفته وی روی بعضی قبرها شکلی از تابوت با سنگ طراحی شده است؛ این قبرستان به اذعان نیاکان و گذشتگان ما ۱۵۰۰ سال قدمت دارد و اکنون گذشت زمان و رفت و آمد گردشگران سبب فرسایش و تخریب این مجموعه شده است.

وی بیان می‌کند: این اثر تاریخی نیازمند تجهیز و محافظت از تخریب و فرسایش‌های طبیعی است و یکی از کمبودهای اساسی این قبرستان برق‌کشی مناسب است، از آن‌جا که در شب هیچ روشنایی در این محل وجود ندارد، بازدیدکنندگان فقط در روز می‌توانند برای بازدید در این منطقه حضور پیدا کنند.

همچنین، رئیس شورای اسلامی روستای گیتیگ در این‌باره اظهار داشت: اسم این قبرستان، سیددادشاه است و برای مردم منطقه محترم است.

اکبر هوت با اشاره به اهمیت این قبرستان به لحاظ گردشگری گفت: قبرستان دادشاه در طول سال میزبان مهمانان و گردشگرانی از نقاط مختلف کشور است، در این میان مردم منطقه دشتیاری چابهار به‌دلیل نزدیکی به محل، همه‌روزه و در روزهای پایانی هفته برای تفریح به این روستا می‌آیند و اوقاتی خوش را سپری می‌کنند.

وی با اشاره به حجم ورود گردشگر به این روستا، ادامه داد: این روستا هیچ امکاناتی برای اسکان گردشگران ندارد و حتی از ارائه خدمات ابتدایی نظیر سرویس‌های بهداشتی برای گردشگران نیز محروم است.

رئیس شورای اسلامی روستای گیتیگ بیان داشت: قبرستان تاریخی گیتیگ به‌ دلیل قدمت و محبوبیت میان مردم منطقه، قابلیت ثبت در فهرست آثار ملی را دارد.

وی در ادامه گفت: به نظر می‌رسد مدیران سابق و فعلی میراث فرهنگی و گردشگری چابهار اراده‌ای برای ثبت این اثر در فهرست آثار ملی و بازسازی و مرمت آن ندارند، این قبرستان نیازمند حصارکشی و مرمت است تا در حین بازدید مسافران از تخریب و نابودی حفظ شود.
وی در انتها خواستار توجه مسئولان میراث فرهنگی به آثار تاریخی این روستا می‌شود و تصریح می‌کند: با پیگیری‌های انجام‌شده در سال ۸۹ از سوی میراث فرهنگی برای بازدید این آثار تاریخی به منطقه آمدند اما تاکنون هیچ اقدام دیگری انجام نشده است.

بنابراین گزارش، دهیار این روستا نیز گفت: جاذبه‌های طبیعی و تاریخی برای روستاهای محروم نقش موثری در جذب گردشگر دارد و راه را برای رونق اقتصادی آن منطقه هموار می‌کند اما این روستا با داشتن ظرفیت‌های فراوان، از زیرساخت‌های گردشگری نظیر راه دسترسی و امکانات اسکان بی‌بهره است. علاوه بر این مشکلات موجود در این روستا نیز شرایط را دشوارتر کرده است.

جلال جت ادامه داد: اغلب مسافرانی که برای بازدید از قبرستان دادشاه می‌آیند از نبود آسفالت در جاده پلان-گیتیگ گلایه دارند، آسفالت این جاده از چهار سال پیش آغاز شده و تاکنون هیچ اقدام جدی برای اجرای آن صورت نگرفته‌است و جاده نوبندیان به گیتیگ نیز به طول ۱۳کیلومتر حتی شن‌ریزی نشده است.

وی تصریح کرد: مدیر کل سابق راه و شهرسازی جنوب استان طی بازدید از منطقه قول‌هایی دادند اما این وعده‌ها تاکنون عملی نشده است.

وعده‌هایی برای آخر دنیا

تا به اینجا را از روزنامه همشهری برای شما نقل کردیم و جالب این است که همچنان این وعده‌ها برای روستای تاریخی گیتیگ در جریان هستند؛ شاید هم مسئولان این سرزمین فکر می‌کنند قرار است کرونا تا ابد با ما همراه باشد و همین باعث شده وعده‌هایی توخالی بدهند برای اجرا شدن در ابدیت و هروقت هم که از آنها توضیحی بخواهیم باز هم همان وعده‌های پوچ و توخالی شان را تکرار خواهندکرد و قول خواهند داد که حتما انجام می‌دهیم اما زمان اجرایی شدن وعده‌هایشان را هیچوقت به مردم نمی‌گویند تا به این شکل با خیال راحت وعده‌هایشان را موکول به آخر دنیا کنند.

دسته بندی: اقتصادی
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید