دوشنبه، 31 اردیبهشت 1403
پایگاه خبری میار » اقتصادی » گشایش برای ملت یا گشایش برای دولت؛ مسئله‌ای پیچیده که رئیس‌جمهور مطرح کرد

گشایش برای ملت یا گشایش برای دولت؛ مسئله‌ای پیچیده که رئیس‌جمهور مطرح کرد

0
432
کد خبر: 51798
در روز‌های اخیر گمانه‌زنی‌های بسیاری در خصوص بسته گشایش اقتصادی روحانی شده و بازار شایعات داغ است. حسین سلاح ورزی عضو شورای عالی بورس با توییتی حدس زده این گشایش همان تصویب FATF است. برخی سایت‌های خبری ادعا کردند برنامه دولت دادن سهام به جاماندگان سهام عدالت است و این همان سوپرایز رییس جمهور است. همچنین برخی تحلیل گران خارج کشور با استناد به صحبت‌های رییس دفتر رییس جمهور گشایشی در دیپلماسی خارجی کشور را انتظار می‌کشند. با میار همراه باشید تا از واقعیت ماجرا باخبر شوید.

به گزارش میار، پس از آنکه رییس جمهوری وعده داد دوشنبه گشایش بزرگ در راه است، دیگر مسئولان نیز سخنانی درباره اتفاق در راه بیان کردند. حال پرسش اینجاست روحانی از کدام اتفاق مهم سخن می‌گوید. هفته آینده چه اتفاقی رخ خواهد داد؟ ایران تنها دو روز باگشایش اقتصادی فاصله دارد؟ خبر‌های خوش اقتصادی دولت چه می تواند باشد؟

ماجرای یک گشایش

برخی گفته‌اند گشایش مورد اشاره رئیس جمهور، به احتمال زیاد تصویب FATF است. برخی هم از آزادسازی منابع ارزی بلوکه شده ایران در بانک‌های خارجی برخی کشورها نظیر کره جنوبی خبر می‌دهند.

یکی از فعالان اقتصادی با سابقه در بخش خصوصی پیش بینی کرده است «احتمالاً دولت موافقت رهبر انقلاب برای برداشت چند میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی را گرفته است که آن را به ریال یا پشتوانه برای صدور اوراق بدهی تبدیل نماید.»

برخی هم موضوع گشایش اقتصادی مورد نظر رئیس جمهور را به بورس و عرضه اولیه های بزرگ در این بازار مرتبط می‌دانند و عده ای نیز احتمال می‌دهند که روحانی از برنامه دولت برای دادن سهام به جاماندگان سهام عدالت رونمایی خواهد کرد.

بعضی از فعالان اقتصادی نیز پیش بینی کرده‌اند که گشایش اقتصادی به سامانه پرداخت خارجی چین یعنی CIPS مربوط می‌شود و ممکن است الحاق ایران به سیستم مذکور و گشایش ناشی از آن مد نظر رئیس جمهور باشد که باعث دسترسی ایران به منابع ارزی در چین خواهد شد.

اما بنابر بررسی های صورت گرفته، مشخص شده که گشایش اقتصادی وعده داده شده است، هیچکدام از موارد ذکر شده در بالا نیست و هرکس براساس ظن خود حدسی زده است.

بنابراین گزارش، به نظر می‌رسد گشایش اقتصادی دولت فروش اوراق ارزی با پایه نفت و یا همان پیش فروش نفت است. بعبارت دیگر دولت نفت دو سال آتی را به مردم می‌فروشد و در تاریخ سررسید با نرخ دلار روز و قیمت نفت روز اقدام به بازپرداخت به مردم می‌کند.

اوراق سلف استاندار موازی چیست؟

اوراق سلف موازی استاندارد ابزار تأمین مالی کوتاه مدتی است که بر مبنای قرارداد سلف منتشر می‌شود و بر اساس آن عرضه‌کننده مقدار معینی از دارایی پایه را مطابق مشخصات قرارداد سلف استاندارد در ازای بهای نقد به فروش می‌رساند تا در دوره تحویل به خریدار تسلیم کند.

برپایه این گزارش، اوراق سلف موازی استاندارد ابزار تأمین مالی کوتاه مدتی است که بر مبنای قرارداد سلف منتشر می‌شود و بر اساس آن عرضه‌کننده مقدار معینی از دارایی پایه رامطابق مشخصات قرارداد سلف استاندارد در ازای بهای نقد به فروش می‌رساند تا در دوره تحویل به خریدار تسلیم کند.

دارنده اوراق می‌تواند معادل دارایی پایه‌خریداری شده را طی قرارداد سلف موازی استاندارد به فروش رساند، یا در سررسید با شرایط از پیش تعیین شده تسویه نقدی کند و یا در دوره تحویل اقدام به دریافت فیزیکی دارایی کند.

ویژگی این اوراق

دوره عمر اوراق بین ۱ تا ۲ سال است؛ طی دوره عمر اوراق، سود به دارندگان اوراق پرداخت نمی‌شود؛ اصل و سود بدهی در انتهای دوره به صورت یک‌جا بازپرداخت می‌شود؛ اوراق دارای حداقل سود تضمین شده هستند که این سود بر اساس رشد قیمت دارایی (کالا) پایه تا سقف مشخصی می‌تواند رشد کند.

آیا این گشایش کارساز است

این اقدامی خوب هم در جهت کاهش کسری بودجه و هم کنترل تقاضای سفته بازانه در بازار ارز است و پیش بینی می‌شود در صورت استقبال مردم تا حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان از این مسیر درآمد بودجه‌ای ایجاد شود.

هرچند این اقدامی مثبت است اما اینکه این اقدام گشایش بزرگی ایجاد کند و مردم این گشایش را در زندگی خود حس کنند به نظر واقع بینانه نمی‌رسد، حال باید منتظر ماند و دید که آیا گشایش اقتصادی دولت همین است یا موارد دیگری هم در پستوی سیاستگذار هست که رونمایی خواهد شد!




دسته بندی: اقتصادی
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید