جمعه، 14 اردیبهشت 1403
پایگاه خبری میار » حوادث » کود شیمیایی یا سلاح تروریستی؛ علت 11سپتامبر بیروت چه بود+ تصاویر ویژه از روز خونین‌ومرگبار عروس‌خاورمیانه

کود شیمیایی یا سلاح تروریستی؛ علت 11سپتامبر بیروت چه بود+ تصاویر ویژه از روز خونین‌ومرگبار عروس‌خاورمیانه

0
763
کد خبر: 51581
انفجار لبنان و تبعات و نتیجه‌گیری‌های مقامات و مسئولان رسمی درباره این انفجار در حالی ادامه دارد که براساس اظهار نظر رسمی رسانه‌های لبنانی دلیل این موضوع انفجار آمونیوم بوده است و در این میان افرادی نیز اظهارنظرهایی را مطرح می‌کنند که هر لحظه بر ابهام ها در این زمینه می‌افزاید؛ با میار همراه باشید تا از واقعیت ماجرا باخبر شوید.

به گزارش میار، در پی وقوع آتش‌سوزی گسترده‌ در یکی از انبارهای مواد محترقه واقع در بیروت پایتخت لبنان، عصر سه‌شنبه انفجار مهیبی رخ داد و خسارت‌های زیادی برجای گذاشت. مدیرکل گمرک لبنان گفت: ماده نیترات باعث وقوع انفجار در بندر بیروت شده است و سیلوهای غله کاملاً در این انفجار تخریب شدند. شورای عالی دفاع لبنان در جلسه فوق‌العاده‌ای که بامداد چهارشنبه برگزار و تصمیماتی از جمله اعلام سه روز عزای عمومی و تعطیلی عمومی در لبنان اتخاذ کرد.بمب‌های کود شیمیایی، سلاح مورد علاقه تروریست‌ها

به نقل از یورونیوز فارسی، با گذشت کمتر از ۲۴ ساعت از انفجار مهیب روز گذشته بیروت، حدس و گمان‌ها درباره عامل آن ادامه دارد. مطابق آنچه مقامات سیاسی لبنان تا کنون درباره علت حادثه اعلام کرده‌اند، انفجار در اثر اشتعال مقدار زیادی از ماده «نیترات آمونیوم» موجود در یک انبار رخ داده است.

اما این ماده چیست و چرا باعث انفجار شده است؟

نیترات آمونیوم با فرمول شیمیایی NH4NO3 یک ماده طبیعی با قابلیت انحلال بالا در آب و به شدت گرمازا است.

بزرگترین معدن نیترات آمونیوم در بیابان آتاکاما در شیلی قرار دارد. این ماده شیمیایی قبلا به طور عمده از این معدن استخراج می شد، اما اکنون تقریبا ۱۰۰ درصد این ماده شیمیایی که در صنعت استفاده می شود از ترکیب مصنوعی آمونیاک با اسید نیتریک به دست می آید.
گفتنی است؛ نیترات آمونیوم در صنعت کشاورزی به عنوان یک کود نیتروژنی استفاده می شود. این ماده هر چند گران محسوب می شود، اما در اغلب شرایط از پایداری بالایی در طبیعت برخوردار است و به همین دلیل فعالان صنعت کشاورزی آن را نسبت به دیگر کودهای نیتروژنی ترجیح می دهند.

این ماده همچنین عنصری کلیدی در ساخت ماده «آنفو» (ANFO) است که در انفجارهای کنترل شده صنعتی در جهان به وفور استفاده می شود.

بنابر آمار بیش از ۸۰ درصد انفجارهای مرتبط با ساخت و ساز و همینطور بخش معدن در آمریکا با استفاده از ماده آنفو انجام می شود که مخلوطی است از نیترات آمونیوم و سوخت فسیلی.
چه چیزی باعث انفجار نیترات آمونیوم می شود؟

شرایط خاصی باید اتفاق بیافتد که این ماده پایدار بدون سوخت جانبی یا دیگر کاتالیزور خارجی خود به خود منفجر شود.

نیترات آمونیوم یک ماده انرژی زا است که با تجزیه قابلیت اشتعال زایی پیدا می کند. اگر مقدار زیادی نیترات امونیوم روی هم جمع شده باشند، می توانند امکان تولید و گسترش آتش را بدون نیاز به عامل محرک خارجی نظیر بنزین یا گازوئیل فراهم آورند.
وقتی آتش شعله ور شد، نیترات آمونیوم در اثر واکنش‌های شیمیایی اکسیژن آزاد می کند، امری که به نوبه خود باعث شعله ورتر شدن آتش می شود. در همان حال که ماده شیمیایی گرم می شود، گاز داغ در هوا منتشر می شود و در صورتی که مکان بسته باشد این گازها روی هم جمع شده و باعث یک انفجار یکپارچه خواهند شد.

کودهای شیمیایی به خاطر قیمت به نسبت کم و در دسترس بودنشان در ساخت بمب استفاده می شوند. نیترات آمونیوم به مانند موتور انفجار عمل می کند، اما برای حادث شدن انفجار نیاز به فعال کننده و سوخت نیز هست.

انرژی آزاد شده حاصل از عملکرد فعال کننده، نیترات آمونیوم را بخار می کند. در نتیجه این فعل و انفعال مولکول آمونیوم و نیترات می شکنند و حجم زیادی از اکسیژن به طور ناگهانی آزاد می شود. این انتشار سریع اکسیژن حاصل از تجزیه کود همراه با انرژی فعال ساز و سوخت، انفجار را سبب می شود.

حملات با کود شیمیایی

در ده‌های اخیر گروه‌های تروریستی بارها با استفاده از بمب‌های کود شیمیایی حملاتی را ترتیب داده اند. از جمله معروف‌ترین آن‌ها می توان به انفجار اوکلاهاما سیتی در سال ۱۹۹۵ اشاره کرد که منجر به مرگ ۱۶۸ تن شد.

انفجار تروریستی سال ۹۶ در منچستر با ۲۰۰ زخمی و انفجار خودروی بمب گذاری شده در لندن در همان سال نیز از جمله انفجارهای مبتنی بر بمب‌های کود شیمیایی بود.
ادعای حمله به بیروت توسط ترامپ

 رئیس جمهور آمریکا اولین کسی است که مدعی شد به بیروت حمله شده است.

به گزارش میار، دونالد ترامپ به استناد نظرات کارشناسان نظامی آمریکا، انفجار بیروت را یک حمله وحشتناک توصیف کرد.
دونالد ترامپ عصر سه شنبه در نشست خبری روزانه خود درباره شیوع کرونا در این ایالات متحده آمریکا، در پاسخ به این سوال که انفجار امروز بندر بیروت یک تصادف یا حمله بوده است، این مطلب را مطرح کرد.

وی اظهار کرد: به نظر می‌رسد این حادثه مبتنی بر انفجار است. من با برخی از ژنرال‌های بزرگ‌مان ملاقات کردم و به نظر می‌رسد که آنها احساس می‌کنند که یک انفجار همچون انفجار کارخانه‌ای نبوده است.

ترامپ تاکید کرد آن شبیه یک حمله بود و به نظر می‌رسد از نوعی بمب استفاده شده است.

سی‌ان‌ان: مقامات پنتاگون انفجار بیروت را «حمله» نمی‌دانند

در حالی که ترامپ انفجار بندر بیروت را «حمله» توصیف کرد اما رسانه‌های آمریکایی به‌نقل از مقامات وزارت دفاع این کشور گزارش دادند تاکنون شواهدی برای اثبات اظهارات رئیس‌جمهور وجود ندارد.
ادعای مامور سابق سیا درباره انفجار سلاح و مهمات

«روبرت بائر» عامل سابق سازمان اطلاعات مر کزی آمریکا (سیا) که سال ها در منطقه خاورمیانه برای این سازمان اطلاعاتی آمریکایی خدمت کرده در تحلیلی درباره انفجار بیروت به شبکه خبری سی ان ان ادعا کرد: انفجار بیروت قطعا انفجاری از نوع انفجار تسلیحات (مهمات) نظامی است.

به گزارش میار، شبکه خبری سی ان ان با پوشش خبری انفجاری که روز گذشته در بندر بیروت رخ داد از این مامور سابق سیا که سال ها در بیروت به سر برده بود، درباره این انفجار پرسش کرد.

بائر به سی ان ان گفت: آنچه که از این انفجار،  «توپ نارنجی » و نوع وقوع آن را شاهد بودیم، نمی تواند انفجار «نیترات آمونیوم» باشد، این انفجار قطعا از نوع تسلیحات (مهمات) نظامی است و من در این باره مطمئن هستم.

این عامل سابق و بازنشسته سیا گفت: می گویم که باید محرک این انفجار نوعی انبار مهمات مخفی شده باشد که به این محرک بر اثر فعل و انفعالی که به آن «بریزانس»(Brisance) گفته می شود و نه انفجار نیترات آمونیوم، رخ داده است.

بائر افزود: اینکه این انفجار ناشی از مواد محترقه باشد را رد می کنم و همچنین تردید دارم که ارتش لبنان در این انبار مهمات نظامی نگه داری کرده باشد.

وی درباره ادعای رئیس جمهوری آمریکا که این یک حمله بوده است به سی ان ان گفت: صحبت های دونالد ترامپ متناقض است و شواهدی دراین زمینه وجود ندارد اما امکان دارد که مهمات نظامی را بطور اشتباهی جابجا کرده باشند که این انفجار رخ داده باشد.
مرگ کارکنان کدام سفارتخانه‌ها اتفاق افتاده‌است

به گزارش میار، شماری از کارکنان سفارت آلمان در بیروت در انفجار‌های دیروز سه شنبه در مجروح شدند.

هلند نیز اعلام کرد که پنج کارمند سفارت هلند در بیروت در انفجار‌های این شهر مجروح شده‌اند.

سفارت مصر در بیروت گزارش داد یک کارمند این سفارتخانه عربی در حادثه انفجار بیروت کشته شده و همچنین یک نفر دیگر نیز ناپدید شده است.

سازمان ملل نیز از مجروح شدن تعدادی از نیرو‌های حافظ صلح در بیروت خبر داده است.

گفته می شود یکی از شهروندان مراکش نیز در انفجار مهیب روز سه‌شنبه زخمی شده است.

«حمد حسن» وزیر بهداشت لبنان بامداد امروز چهارشنبه، آمار جدید مربوط به تلفات انفجار مهیب بندر بیروت را ارائه کرد.

طبق این آمار که ساعات اولیه امروز منتشر شده، تعداد کشته ها 78 نفر و تعداد زخمی ها نیز بیش از 4000 نفر اعلام شد.
بیانیه حزب‌الله پس از فاجعه

به گزارش میار، حزب الله لبنان سه شنبه شب با صدور بیانیه‌ای، «فاجعه دردناک» انفجار بندر بیروت را به ملت لبنان و خانواده های قربانیان و مجروحان تسلیت گفت.

در ادامه بیانیه آمده است: حزب الله عمیقا درباره این فاجعه ملی بزرگ که لبنان و مردم این کشور در شرایط سخت حاکم بر جامعه به آن دچار شده‎اند، ابراز همدردی می‎کند.

حزب الله افزود: این فاجعه دردناک و خونبار بی سابقه که تاثیرات و عواقب خطرناکی روی سطوح انسانی، بهداشتی، اجتماعی و اقتصادی می‎گذارد، می طلبد که همه لبنانی ها و همه احزاب سیاسی و تاثیر گذار روی تحولات کشور، همبستگی داشته باشند و با اتحاد و همدلی از این مصیب سخت عبور کنند و مجددا برای مقابله با مشکلات و چالش‎های جدید عزم و اراده کنند.

در ادامه بیانیه تاکید شده است: همزمان درود می فرستیم به همه کادر پزشکی و پرستار و کمیته های امدادرسانی و اطفای حریق که برای نجان و کمک هموطنان شریف، سحت تلاش می کنند.
تازه‌ترین آمار قربانیان

وزارات بهداشت و صلیب سرخ لبنان شمار کشته‌شدگان این حادثه به 100 و تعداد زخمی‌ها به بیش از 4000 تن رسید.

جرج کتانه دبیرکل صلیب سرخ لبنان گفت : 75 دستگاه آمبولانس برای تخلیه مجروحان وارد عمل شدند.

وی از زخمی شدن 11 نفر از نیروهای یونیفل(نیروهای بین‌المللی مستقر در جنوب لبنان) در این انفجار خبر داد.
بازتاب انفجار مهیب بیروت در رسانه‌های لبنانی

رسانه‌های لبنانی با جهت‌گیری‌های مختلف٬ انفجار مهیب شب گذشته در بندر بیروت را بازتاب دادند.

روزنامه لبنانی الاخبار انفجار مهیب شب گذشته در بندر بیروت را شبیه به یک جنگ هسته‌ای دانسته بر لزوم پیگرد عاملان اصلی این اتفاق تأکید کرد.

در پی زخمی‌شدن هزاران نفر از مردم لبنان در انفجار مهیب شب گذشته در بیروت٬ حزب‌الله یک کمپین برای اهدای خون به حادثه‌دیدگان راه‌اندازی کرد.

یک شهروند لبنانی در پاسخ به سئوال شبکه فتنه‌گر سعودی الحدث درباره انفجار مهیب بیروت گفت: ما فلسطینی و لبنانی و شیعه و سنی، با هم یکی هستیم. مرگ بر آل سعود‎.
پیام روحانی به «میشل عون» در پی انفجار بیروت

رئیس‌جمهور در پیامی با ابراز تسلیت و تأثر از حادثه ناگوار انفجار مهیب در بندر شهر بیروت اظهار داشت: ایران آماده ارسال کمک‌های پزشکی و دارویی و مداوای مجروحان و سایر مساعدت‌های درمانی لازم است.

تماس تلفنی ظریف با همتای لبنانی: آماده ارائه کمک به لبنان هستیم

وزیر امور خارجه در گفت‌وگویی تلفنی با همتای لبنانی خود، آمادگی ایران برای ارائه کمک در قالب نیازهای ضروری و زیرساختی و همچنین نیازهای فوری خصوصاً در حوزه انساندوستانه به این کشور را به اطلاع وزیر امور خارجه لبنان رساند.
اعلام همبستگی کشورهای جهان با لبنان

«مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر عراق نیز از تصمیم دولت این کشور برای ارسال هواپیما حامل کمک‌های پزشکی به لبنان خبر داد.

نماینده حماس نیز از آوارگان فلسطینی در لبنان خواست تا برای اهدای خون به برادران لبنانی خود اقدام کنند.

وزارت حوادث غیرمترقبه روسیه از اعزام فوری 5 فروند هواپیما به همراه یک بیمارستان سیار، گروهی از پزشکان، یک تیم نجات و امداد و یک گروه متخصص به همراه آزمایشگاه برای شناسایی ویروس کرونا، به بیروت خبر داد.

سوءاستفاده‌های سیاسی آمریکا و عربستان

عربستان سعودی و آمریکا بلافاصله بعد از وقوع این حادثه از خلال رسانه‌های خود در تلاش برای فرافکنی و متهم کردن مقاومت در این حادثه هستند.

موضوع قابل توجه در این رخداد تلخ موضع گیری حیرت آور شبکه تلویزیونی العربیه وابسته به عربستان سعودی است که با انتشار اخبار کذب در خصوص این حادثه اعلام کرد که انفجار انبارهای مهمات حزب الله عامل بروز این رخداد بوده است.
دسته بندی: حوادث / اسلاید / اسلاید شو
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید